Aksjonerte mot biltrimmere

To chiptuningsaktører fikk tirsdag besøk av Statens vegvesen og politiet, og det advares nå mot å kjøre rundt med ulovlig trimmet biler.


Chiptuning er god business, også i Norge. Et raskt søk på Google avdekker flere selskaper som tilbyr dette, og ofte lokkes det med flere hestekrefter og mindre forbruk.

Det er også lovlig, så lenge jobben blir gjort innenfor lovens rammer, typegodkjennings-dokumentasjon er i orden og bilen blir godkjent på nytt av Statens vegvesen.

Men hvor lovlig de som tilbyr dette driver, er ikke så godt å si. Og det vil Statens vegvesen finne ut av.

‒ Vi har over tid sett en økning i antall aktører som tilbyr trimming av kjøretøy og utkobling av motorens rensesystemer for eksosen, sier Jon Molnes i Statens vegvesen.

‒ Dette er godkjenningspliktig arbeid, og det krever at virksomhetene er godkjent og oppfyller gjeldende krav. Det er viktig at kundene er klar over at denne type modifikasjoner kan føre til at kjøretøyet blir ulovlig å bruke, påpeker Molnes.

Sammen med politiet aksjonerte de tirsdag mot to virksomheter i Vestfold og Telemark som tilbyr å trimme biler.

‒ Nå vil politiet etterforske saken opp mot ulovlig verksteddrift. De som har tunet eller modifisert bilen sin hos disse to firmaene kan bli kalt inn til kontroll hos Statens vegvesen. Bileier må da fremlegge dokumentasjon på at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, sier Molnes.

De er også usikre på hvor mange som faktisk kontakter Vegvesenet etter å ha fått trimmet bilen, for den nye effekten skal altså opplyses i vognkortet i tillegg til at forsikringsselskapene gjerne vil vite hvor mange hk bilen har. Å trimme bilen kan også gå utover garantien.

For eldre biler betyr chiptuning rett og slett at man bytter ut en styringschip i motoren, mens det i moderne biler kan gjøres ved at man endrer eller bytter ut programvaren i bilens styringshjerne.

Ulempen med dette er at det også kan endre på motorens avgasser, og dermed gjøre bilen ulovlig.

Vegvesenet mener at kundene blir forledet når dette ofte blir markedsført som en optimalisering av motoren, noe de mener er påstander det finnes lite dokumentasjon på.

‒ Kundene blir lurt når aktører uten godkjenning hevder at chiptuning er lovlig, og må ta konsekvensen av det. Det er bileier som har ansvar for å dokumentere at utslippene fra motoren er innenfor de kravene som bilen opprinnelig er godkjent med, sier Molnes.

De sier at en slik dokumentasjon må innhentes fra bilprodusenten eller et laboratorium med offentlig godkjenning.

‒ Hvis slik dokumentasjon ikke er mulig å oppdrive, så må bileier tilbakestille motoren til originalstand hos et godkjent verksted og kunne dokumentere dette når bilen er til kontroll på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner, sier Molnes.

Vegvesenet mener at mange av aktørene som tilbyr trimming og modifisering av kjøretøy ikke har nødvendig verkstedgodkjenning fra Statens vegvesen, og et kjøretøy som er trimmet vil ofte ha høyere motoreffekt enn hva det er godkjent for.

‒ På grunn av omfanget denne typen virksomhet har fått, har vi grunn til å tro at det ruller mange tusen kjøretøy som er ulovlig trimmet eller modifisert på norske veier, sier Molnes.

De har også sett at mange av tuningaktørene markedsfører at de også kobler bort eller fjerner renseutstyr som partikkelfiltre, som de fleste dieselbiler har.

‒ Partikkelfiltre må vedlikeholdes og i mange tilfeller byttes ut når bilen har blitt noen år gammel. Det har nok vært fristende for mange å bare koble bort dette renseutstyret, fremfor å gjøre en dyrere reparasjon. Konsekvensen er imidlertid at avgassene blir mye høyere enn bilen er godkjent med. Der vi oppdager at renseutstyret er koblet bort, vil bileier få beskjed om at dette må kobles til igjen, før bilen kan godkjennes på en trafikkstasjon, sier Molnes.

Vegvesenet viser heller ingen nåde for de som blir innkalt etter aksjonen, og sier at de bilene som ikke fremstilles for kontroll rett og slett blir begjært avskiltet.

Så om du gjerne vil ha bilen trimmet, pass på at det gjøres innenfor regelverket og få bilen typegodkjent i ettertid.

Les også:

Les mer om:

Nyheter