Toyota mest verdifullt, men Tesla skyter fart

Tre bilmerker er inne på topp-10-listen over beste merkevarer i verden, men se opp for Tesla som kommer som en rakett.


Med høsten kommer kulden, mørket ‒ og topplisten over de mest verdifulle merkevarene i verden.

Det er selskapet Interbrand som kårer de 100 mest verdifulle merkene, og listen som er kalt «Best Global Brands» publiseres i oktober hvert år. Tradisjonelt er det også mange bilmerker inne på denne, og i fjor var hele 14 inne blant de 100 beste.

Men et merke har ganske oppsiktsvekkende manglet, nemlig Tesla. Det amerikanske elbilmerke tok 100. plassen i 2017, men var ute av det gode selskapet både i fjor og forfjor. Det er de ikke i år.

Bilmerket er nemlig en av rakettene på listen, og nøyer seg ikke bare med å slå seg inn ‒ de er også blant den øvre halvdelen.

Ifølge Interbrand er merkevaren nå verd 12.785 millioner dollar, noe som betyr at de er verd 118 milliarder kroner. Dette holder til en 40. plass på den meget eksklusive listen, og er 6. best blant bilmerkene.

For nok en gang befester Toyota seg som det beste bilmerke, og kopierer 7. plassen fra i fjor.

Merket er verdsatt til 51.595 millioner dollar, noe som betyr 480 milliarder kroner med dagens valutakurs. Toyota har dog tapt seg -8 prosent på ett år, men vi er som kjent inne i en pandemi som gjør at de aller fleste av de store selskapene har tapt seg i verdi.

Også Mercedes-Benz og BMW beholder sine plasser fra i fjor, noe som betyr 8. plass på Mercedes og 11. plass på BMW.

De to siste bilmerkene som fortsatt holder Tesla bak seg er Honda og Hyundai, henholdsvis på 20. plass og 36. plass.

Også de andre bilmerkene som var inne på lista i fjor er der i 2020, noe som betyr at det er hele 15 bilmerker inne blant verdens 100 beste selskaper. Nærmer 1 av 6 er altså bilmerker, så dette er en diger global industri.

Helt på toppen troner Apple, som er verdsatt til formidable 322.999 millioner dollar. Slår vi dette beløpet i valutakalkulatoren, får vi opp 3.004 milliarder kroner.

Nummer to er Amazon som er verd 1.866 milliarder kroner, mens det tredje beste merket er Microsoft med 1.544 milliarder kroner ‒ drøyt tre ganger bedre enn Toyota på 7. plass.

Her er de 15 bilmerkene som er inne på Interbrands liste over beste merker 2020:

7Toyota 480 mrd kr
8Mercedes458 mrd kr
11BMW379 mrd kr
20Honda202 mrd kr
36Hyundai133 mrd kr
40Tesla119 mrd kr
42Ford117 mrd kr
44Audi116 mrd kr
47Volkswagen114 mrd kr
55Porsche105 mrd kr
59Nissan98 mrd kr
79Ferrari59 mrd kr
86Kia54 mrd kr
93Land Rover47 mrd kr
95Mini46 mrd kr

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter