Citroën har på gang en ganske rimelig elbil, nemlig den nye ë-C3. Citroën

Citroën presser elbilen til under 250.000 kroner

Alle skal med når Citroën setter i gang med sin store elbilsatsting, og det betyr rimelige elbiler. Den første, Citroën ë-C3, presser seg ned til 250.000 kroner.


En utfordring i overgangen til elbiler er at langt fra alle har råd til en slik. Det har Citroën store planer om å gjøre noe med, og plasserer listen på et rekordlavt nivå.

Men først skal en annen utgave av de virkelig populære bybilene vise vei, og dette er altså en Citroën C3, og mer eksakt den elektriske utgaven av den populære modellen som har rundet 5,6 millioner siden den ble lansert i 2002.

Dagens generasjon kom i 2020, og ifølge merket selv hadde C3 imponerende 11 prosent av markedsandelen for B-segmentet i fjor. Det er en solid andel!

Nå skal nye og elektriske ë-C3 sørge for et enda større salg, for den har et stort ess i ermet ‒ prisen. Her skal nemlig den første versjonen under 250.000 kroner, noe en europeisk startpris på 23.300 euro skal sørge for.

Denne har en oppgitt rekkevidde på 320 kilometer, og senere skal det også komme en elbil som skal utfordre en ny stor grense ‒ den på 200.000 kroner.

‒ Småbiler i denne klassen har alltid vært en viktig del av Citroëns DNA. Kundenes forventninger til kjøretøy i B-segmentet har endret seg, spesielt med populariteten til SUVer, og ønsket om å kjøre elektrisk i, og rundt våre byer, sier Citroën-sjef Thierry Koskas.

‒ Det har blitt mer utfordrende for europeiske kjøretøyprodusenter å imøtekomme disse forventningene. Nye elektriske ë-C3 er tilpasset for europeiske kjøpere ‒ en frisk, skarp og komfortabel B-segmentbil som er fullt utstyrt, designet for, og produsert i, Europa.

Citroën har fått en god start på elbilsatsingen med rundt 4.000 ë-C4 på norske veier, og nye C3 får også Citroëns Progressive Hydraulic Cushions som skal gi bilen det de selv kaller for den unike «flyvende teppe»-komforten ‒ slik de litt større ë-C4 og C5X har.

Det er Citroën Norge glade for.

‒ Komfort er helt sentralt for Citroën, og vi er sikre på at mange kjøpere i denne klassen vil ønske å få tilgang til våre høyt verdsatte komfortseter og unike demperoppsett også i denne prisklassen, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes.

Nye ë-C3 er fortsatt en bil rundt 4 meter, men har vokst med 3 centimeter i innvendig høyde og det er større plass både for passasjerer og førere.

På innsiden er det flere oppbevaringsrom i tillegg til bagasjerommet på 310 liter, som har en ganske solid bredde på 101,5 centimeter. Det er også et baksete som kan deles 60/40 ved behov.

Stellantis-gruppen som Citroën er en del av har som kjent på gang flere nye plattformer, og ë-C3 blir den første i konsernet på Citroën Smart Car Platform. Her er det et 44 kWh batteripakke som åpner for 320 kilometer rekkevidde og 100 kW ladehastighet. Det betyr at bilen kan lades fra 20 til 80 prosent på 26 minutter, mens hjemmeladingen er på 11 kW.

Citroën

Videre blir elbilen drevet av en motor på 83 kW (113 hk), og kommer også med en ny app kalt e-Routes som er integrert mot Citroën Connect Plus. Dette åpner for å planlegge ladestopp og tider når brukerne tar bilen ut på langtur, forklarer bilmerket.

En ting som er verd å merke seg at nye ë-C3 ikke har et tradisjonelt instrumentpanel, men her benyttes et head-up-display som viser kjøretøyinformasjon på en blank svart del mellom toppen av dashbordet og bunnen av frontruten.

Citroën forklarer at bakgrunnen er at en slik løsning sikrer at informasjon ikke vises to ganger, slik ofte blir når man kombinerer head-up-display et og et instrumentpanel. Her kan føreren holde øynene plantet til trafikkbildet, noe som selvsagt er viktig når man kjører i hektiske byer.

Men det er selvsagt en midtplassert sentral skjerm som måler 10,25-tommers for infotainment vinklet mot føreren, og dette støtter trådløs Android Auto og Apple Carplay.

Citroën sier at nye Citroën ë-C3 etter planen komme til Norge våren 2024, så får vi se hvor rimelig den ender opp med å bli. 

Bildeserie
Debatt