- Annonse -
HjemNyheterRåsterk Mustang klar for Europa

Råsterk Mustang klar for Europa

Nei, vi snakker ikke elbilen, men den «vanlige» Mustangen. Nærmere bestemt den råeste Ford noensinne har sendt til Europa.

I fjor måtte vi hente fram lykkepillene. Ford hadde nemlig utviklet den råeste serieproduserte Mustangen gjennom tidene, bare for å gi beskjed om at den var uaktuell for Europa.

- Annonse -

Dette var den ultraville Shelby GT500, en versjon som huser en diger 5.2-liters V8 med latterlige 760 hestekrefter under panseret. Hva dette monsteret slipper ut av CO2 vet vi ikke, men Fords europeiske sjefer sa iallfall takk, men nei takk, til den.

Bilen ble vist fram under fjorårets Goodwood-festivalen i England, og muligens har Ford hatt dårlig samvittighet for å ha narret det europeiske Mustang-folket på den måten.

For nå er det klart for en ny fartsfylt helg på Goodwood, og jaggu dukker ikke Ford opp med en ny kraftfull Mustang. Og denne gang er det ingen tvil i verden, denne skal selges i Europa.

Bilen som får premiere i England er ingen ringere enn Mustang Mach 1, en legendarisk versjon av ikonet. Første gang en slik ble introdusert for verden var i 1968, og hele poenget med en versjon som brøt lydmuren (ikke bokstavelig, men det skjønte du) var at de skulle vise at Mustangen også kunne være en skikkelig muskelbil.

- Annonse -

Ja, det var også andre utgaver som var langt sprekere enn den originale Mustangen, men Mach 1 ble selve symbolet.

Ford produserte Mach 1-versjoner av 1. og 2. generasjonen av Mustang, og en kort periode av 4. generasjonen. Det siste vi så til den var i 2004, før den nå altså gjør comeback som også fører den til Europa.

Og før vi går videre så må vi altså understreke at dette handler om Mustang Mach 1, og ikke Mustang Mach-E som mange venter noe fryktelig på. Sistnevnte er som kjent den helelektriske SUV-modellen Ford har på gang, og må ikke under noen omstendigheter forveksles med Mustang Mach 1. Sånn, da er det sagt.

Ford Mustang Mach 1 2021-modell blir altså den raskeste serieproduserte versjonen av sportsbilen som har satt kurs for europeiske forhandlere, og byr på en 5-liters V8 i aluminium med 460 hk.

- Annonse -

Rent teknisk har Ford hentet en åpen inntaksmanifold fra Mustang Shelby GT350 som sluker mer luft inn til motoren, som også har blitt oppgradert med ny programvare og ny direkte bensininnsprøtyning for å øke kreftene og dreiemoment. Maks krefter blir levert ved 7.500 r/min, mens maks dreiemoment på 529 Nm oppnås ved 4.600 r/min.

Denne banefokuserte versjonen byr også på den nye 6-trinns manuelle girkassen kalt Tremec 3160, som muliggjør aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring skal dette gjøre bilen svært morsom å kjøre.

Mustang Mach 1-modeller med manuelt gir er også utstyrt med en differensialsperre som standard, og forbedrer grepet både ved akselerasjon rett frem og ved utgangen av svinger.

Den kan også kjøres på landeveien, så litt lavmælt og uvillig opplyser Ford at den også kan fås med en 10-trinns automatkasse for de som ønsker dette. Også denne er kalibrert for bane, men har også tatt høyde for landeveien.

Mustang Mach 1 kommer også med et spesielt eksosanlegg og nye dempere og fjærer, samt at det elektriske styringsprogrammet EPAS er finjustert og sørger for at den bak rattet opplever den mest presise styringen som en Mustang i Europa noensinne har hatt.

På utsiden sørger en front- og bakspoiler for et godt marktrykk, i tillegg til en diffusor inspirert av selveste Mustang Shelby GT500. Den byr også på en unik todelt grill og nye sideinntak.

Alt dette gjør at Mach 1 har 22 prosent mer marktrykk en standardutgaven kalt Mustang GT.

Som et nikk tilbake til de legendariske utgavene på 60- og 70-tallet har Ford også lakkert utsiden av Mach 1 med fartsstriper både på panseret og på sidene av bilen, og Ford byr på åtte forskjellige fargekombinasjoner. Å, du vil gjerne høre hva de er? Vel, hold deg fast, for dette krever konsentrasjon.

Fighter Jet Grey med Satin Black/Reflective Orange striper. Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med Satin Black/røde striper. Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med Satin Black/hvite striper. Puh!

På innsiden handler det om mørke farger og aluminiumsdetaljer. Det er selvsagt sportsseter i skinn med kontrastsøm, Mustang Mach 1-logo og produksjonsnummer samt et nytt startdisplay i det 12- tommers digitale instrumentpanelet.

Og ja, om du ønsker å overdøve det mektige V8-brølet kan du vri opp volumet og få musikk ut av de 12 høyttalerne knyttet til B&O-anlegget. Men hvorfor skulle du finne på noe så dumt?

Siden den første Mach 1 kom for over 50 år siden har Ford laget over 300.000 eksemplarer, og til våren kan du også bli en del av denne historien. Hva prisen ender opp på vet vi ikke, men den «vanlige» Mustangen bikker akkurat millionen her i Norge.

Den kommer også i begrenset antall, uten at vi vet hvor mange de faktisk skal tilby.

Her er flere bilder av tidenes sterkeste serieprodusert Mustang i Europa, Mach 1:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her