Norge er ikke bare spydspissen når det kommer til elbiler. Vi er helt i front på andre transportområder også, og ikke minst rundt de som bruker sjøveien. Der er vi verdensledende. For sjøfartsnasjonen har virkelig tatt ansvar for en grønn
omstilling til havs, og sett fra et lokalt perspektiv betyr løsningen om å tilby
strøm til skip som ligger ved kai slik at disse kan slå av motorene mye. Stadig
flere norske havner tilbyr nå slik landstrøm, og enda viktigere ‒ det er mange
nye slike prosjekter på gang.
utslippsfrie ferjer kommer til. Og de vil få følge av enda større fartøy. Blant annet har Asko, selskapet som satser tung på
utslippsfrie lastebiler, et svært ambisiøst prosjekt med selvkjørende og utslippsfrie
lasteskip som skal inngå i en helelektrisk transportkjede mellom Østfold og Vestfold
i Oslofjorden. Rederiet Sea-Cargo følger nå opp med et prosjekt som skaper
bølger over hele verden. De skal nemlig, mest sannsynlig som de aller første i
verden, bygge om et av sine frakteskip til en seilskute. Ja, du leste riktig. ‒ Internasjonal godstransport er en av de uløste
utfordringene på veien mot utslippsfri sjøtransport. Dette er store skip som
går langt og krever mye energi. Rotorseil kan være noe av løsningen, sier
markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova, som støtter prosjektet med 18,8
millioner kroner. Det er altså ikke snakk om store seilskuter som vi
automatisk tenker på, og de store seilene er erstattet av to master som
roterer. Men skipet benytter seg altså av vindkraft, akkurat som for eksempel
de gamle skoleskipene.
som avlastning av hjelpemaskineriet. Fraktefartøyet til Sea-Cargo er det første
vi er kjent med hvor rotorseil alene kan stå for fremdriften når værforholdene
tillater det. Kombinasjonen mellom rotorseil og batteri kan gjøre det mulig med
utslippsfrie fraktefartøy om bare få år, og innovasjon som dette er akkurat det
vi trenger om vi skal klare å redusere utslippene raskt nok, sier Lilliestråle. Seilene, altså de to mastene, blir 5 meter i diameter og 35
meter høye, og kan heldigvis senkes ved behov. Rotorseil tar åpenbart mindre
plass enn vanlige seil, og det er også mye mindre jobb knyttet til slike for
mannskapet om bord. Og de er også langt mer effektive enn konvensjonelle seil av
samme størrelse. ‒ Ved å sette rotorseil på SC Connector tar vi i bruk
tilgjengelig fornybar energi. Vindkreftene benyttes direkte til fremdrift, uten
omformingstapene som er forbundet med andre energibærere. Som seilende hybrid
forventer vi å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med 25 prosent, sier
Johan Christian Hvide, Managing Director i Seatrans. Tro ikke at SC Connector kun forflytter seg noen nautiske mil
om gangen, for dette er et fraktefartøy som går i fast rute mellom Rotterdam,
Immingham og Vestlandet. ‒ Prosjektet blir viktig for å vise at rotorseilteknologien
kan brukes til mer enn hjelpekraft. Skipets seilingsrute er i et område med mye
vind, noe som gjør det til et velegnet fartøy å teste ut teknologien på i full
skala. Hvis teknologien viser seg å fungere godt i praksis, er den relevant for
alle skip som har plass til en slik installasjon, sier Lilliestråle i Enova.
for at vi får se flere lasteskip med roterende seil. Det hadde vel ingen trodd
bare for få år siden? Her er en video som viser hvordan det hele fungerer: Les også:
- Skal det være en Land Rover med telt på taket?
- Ny elektrisk flerbruksbil fra PSA
- Nettsky skal gi mer korrekt rekkevidde