Selv om mange av de aller første bilene i historien faktisk var elbiler, kan vi iallfall hevde at dagens nye elbilsatsing er et ganske nytt fenomen i den moderne bilalderen.
Noen prøvde seg riktignok med elbiler på både 1990- og 2000-tallet, men det var ikke før vi rundet 2010-tallet at elbilbølgen virkelig begynte å vokse i størrelse.
-->
Et av merkene som dro nytte av dette var Tesla, grunnlag i 2003. Den første bilen het Roadster, en liten elektrisk sportsbil som kom i 2005. Denne ble fulgt opp av Model S i 2012, og denne modellen markerte startskuddet for det som har blitt det Tesla-merket vi kjenner i dag.
Noen få «vanlige» produsenter lagde også elbiler for knappe ti år side, men så skjedde det tre ting som satte full fyr på de elektriske planene.
Dieselgate hvor bilprodusenter jukset med utslippstallene, EU som begynte å skru igjen utslippsskruen og Kina som meldte klart ifra at produsentene måtte komme med biler som forurenset langt mindre.
Summen av dette er hva vi ser i dag ‒ en formidabel satsing på elbiler.
Tesla fikk på en måte et lite forsprang, og var da også det aller første merket til å runde én million produserte elbiler. Det skjedde i mars i fjor, og mer eksakt var den historiske bilen en Model Y.
Men konkurransen er nå betydelig skjerpet, og nå kan også den kinesiske produsenten BYD melde at de har rundet én million produserte ladbare biler. De kunne for øvrig vise fram sitt første elbil-konsept kalt BYD ET i 2004 ‒ året før Tesla Roadster kom.
Bil nummer én million, en BYD Han EV, rullet onsdag ut av fabrikken, med både ansatte i departementet, bransjeorganisasjoner, BYD partnere- og leverandører, 400 journalister og kunder til stede for å markere den store begivenheten.
Og det er også godt nytt for Norge.
For i kjølvannet av suksessen retter de nå siktet mot Europa, og det aller første landet blir Norge. Nå er det ikke Han som blir den første modellen ut her, men Tang-modellen.
På plass under onsdagens markering i Beijing var også Rolf Petter Almkov, handelsrådgiver ved Den norske ambassaden i Kina. For i tillegg til å markere at elbil nummer én million nå har blitt produsert, feiret også den kinesiske produsenten at de har 100 utgaver av BYD Tang ferdigprodusert. Og det spesielle med akkurat disse er at dette er Europa-utgaver som skal sendes rett til, ja, Norge.
Importøren RSA har tidligere sagt at de totalt skal motta 1.500 BYD Tang i løpet av året, og kan nå melde at de første bilene er på plass i løpet av sommeren. Det betyr at de første kundeleveringen vil starte en gang i august/september.
Men BYD Tang markerer ikke starten på et europeisk eventyr, for som mange vet er BYD for lengst er på plass i Europa. De produserer nemlig også elektriske busser som er levert rundt om i verden, men de beskriver selv det å gå inn i personbilmarkedet i Europa som «starten på en europeisk drøm».
Når det gjelder passeringen av én million biler, er ikke dette kun rene elbiler. Myndighetene i Kina har nemlig en samlebenevnelse kalt NEV (New Energy Vehicle) for biler som er kvalifisert til incentiver, og inkludert i disse er både ladehybrider og nullutslippsbiler.
Men med litt hjelp fra blant annet Norge tar det muligens ikke altfor lang tid før BYD også passerer én million rene elbiler, for her hjemme handler det aller mest nå om elbiler.
Her sier BYD hallo til Norge:
Les også: