Om du hadde hatt +50 millioner kroner og noen veldig gode kontakter, hadde du muligens kunne fått tak i en av de 40 Divo-bilene som Bugatti skal sette sammen.
Men jobben din har ikke stoppet der.
-->
For nesten uten unntak blir hver og en av alle bilene det franske merket setter sammen spesiallaget, for en stor del av kundeopplevelsen er at eierne selv kan bestemme hvordan bilen skal bli. Ja, for 50 millioner bør det kanskje være såpass.
Det siste mesterstykket fra Molsheim heter Divo, og er selvsagt en ekstrem superbil i svært begrenset opplag. Bugatti hadde klar det første eksemplaret i denne nye serien i fjor, og totalt skal de sette sammen 40 Divo-biler, alle unike og laget etter kundenes ønsker.
Noen ønsker er selvsagt litt med tidskrevende enn andre, og så har du de helt ekstreme.
Slik som kunden som nå kan motta sin Divo.
Sjekk dette:
Bilen er døpt «Lady Bug», og spesielt ordet lady passer jo bra akkurat bra i dag (8.mars) ‒ ettersom det jo er kvinnedagen.
Men denne er ikke designet for å hedre kvinnene, men er rettet mot det nordamerikanske ordet av marihøne, ladybugs. Så ja, denne kunden er amerikansk.
Om du titter opp på bildet en gang til, ser det kanskje ut som at det bør være en ganske så grei jobb. Du har kanskje til og med sett biler med masse mønster tidligere, men da er det mest sannsynlig «juks». For det har blitt ganske vanlig å dekke bilenes orginallakk med folie, og slike er også mulig å få i kule mønster.
Bugatti jukser selvsagt ikke med noe, så da en kunde som kjøpte seg en Divo tilbake i 2018 ville ha et spesielt mønster, begynte en enorm jobb.
Bugattis designteam måtte utvikle spesielle mønstre, metoder for å lakkere dette på biler, farger, tonenivåer og matche alt dette med bilens design.
For det kunden og Bugatti hadde kommet fram til var et mønster med hele 1.600 diamanter, og dette måtte CAD-programmet håndtere.
De brukte faktisk over halvannet år på å finne ut og implementere de tekniske og grafiske løsningene. For de ante nok ikke hvor komplisert og vanskelig det skulle bli å male diamantene på karosseriet med en eksakt presisjon.
Problemet var at de digitale mønstrene i CAD-programmet ikke ble lik når de ble overført til bilen, grunnet den 3-dimensjonale, skulpturelle formen til Divo med konturer, kurver og ribber. Resultatet var nemlig at de 2D-trykte diamantene ble forvrengt på overflaten. Krise!
Men faktisk lå løsningen i et liten endring på én millimeter forskjell som hindret at den visuelle effekten ble ødelagt. Diamantene måtte også plasseres perfekt på taklinjen, dørene og bakre skjermkant for å oppnå den rene visuelle finishen.
Det var ifølge Bugatti en svært kompleks og tidkrevende oppgave, men til slutt fikset de jobben perfekt.
Videre ble hver av de 1.600 diamantene på filmen sjekket, og deretter måtte de teste dette ut på en annen bil. Dette kan nemlig ikke endres i etterkant, så de måtte være 100 prosent sikre på at det ble riktig.
Til slutt ble diamantene overført til «Lady Bug», og deretter ventet den møysommelige lakkeringsjobben. For å få ønsket effekt ble mønsteret lakkert, pusset ned, pusset, sjekket og lakkert igjen. Artisten bak jobben brukte to uker bare på motivene.
Totalt brukte Bugatti to år på å innfri kundens ønsker, og nå skjønner vi jo litt bedre hvordan det er mulig.
Resultatet er verdens desidert raskeste marihøne, et voldsomt monster med 1.500 hk og en toppfart på 380 km/t.
Og selvsagt den desidert mest verdifulle.
Her er bilder fra prosessen og selvsagt av den ferdige bilen, Bugatti Divo «Lady Bug». Denne serien er helt klart verd å bla seg gjennom!
Les også: