BYD Han er på plass og prisen er klar

Bilen som fikk premiere i oktober har allerede funnet veien til Norge, og kundeleveringene starter i neste uke.


Det kinesiske merket BYD er allerede på plass i Norge gjennom varebilen ETP3 og SUV-modellen Tang, men det er også to helt nye elbiler på full fart inn i det norske markedet.

Den første av disse, en kompakt SUV på 4,46 meter i lengde, har allerede kommet norske forhandlere, og leveringene skal etter planen være i gang før vi går inn i 2023. Dette er elbilen som heter Atto 3.

-->
Den andre elbilen som er på vei er Han, og dette er en sportslig sedan med firehjulsdrift, 509 hestekrefter og 0-100 km/t på ganske så raske 3,9 sekunder.

Bilen kan sammenlignes med en Tesla Model S når det kommer til størrelse, og er akkurat 5 meter lang, 1,91 meter bred og 1,50 meter høy. En Model S er på sin side 4,97 meter lang, 1,96 meter bred og 1,45 meter høy.

BYD Han ble vist fram og offisielt lansert for det europeiske markedet under Paris Motor Show i oktober, og er i likhet med Atto 3 designet av tyske Wolfgang Egger som tidligere har vært designansvarlig for både Audi og Lamborghini. Så det bør iallfall ikke stå på de ytre linjene.

På innsiden byr BYD på ganske mye utstyr, og blant annet kan alle setene oppvarmes og ventileres, det er også ryggjustering for de i baksetene og disse har også en 7-tommers skjerm innebygd i midtarmlenet bak som kan styre ting som temperatur og luftstrøm.

Framme er det en multimediaskjerm på 15, 6 tommer, og lyden bør også være ivaretatt av et Dynaudio Surround Sound System med 12 høyttalere.

Ifølge importør RSA består utstyrslisten også av head up-display, 360-graders kamera, Vehicle 2 load-funksjon, trådløs mobillader, oppvarmet skinnratt, OTA-funksjon, automatisk fjernlys, «Follow me home»-lys og panorama soltak.

Han-modellen er så fersk at Euro NCAP fortsatt ikke har kjørt den gjennom testkverna, men BYD Atto 3 er allerede testet. Og skal vi måle hva den greide bør Han ha det meste av sikkerhetssystemer på plass, for Atto fikk full score og 5 stjerner.

En annen viktig ting er selvsagt rekkevidden.

BYD har utviklet en egen batteriløsning som de kaller for Blade som heller ikke inneholder kobolt-stoffet, og utformingen gjør disse batteripakkene svært så støtsikre. Han er selvsagt utstyrt med Blade-batterier, og kapasiteten er opplyst til spandable 85,4 kWh.

Det skal gi Han en oppgitt rekkevidde på 521 kilometer, og elbilen melder seg dermed inn i 500-klubben som har blitt en viktig grense for de aller nyeste elbilene i dag.

Den nye elbilen åpner for 120 kW lynlading, mens ombordladeren som brukes når det lades hjemme takler hastigheter opp til 7 kW.

Han ble altså vist fram i oktober, og nå kan RSA melde at de første kundebilene også har fått norsk jord under dekkene.

‒ Mange har lenge ønsket seg BYD Han til Norge, og etter at den første informasjonen ble sluppet tidligere i høst har responsen vært helt enorm, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

‒ Alle våre BYD-forhandlere har nå bil tilgjengelig for prøvekjøring, og de første kundene får levert bil før nyttår.

Den første lasten som har ankommet inneholder 500 biler, men det er dessverre ikke nok til å dekke etterspørselen denne elbilen har generert.

‒ Alle de 500 bilene som ankommer i år, ble forhåndsolgt en god stund før det i det hele tatt var mulig å prøvekjøre bilen, forklarer Christensen.

‒ Disse vil leveres til kunder allerede før nyttår. Samtidig har vi bestilt et stort antall biler for levering på nyåret, så det vil være god tilgang på biler innenfor en relativ kort tidsperiode.

Regjeringen har som kjent kommet med et statsbudsjett der de klasker nye avgifter på elbilene. Det betyr at bilene må betale 12,50 kroner per kilo i vektavgift for alt over 500 kilo, samt at statsbudsjettet også åpner for en moms på alt over 500.000 kroner.

BYD Norge har satt en startpris på 569.900 kroner uten avgifter for BYD Han, og regner man med de nye avgiftene i statsbudsjettet vil den koste rett i underkant av 610.000 kroner når den blir registrert til neste år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter