Bugatti, Porsche og Rimac danner nytt superselskap
Av og til må man «rydde forsiden», som det heter i journalistikken. Dette er et eksempel. For nå skal Bugatti og Rimac utvikle nye superbiler gjennom et nytt selskap. Jøss!
Vi har skrevet det mange ganger, men gjentar det gjerne. Rimac er et av de aller heteste nye merkene i bilindustrien, og samarbeider allerede med en rekke store navn. Grunnen er at de har på gang noe særs imponerende greier, nemlig elektriske hyperbiler som de selv har utviklet stort sett fra grunn av.
Så hvor imponerende?
-->
Jo, den første serieproduserte bilen heter Nevera, en hyperbil tidligere kjent som C_Two.
Nevera er en helelektrisk hyperbil som skal lages i 150 eksemplarer, og kan by på følgende: 4 elmotorer, 1.914 hestekrefter, 2.360 Nm dreiemoment, 412 km/t i toppfart, 0-100 km/t på under 2 sekunder, en kvart mile på 8,6 sekunder, 550 kilometer rekkevidde og 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter.
I en æra der alle skal lage elbiler er dette selvsagt svært så interessant, og en rekke produsenter har allerede etablert et samarbeid med Rimac Automobili som de offisielt heter. Det inkluderer Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg, så vi snakker om store merker her.
Noen gjør litt mer enn kun å samarbeide med Rimac. Volkswagen-gruppen (VAG) gjennom Porsche kjøpte seg like godt inn i selskapet i 2018, og fikk raskt følge av Hyundai Motor Group året etter (de eier nå 12 prosent).
Men Porsche ga seg ikke med dette. For et drøyt år siden smalt Porsche ytterligere 70 millioner euro i bordet, og økte dermed sin aksjepost i Rimac til 24 prosent. Nå får vi se resultatet av dette.
Porsche er altså VAG’s representant, og i den tyske gruppen finner vi også et merke ganske så likt Rimac ‒ Bugatti. I likhet med det kroatiske merket lager også det franske merket biler som er hakket over superbiler fra for eksempel Lamborghini, et annet medlem i VAG.
De fra Bugatti er merket «luksuriøse hyperbiler», hvor den store forskjellen fra Rimac er at bilene har bensinmotorer. Franskmennene har blant annet en bil som heter Chiron Super Sport 300+, og denne har allerede bikket 300 miles per hour som den første i verden. Det er 482 km/t!
Og siden begge har lignende «etternavn», Rimac heter altså Automobili og Bugattis offisielle navn inkluderer Automobiles, hadde det vel vært smart om de oppretter et felles selskap?
Så hils på Bugatti Rimac, et nytt superselskap i bilverden.
Rimac eier 55 prosent av det nye selskapet, mens Porsche eier 45 prosent. Og her er det altså Bugatti som skal være representant.
Nå betyr det ikke at Bugatti Rimac blir et nytt supermerke som tidligere lagde Rimac- og Bugatti-biler, for her snakker vi om utviklingen av hyperbiler ‒ ikke produksjon av slike. Så begge merkene lever videre med sine egne biler, fabrikker og utviklingssentre også i framtiden.
For Rimac med sine partnere blir dette litt komplisert, men selskapet har løst dette ved å opprette en ny avdeling kalt Rimac Technology som skal jobbe med disse. Grunnlegger Mate Rimac som eier 37 prosent av Rimac Group blir sjef for både Bugatti Rimac og Rimac Technology.
‒ Dette er et virkelig spennende øyeblikk i den korte, men raskt voksende historien til Rimac Automobili, sier Mate Rimac, som grunnla merket for bare drøyt et tiår siden.
‒ Vi har gått gjennom så mye på så kort tid, men denne nye satsingen tar ting til et helt nytt nivå. Rimac og Bugatti passer perfekt når det gjelder hva vi tar med til bordet. Som et ungt, smidig og fartsfylt bil- og teknologiselskap har vi etablert oss som en bransjepioner innen elektrisk teknologi.
Bugatti på sin side kan spore sin historie helt tilbake til 1909, og Porsche-sjef Oliver Blume er minst like spent på det nye selskapet som Rimac.
‒ Vi kombinerer Bugattis sterke kompetanse innen hyper sportsbilvirksomhet med Rimacs enorme innovative styrke innen det svært lovende feltet elektrisk mobilitet, sier han.
‒ Bugatti bidrar til et tradisjonsrikt merke, ikoniske produkter, unike kvalitetsstandarder og håndverk, en lojal kundebase og et globalt forhandlernettverk til det felles selskapet. I tillegg til teknologi, bidrar Rimac med nye utviklings- og organisatoriske tilnærminger.
Bugatti Rimac skal opp og stå i 4. kvartal, så resultatet av at de to supermerkene nå slår seg sammen er nok ikke altfor langt unna.
Og det må jo bli bra, for her skal altså to av de merkene som lager de aller raskeste bilene verden har sett utvikle framtidige løsninger.
Rimacs første bil heter altså Nevera, og er et elektrisk beist som selv Bugatti skal slite med å følge.
Og prisen er i seg selv i Bugatti-klassen, for en Rimac Nevera starter på formidable 2 millioner euro. Og for de pengene får du dette fartsmonsteret:
Les også: