Ny og fartsfull motorsport-serie for elbiler

Om alt går etter planen, skal 15 byer rundt om i verden få besøk av et helt nytt og fartsfullt konsept kalt SuperCharge i 2022.


Elbilene baner nå vei for nye serier innen motorsport, og en av de svært så spennende prosjektene er Extreme E som skal arrangeres til neste år.

Dette er en helelektrisk serie som får Dakar-rallyet til å virke som et sivilisert løp, og skal sette fokus på klimaendringene ved å arrangere etapper på fem utsatte områder ‒ Grønland (isbre), Himalaya (fjell), Amazonas (regnskog), Senegal (kyst) og Saudi-Arabia (ørken).

Her skal løpene arrangeres på så fjerne strøk at det blir uten publikum til stede, og hele konseptet er basert på TV-bilder som skal overføre all dramatikken.

En annen ny el-serie som også er ganske så ekstrem er SuperCharge, og her er opplegget det motsatte ‒ å tilrettelegge for mest mulig fysisk publikum som med egne øyne kan ta del i dramatikken. For det kommer det til å bli.

Hele konseptet er laget for neste generasjon publikum, og som vi vet er tiden over der vi har tålmodighet til å se en times video på nettet. Det skal gå fort, og helst være over på noen minutter. Og nettopp det gjør SuperCharge, litt slik vi kjenner fra rallycross. Men dette blir en ny type rallycross, elektrisk og til og med midt inne i byene.

Men la oss starte med bilene.

Disse skal baseres på biler som du og jeg kan kjøpe, og ifølge de bak serien er flere merker på vei inn i denne serien. Men det er ikke standard biler, for her snakker vi om ganske råere versjoner ‒ altså «supercharged».

Slik kan bilen visstnok se ut:

Drivverket som skal benyttes yter 500 kW, en benevnelse for kraften som har kommet med elbilene. Oversatt til hestekrefter betyr dette 670 hk, og 0-100 km/t fyker unna på 2,5 sekunder.

For å skape virkelige dramatikk er banesløyfen på kun én kilometer, og består av et stort hopp hvor bilene kan fly 10 meter, to strekninger med mindre grep som jo kan føre til litt av hvert, en stor dusj som fukter veibanen samt en ekstra sløyfe, det som er kalt «joker» i rallycross.

Det er 16 biler under hver runde, som innledes med fire grupper. Her er det fire biler som kjører fire runder og tre løp. Et heat skal ta fem minutter, så det bør kanskje være mulig å holde på konsentrasjonen?

Deretter er det to semifinaler, med seks biler i hver som kjører seks runder. De tre beste i hver semifinale går til finalen, hvor det også skal kjøres seks runder og dermed totalt seks kilometer.

Det skal konkurreres om både førertittel, lagtittel og merkestittel, så her er det tre pokaler i spill.

Dette skal være en global serie, noe som betyr at de setter kurs for både Europa, USA, Midtøsten og Asia. Her i Europa skal det kjøres tre runder, men hvilke byer sirkuset besøker er ikke kjent. Ettersom Oslo-politikerne helst ikke vil ha biler i byen, så spørs det vel om den norske hovedstaden får besøk ‒ men vi kan jo alltids håpe. Norge er jo tross alt «hovedstaden» for elbilen.

Bak SuperCharge står Rob Armstrong, som i sine yngre dager hjalp selveste Jackie Stewart og sønnen Paul til å sette opp, utvikle og til slutt selge sitt formel 1-lag til Ford. Siden har han vært involvert i motorsport, og er faktisk en av de som sørget for at det ble et rallycross-VM tilbake i 2014. Ja, det som Petter Solberg ble første vinner av.

Med seg har han fått en masse rutinerte folk, og på førersiden har han også plukket en av de virkelige stjernene ‒ Tanner Foust. Han er fire ganger amerikansk mester i rallycross og også vunnet X Games fire ganger, og er den eneste amerikaneren som noensinne har vunnet en VM-runde i rallycross.

Så selv om SuperCharge fortsatt er i planleggingen, er det all grunn til å tro at dette blir en realitet i 2022.

Og da må vel også koronapandemien være over, slik at flest mulig kan få se dette med egne øyne. Men løpene skal selvsagt også vises på digitale plattformer slik at flest mulig kan ta del i dette, så da er det kanskje greit at det hele kun varer fem minutter om gangen?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter