- Annonse -
HjemElbilerNy og fartsfull motorsport-serie for elbiler

Ny og fartsfull motorsport-serie for elbiler

Om alt går etter planen, skal 15 byer rundt om i verden få besøk av et helt nytt og fartsfullt konsept kalt SuperCharge i 2022.

Elbilene baner nå vei for nye serier innen motorsport, og en av de svært så spennende prosjektene er Extreme E som skal arrangeres til neste år.

- Annonse -

Dette er en helelektrisk serie som får Dakar-rallyet til å virke som et sivilisert løp, og skal sette fokus på klimaendringene ved å arrangere etapper på fem utsatte områder ‒ Grønland (isbre), Himalaya (fjell), Amazonas (regnskog), Senegal (kyst) og Saudi-Arabia (ørken).

Her skal løpene arrangeres på så fjerne strøk at det blir uten publikum til stede, og hele konseptet er basert på TV-bilder som skal overføre all dramatikken.

En annen ny el-serie som også er ganske så ekstrem er SuperCharge, og her er opplegget det motsatte ‒ å tilrettelegge for mest mulig fysisk publikum som med egne øyne kan ta del i dramatikken. For det kommer det til å bli.

Hele konseptet er laget for neste generasjon publikum, og som vi vet er tiden over der vi har tålmodighet til å se en times video på nettet. Det skal gå fort, og helst være over på noen minutter. Og nettopp det gjør SuperCharge, litt slik vi kjenner fra rallycross. Men dette blir en ny type rallycross, elektrisk og til og med midt inne i byene.

- Annonse -

Men la oss starte med bilene.

Disse skal baseres på biler som du og jeg kan kjøpe, og ifølge de bak serien er flere merker på vei inn i denne serien. Men det er ikke standard biler, for her snakker vi om ganske råere versjoner ‒ altså «supercharged».

Slik kan bilen visstnok se ut:

Drivverket som skal benyttes yter 500 kW, en benevnelse for kraften som har kommet med elbilene. Oversatt til hestekrefter betyr dette 670 hk, og 0-100 km/t fyker unna på 2,5 sekunder.

- Annonse -

For å skape virkelige dramatikk er banesløyfen på kun én kilometer, og består av et stort hopp hvor bilene kan fly 10 meter, to strekninger med mindre grep som jo kan føre til litt av hvert, en stor dusj som fukter veibanen samt en ekstra sløyfe, det som er kalt «joker» i rallycross.

Det er 16 biler under hver runde, som innledes med fire grupper. Her er det fire biler som kjører fire runder og tre løp. Et heat skal ta fem minutter, så det bør kanskje være mulig å holde på konsentrasjonen?

Deretter er det to semifinaler, med seks biler i hver som kjører seks runder. De tre beste i hver semifinale går til finalen, hvor det også skal kjøres seks runder og dermed totalt seks kilometer.

Det skal konkurreres om både førertittel, lagtittel og merkestittel, så her er det tre pokaler i spill.

Dette skal være en global serie, noe som betyr at de setter kurs for både Europa, USA, Midtøsten og Asia. Her i Europa skal det kjøres tre runder, men hvilke byer sirkuset besøker er ikke kjent. Ettersom Oslo-politikerne helst ikke vil ha biler i byen, så spørs det vel om den norske hovedstaden får besøk ‒ men vi kan jo alltids håpe. Norge er jo tross alt «hovedstaden» for elbilen.

Bak SuperCharge står Rob Armstrong, som i sine yngre dager hjalp selveste Jackie Stewart og sønnen Paul til å sette opp, utvikle og til slutt selge sitt formel 1-lag til Ford. Siden har han vært involvert i motorsport, og er faktisk en av de som sørget for at det ble et rallycross-VM tilbake i 2014. Ja, det som Petter Solberg ble første vinner av.

Med seg har han fått en masse rutinerte folk, og på førersiden har han også plukket en av de virkelige stjernene ‒ Tanner Foust. Han er fire ganger amerikansk mester i rallycross og også vunnet X Games fire ganger, og er den eneste amerikaneren som noensinne har vunnet en VM-runde i rallycross.

Så selv om SuperCharge fortsatt er i planleggingen, er det all grunn til å tro at dette blir en realitet i 2022.

Og da må vel også koronapandemien være over, slik at flest mulig kan få se dette med egne øyne. Men løpene skal selvsagt også vises på digitale plattformer slik at flest mulig kan ta del i dette, så da er det kanskje greit at det hele kun varer fem minutter om gangen?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her