Bugatti ser blått

Det franske merket skal nå skape en ny tidløs blåfarge som skal ta de inn i den elektriske tidsalderen.


I gamle dager hadde både britene, franskmennene og tyskerne definerte farger på sine racerbiler som skulle vise hvor de kom fra.

Britene hadde sin «Racing Green», tyskerne gikk enkelt og greit for hvitt og franskmennene kjørte på med «Bleu de France». I dag finner vi blant annet den blå og hvite fargen igjen på landsdrakter til henholdsvis Frankrike og Tyskland.

Det merket som bar det franske flagget høyest på 1920-tallet var Bugatti, og de malte selvsagt sine biler i en blå farge.

‒ French Racing Blue betyr lidenskap, det betyr motorsports stamtavle og det betyr patriotisme. Tidlige franske racerbiler, inkludert mange av de suverene Bugatti Type 35-modellene, hadde en levende nyanse av blått som umiddelbart ble gjenkjent av folkemengden da de brølte forbi i mer enn 160 km/t, forklarer Achim Anscheidt, designdirektør i Bugatti.

Det var ikke bare Bugattis biler som utviklet seg videre på den tiden, men også fargen. Legenden sier at Ettore Bugattis kone, Barbara, røykte Gauloises-sigaretter som kom i en lyseblå eske, og dette kan ha blitt inspirasjonen til den tidlige nyansen av «French Racing Blue».

‒ På tidlige 1920-tallet brukte Bugatti en veldig lys turkisaktig nyanse som ble til en mer mettet nøytral tone av mørkere blå på midten av 20-tallet ‒ fargetonen som de fleste Bugattis-fans identifiserer med racerbilene i dag. Senere, på 1930-tallet – under Jean Bugattis æra – ble to-tone-versjonen veldig populær på Touring- og racerbiler. Det var den livfulle blåfargen sammen med en lys turkisblå det identifiserende varemerket til Le Mans-vinnende Type 57 Tanks – en forgjenger til to-tone-identiteten som fortsatt er en del av Bugattis design-DNA. Bugatti og blånyansene var så tett forbundet at «French Racing Blue» over tid uformelt ville bli kjent som «Bugatti Blue», sier Anscheidt.

I 1998 sikret Volkswagen-gruppen som rettighetene til Bugatti og gjenopplivet merket, og med superbilen Veyron på begynnelsen av 2000-tallet begynte også designteamet å søke etter en nyanse av «French Racing Blue».

I 2007, etter å ha grundig analysert de mange blånyansene som ble brukt siden selskapet ble grunnlagt i 1909, kunne Bugatti viste sine moderne tolkninger av fargen En varmere og en kaldere blå ble definert, en nøytral blå og – viktig for den nye karbonfibertiden til Bugatti – et blåfarget karbon.

Prosessen med å lage denne fargen var et resultat av hundrevis av timer med forskning, og hentet inspirasjon fra Bugattis tidlige periode.

Via originale biler fra den tidlige Bugatti-perioden var det mulig å finne originale lakkfarger på nøye bevarte eksempler. Deretter måtte fargene mikses med tanke på nye standarder.

‒ Tidlige maling ble ofte laget av det som var tilgjengelig på den tiden, og – med tanke på dagens standarder – kunne vi rett og slett ikke bruke dem i dag. Vi må skape noe tidløst, men også reflektere linjene og stilen til den klassiske og moderne Bugatti, forklarer Anscheidt.

På dagens biler går bruken av French Racing Blue lenger enn bare eksteriøret på bilene, med intrikate kontrastsøm mot skinninteriøret og en spesielt vanskelig anodiseringsprosess i aluminium.

Bugatti forklarer at det å lage blå anodisert aluminium er ekstremt komplekst, spesielt når man trenger den samme nyansen konsekvent på tvers av mange forskjellige komponenter i bilen.

Hvert stykke aluminium, selv om de virker identiske, vil reagere forskjellig under prosessen, selv om alle andre forhold forblir de samme, forklarer de.

Som mange andre bilmerker skal også supermerket Bugatti lage elektriske biler, og de er så seriøse at de har opprettet et nytt selskap sammen med Rimac ‒ det kroatiske merket som skal lage elektriske hyperbiler som når 100 km/t på under 2 sekunder.

Bugatti skal nå finne opp en ny French Racing Blue, for Bugatti Blue skal fortsatt være en viktig del av merket.

Det franske merket jakter etter en fargetone som er tidløs, umiddelbart gjenkjennelig og en hyllest til Bugattis rike historie. Den skal skildre «La Vie en Bleu» for eiere, fans og entusiaster på tvers av en rekke plattformer – både digitale og fysiske, melder de.

Men det viktigste er selvfølgelig hvordan de blå bilene blir seende ut.

‒ Det er viktig for oss nå å se på alle aspekter av vårt design, vår ingeniørkunst og vår produksjon på nytt. Selvfølgelig jobber vi etter Bugatti-prinsippene om hastighet, luksus, skjønnhet og innovasjon, men mer enn noen gang ser vi på bærekraft, sier Anscheidt.

‒ Og etableringen av en ny «French Racing Blue» med bærekraft i hjertet er allerede i gang. Vi ser på hele prosessen fra vugge til grav og revurderer alt vårt materiale. Vi må vurdere hvordan vi høster ull, hvordan vi lager tekstiler og hva som nå anses for å være et ultra-luksusmateriale i moderne tid.

Alt skal altså bli nytt når Bugatti tar det elektriske steget. Inkludert blåfargen. Og det er bare å glede seg, for sjekk disse blå bilene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene