Rolls-Royce er ikke snauere enn at de bygger verdens raskeste elektriskdrevne fly.
Hva får du om du kombinerer de beste ingeniørene fra luftfarten, formel E med høy-ytelses batteriutvikling?
Yasa er hovedansvarlig for det elektriske drivverket, og har blant annet levert slike både til formel E, Jaguar og Koenigsegg tidligere, så dette bør være i gode hender.
Og batteripakken er da også noe helt unikt, med 6.000 battericeller pakket med tanke på lavest mulig vekt og termisk beskyttelse og best mulig kjøling.
Målet er at det lille flyet skal kunne tilbakelegge 321 kilometer (London-Paris) på en lading, og for å få det til har flyet tre elmotorer som til sammen yter mer enn 1.000 hestekrefter ‒ det samme som en formel 1-bil.
Det høres kanskje skummelt ut med et fly som er batteridrevet, men RR setter sikkerhet høyt.
Prosjektet er ganske så ferskt, og RR håper å utvikle, bygge, teste og kommersialisere produktet på kun 24 måneder ‒ altså nærmest på et blunk.
Også elbillandet Norge har en viktig posisjon i utviklingen av elektriske fly.
Rolls-Royce har nemlig etablert et helt nytt datterselskap kalt Rolls-Royce Electrical Norway med hovedkontor i Trondheim, og disse skal utvikle komponenter for elektriske drivverk til fly.
Sammen med Airbus og Simenes holder de nå på med å utvikle verdens første hybride jetfly kalt E-Fan X, og om alt går som planlagt skal dette inn i rutetrafikk allerede til neste år.
Slik ser det flyet ut:
Følg bil24 på Facebook
- Les også: En flyvende Audi
- Les også: Elfly-motorer skal utvikles i Norge
- Les også: Nå kan du bestille deg en flyvende bil