- Annonse -
HjemNyheterBugatti ser blått

Bugatti ser blått

Det franske merket skal nå skape en ny tidløs blåfarge som skal ta de inn i den elektriske tidsalderen.

I gamle dager hadde både britene, franskmennene og tyskerne definerte farger på sine racerbiler som skulle vise hvor de kom fra.

- Annonse -

Britene hadde sin «Racing Green», tyskerne gikk enkelt og greit for hvitt og franskmennene kjørte på med «Bleu de France». I dag finner vi blant annet den blå og hvite fargen igjen på landsdrakter til henholdsvis Frankrike og Tyskland.

Det merket som bar det franske flagget høyest på 1920-tallet var Bugatti, og de malte selvsagt sine biler i en blå farge.

‒ French Racing Blue betyr lidenskap, det betyr motorsports stamtavle og det betyr patriotisme. Tidlige franske racerbiler, inkludert mange av de suverene Bugatti Type 35-modellene, hadde en levende nyanse av blått som umiddelbart ble gjenkjent av folkemengden da de brølte forbi i mer enn 160 km/t, forklarer Achim Anscheidt, designdirektør i Bugatti.

Det var ikke bare Bugattis biler som utviklet seg videre på den tiden, men også fargen. Legenden sier at Ettore Bugattis kone, Barbara, røykte Gauloises-sigaretter som kom i en lyseblå eske, og dette kan ha blitt inspirasjonen til den tidlige nyansen av «French Racing Blue».

- Annonse -

‒ På tidlige 1920-tallet brukte Bugatti en veldig lys turkisaktig nyanse som ble til en mer mettet nøytral tone av mørkere blå på midten av 20-tallet ‒ fargetonen som de fleste Bugattis-fans identifiserer med racerbilene i dag. Senere, på 1930-tallet – under Jean Bugattis æra – ble to-tone-versjonen veldig populær på Touring- og racerbiler. Det var den livfulle blåfargen sammen med en lys turkisblå det identifiserende varemerket til Le Mans-vinnende Type 57 Tanks – en forgjenger til to-tone-identiteten som fortsatt er en del av Bugattis design-DNA. Bugatti og blånyansene var så tett forbundet at «French Racing Blue» over tid uformelt ville bli kjent som «Bugatti Blue», sier Anscheidt.

I 1998 sikret Volkswagen-gruppen som rettighetene til Bugatti og gjenopplivet merket, og med superbilen Veyron på begynnelsen av 2000-tallet begynte også designteamet å søke etter en nyanse av «French Racing Blue».

I 2007, etter å ha grundig analysert de mange blånyansene som ble brukt siden selskapet ble grunnlagt i 1909, kunne Bugatti viste sine moderne tolkninger av fargen En varmere og en kaldere blå ble definert, en nøytral blå og – viktig for den nye karbonfibertiden til Bugatti – et blåfarget karbon.

Prosessen med å lage denne fargen var et resultat av hundrevis av timer med forskning, og hentet inspirasjon fra Bugattis tidlige periode.

- Annonse -

Via originale biler fra den tidlige Bugatti-perioden var det mulig å finne originale lakkfarger på nøye bevarte eksempler. Deretter måtte fargene mikses med tanke på nye standarder.

‒ Tidlige maling ble ofte laget av det som var tilgjengelig på den tiden, og – med tanke på dagens standarder – kunne vi rett og slett ikke bruke dem i dag. Vi må skape noe tidløst, men også reflektere linjene og stilen til den klassiske og moderne Bugatti, forklarer Anscheidt.

På dagens biler går bruken av French Racing Blue lenger enn bare eksteriøret på bilene, med intrikate kontrastsøm mot skinninteriøret og en spesielt vanskelig anodiseringsprosess i aluminium.

Bugatti forklarer at det å lage blå anodisert aluminium er ekstremt komplekst, spesielt når man trenger den samme nyansen konsekvent på tvers av mange forskjellige komponenter i bilen.

Hvert stykke aluminium, selv om de virker identiske, vil reagere forskjellig under prosessen, selv om alle andre forhold forblir de samme, forklarer de.

Som mange andre bilmerker skal også supermerket Bugatti lage elektriske biler, og de er så seriøse at de har opprettet et nytt selskap sammen med Rimac ‒ det kroatiske merket som skal lage elektriske hyperbiler som når 100 km/t på under 2 sekunder.

Bugatti skal nå finne opp en ny French Racing Blue, for Bugatti Blue skal fortsatt være en viktig del av merket.

Det franske merket jakter etter en fargetone som er tidløs, umiddelbart gjenkjennelig og en hyllest til Bugattis rike historie. Den skal skildre «La Vie en Bleu» for eiere, fans og entusiaster på tvers av en rekke plattformer – både digitale og fysiske, melder de.

Men det viktigste er selvfølgelig hvordan de blå bilene blir seende ut.

‒ Det er viktig for oss nå å se på alle aspekter av vårt design, vår ingeniørkunst og vår produksjon på nytt. Selvfølgelig jobber vi etter Bugatti-prinsippene om hastighet, luksus, skjønnhet og innovasjon, men mer enn noen gang ser vi på bærekraft, sier Anscheidt.

‒ Og etableringen av en ny «French Racing Blue» med bærekraft i hjertet er allerede i gang. Vi ser på hele prosessen fra vugge til grav og revurderer alt vårt materiale. Vi må vurdere hvordan vi høster ull, hvordan vi lager tekstiler og hva som nå anses for å være et ultra-luksusmateriale i moderne tid.

Alt skal altså bli nytt når Bugatti tar det elektriske steget. Inkludert blåfargen. Og det er bare å glede seg, for sjekk disse blå bilene:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her