Sjekk denne helelektriske Fiat 500

Når Fiat klargjør bybil-ikonet 500 for framtiden så gjør de det med stil. Sjekk ut bildene av den kommende elbilen, og se utgaven med svært så spesielle dører.


Det aller største symbolet for de såkalte bybilene er utvilsomt Fiat 500. Denne debuterte allerede tilbake i 1957, og 50 år senere slo italienerne til med den generasjonen vi kjenner i dag.

Spoler vi ytterligere 13 år fram befinner vi oss i 2020, og da er det også på tide å gjøre ikonet klar for framtiden. For som vi vet jages nå eksosbilene ut av bysentrene, noe som jo passer 500 veldig dårlig.

Løsningen er altså å gjøre den populære bybilen om til en nullutslippsbil, og denne nærmer seg nå med stormskritt.

Fiat har tatt seriøst på jobben, og flyttet 500 «hjem» til Torino. Der har de fornyet den legendariske modellen, slik at den nå kommer med moderne førerassistenter, berøringsskjerm og flere kjøremoduser.

Dette inkluderer blant annet en som er kalt Sherpa, ja, etter de som gjør grovjobben når fjellklatrere skal skryte av at de har nådd høye topper.

Som en Himalaya-sherpa tar også Fiats egne hjelper kontroll, og styrer diverse parametere opp til en hastighet på 80 km/t. Som en ekte sherpa sløser den ikke med kreftene, så dette er også en skikkelig øko-modus.

Og kjører man den aller billigste Fiat 500 EV kalt Action er det kanskje en grunn til å spare på kruttet også. For denne må ta til takke med et batteri på 24 kWh og en elmotor på 93 hk, 0-100 km/t går på 9,5 sekunder og toppfarten er på 135 km/t.

Batteriet gir en rekkevidde på 185 kilometer, noe som jo holder om man stort sett holder seg innad i byen. Og om man kun kjører i byen går da også rekkevidden opp til 241 kilometer.

Men planlegger man noen litt lengre turer innimellom er det kanskje greit med litt mer saft, og da må man gå for utgavene som er 500 Passion og 500 Icon.

Disse to har batterier på 42 kWh, og med blandet kjøring spretter rekkevidden opp til mellom 300 og 320 kilometer. Disse har også en sterkere motor på 118 hk, klarer 0-100 km/t på 9 sekunder og har en toppfart på 150 km/t.

Fiat har også tenkt på ladingen, og utstyrt den med en kapasitet på 85 kW som lar den fylle rundt 50 kilometer med rekkevidde på fem minutter. Den fyller batteriene opp til 80 prosent på 35 minutter, noe som jo ikke er så veldig ille.

Det er også mulig å få en veggboks med 7,4 kW som bruker litt over seks timer på full lading, og med Mode 3-kabler som åpner for en fart på 11 kW fra en offentlig lader.

Den elektriske 500 kommer også i tre karosseriversjoner, den vanlige 500, en kabriolet og en som kryptisk nok er en 3+1. Dette peker ikke på antall seter, men faktisk antall dører.

Som den originale 500 tilbake i 1957 har ingeniørene vridd hjernene for å komme opp med dører til de bak, og resultatet er en ekstra dør på passasjersiden. Jepp, to dører foran og en bak ‒ har du sett på maken?

Nye 500 er bygd på en ny plattform, og har vokst noen centimeter i både lengde, bredde og vekt, men er fortsatt en liten bybil som befinner seg i segmentet under 4 meter.

Bilen er nå rett rundt svingen, men hvilke utgaver som kommer hit og hva de norske priser blir er fortsatt ikke kjent. Om vi skal måle ut fra de engelske prisene, er den billigste utgaven rimeligere enn for eksempel Honda e, en bil som starter på 266.200 kroner her hjemme. Men vi får bare vente og se hva Fiat Norge gjør.

I mellomtiden kan vi jo sjekke ut bildene av den neste generasjonen Fiat 500, den helelektriske versjonen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter