Når gode, gamle Cadillac kjører på med en elbil, gjør de det skikkelig. 500 kilometer rekkevidde, 150 kW lynlading, selvkjørende egenskaper og en diger LCD-skjerm på 33 tommer.
For oss nordmenn var Cadillac en gang i tiden selve symbolet på USA, og de gamle flakene har vært inspirasjonen til en rekke kjente sanger som har plaget oss opp gjennom årene. Ja, du husker kanskje «Pink Cadillac» med selveste Bruce Springsteen?
Men det er, kanskje litt trist, lenge siden nordmenn drømte om en Cadillac, for verden er ganske så annerledes i dag. Men det betyr ikke at merket har seilt inn i solnedgangen, for de lever i beste velgående.
-->
Faktisk har de takket være Kina som nå er det det største markedet bokført rekordsalg de siste årene, og alt lå til rette for også ny rekord i 2020. Men grunnet covid-19 skal de nok slite litt med det, og da må de i så fall bikke 400.000 solgte biler i 2020.
Men skal Cadillac henge med videre må de også komme med elbiler, og den aller første er nå offisielt vist fram.
Vi har allerede fått et lite glimt av Lyriq tidligere i sommer, men det var først i går at den elektriske satsingen offisielt var i gang for det GM-eide merket.
Lyriq er ikke overraskende en ganske voksen, luksuriøs doning som byr på god plass både for bein og bagasje, og Cadillac har gått for en sportslig crossover med sin aller første elbil.
Og det er heller ikke småtterier av forventninger de selv har rundt den nye elbilen.
‒ Ledet av Lyriq vil Cadillac omdefinere amerikansk luksus i løpet av det neste tiåret med en ny portefølje av omformede elbiler, sier Steve Carlisle, konserndirektør og president i GM Nord-Amerika.
‒ Vi vil levere opplevelser som engasjerer sansene, forutse ønsker og gjør det mulig for våre kunder å dra på ekstraordinære reiser.
Ok, litt som vi har hørt fra europeiske produsenter som også har mer luksuriøse modeller i sine porteføljer.
Cadillac følger dette opp med å gjøre Lyriq til en ganske så imponerende elbil.
Den skal få rekkevidder på rundt 500 kilometer, den skal kunne lades i hastigheter over 150 kW, den har den siste utgaven av Super Cruise som er blant de mest utviklede selvkjøringsløsningene som finnes, det er utvidet virkelighet i head-up-displayet, og LCD-skjermen foran er på solide 33 tommer.
Slik ser dashbordet ut:
Lyriq er satt sammen på GM’s neste generasjon plattform for elbiler, og er utstyrt med et batteri på rundt 100 kWh og byr både på bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Den nye plattformen åpner også for en nær perfekt vektfordeling på 50/50, slik at kjøreegenskapene bør være gode.
Men en bil som er kalt Lyriq bør selvsagt også by på en god lydopplevelse, noe den også gjør. Her har Cadillac tenkt på to ting, å blokkere de lydene de på innsiden ikke vil høre, og gjør lyden de faktisk vil høre enda klarere og bedre.
Så for første gang i Cadillacs historie byr de nå på støyreduserende teknologi, ja, akkurat som hodetelefonene, slik at vei- og dekkstøyen blir filtrert bort. Dette har de klart ved å kartlegge frekvensområdet til denne støyen, og på den måten har de gjort kabinen til et stillere område.
Nå samarbeider da også Cadillac med AKG, en tungvekter når det kommer til hodetelefoner. Vi får tro at «Pink Cadillac» med The Boss lyder krystallklart i AKG-anlegget til en Lyriq som byr på hele 19 høyttalere.
Elbilen, som etter planen skal komme i 2022, har også fått et nytt designspråk som skal ta merket inn i framtiden.
Vi husker de gamle Cadillac-modellene som noen svært flak med flotte haifinner, og som byr på et stort problem ‒ lukeparkering. Nå vi vi ikke den eksakte størrelsen på Lyriq, men parkering blir uansett ikke noe problem.
Den kommer nemlig med fjernstyrt parkering, så denne kan også de mest lukenervøse av oss ta med på luftetur.
Her er flere bilder av Cadillacs framtid, elbilen Lyriq:
Les også: