Guinness kan bare rydde plass i rekordboka. Solcelle-selskapet Triton har nemlig bygd seg en helelektrisk semi-truck på 35 dager. Ja, en drøy måned! Og snart kommer de med en diger SUV.
Tilbake i april skrev om solcelleselskapet Triton som også hadde bestemt seg for å bygge en elbil, en gedigen SUV som skremte vannet av oss.
Bilen snuser på 3,5 tonn, har åtte seter og et bagasjerom på 5.000 liter. Nei, det er ikke en 0 for mye der.
-->
Prototypen Triton Model H kan skilte med 1.500 hestekrefter, og det digre beistet skal klare 0-100 km/t på sportsbillignende 3 sekunder.
Og ja, rekkevidden er like diger som elbilen. Mer eksakt 1.126 kilometer, så den takler Oslo-Bergen tur/retur uten ladestopp om forholdene er gode.
Om alt går etter planen skal den følges opp av flere andre modeller, så om det går som Triton drømmer om så kan det komme en svært brysom rival for de etablerte merkene.
Og det er ingen grunn til å tro at de ikke gjør det de setter seg som mål, for nå har satt uoffisiell verdensrekord rundt det å bygge en diger lastebil.
‒ Vi bestemte oss for å kjøre på, forklarer Himanshu Patel, grunnlegger og administrerende direktør i Triton-EV.
‒ Alle sa: «Nei, det kan ikke gjøres. Det vil ta fem år og hundrevis med millioner av dollar.» Vi tenkte; nei, vi kan gjøre det akkurat nå. Vi har menneskene og komponentene. Det hele tok 35 dager. Det er den typen team vi har. Det hele var selvfinansiert.
Vi snakker altså om en semi-truck som kan dra store hengere på hele 100.000 kilo, en såkalt 18-hjuling, så det er nesten ikke til å tro.
Og Triton prøver ikke å jukse med noe, for her kan du se at den er kjørende:
Triton har selvsagt sett på hvordan andre nå lager elektriske lastebiler, og oppdaget at mange kombinerer hydrogen med batteripakker. Ganske kompakte batteripakker.
Triton bestemte seg for å gjøre det motsatt ‒ bygge inn store batteripakker og gi den en relativ liten hydrogentank.
‒ Grunnen er at infrastrukturen rundt hydrogen fortsatt ikke er på plass, sier Patel.
‒ Men nå kan vi bruke hydrogen som rekkeviddeforlenger.
Hydrogenbiler er i prinsippet lik elbiler, i og med at det er batteriet som driver elmotorene. Men rene hydrogenbiler lades ikke via ladekabel, men ved at hydrogen omgjøres til energi som dretter tilføres batteriet.
Rekkevidden på lastebilen er oppgitt til over 482 kilometer, og Triton skal nå prøve å hanke inn noen partnere slik at denne faktisk kan masseproduseres.
De ser for seg en pris mellom 150.000 og 250.000 dollar, og altså dønn seriøse i satsingen på denne elektriske lastebilen.
Det er de også når det kommer til SUV-modellen, som skal lansere før vi går inn i 2021. Og når de kan bygge en lastebil på 35 dager, så er det vel ingen grunn til å tro at de ikke holder tidsskjemaet også rundt den mye mindre, men likevel digre, SUV-modellen som du kan lese mer om her.
Les også: