Med en pandemi som ikke helt vil gi seg og en flykaos nesten uten like har mange valgt å kjøre på ferie i år, og dermed har bilen rullet lengre enn normalt.
Flybransjen har vært ekstra utsatt under pandemien, og et av grepene som er tatt er å nedskalere antall ansatte. Resultatet av dette fikk reisende føle allerede tidlig i sommer.
Det var salig kaos på mange flyplasser med både kø for å komme seg inn og lang ventetid på bagasjen, og her hjemme toppet det seg når SAS også ble truffet av en storstreik.
-->
Resultatet var at mange kastet seg inn i bilen og kjørte på ferie, selv til så fjerne desitansjoner som de med fellesbenevnelsen «Syden».
I tillegg planla mange en bilferie allerede før flytrøbbelet var et faktum, kanskje med sin nye elbil, og disse har også tilbakelagt mange mil i bilen.
– Elbiler med lengre rekkevidde og et bedre utbygd ladenettverk gjør at stadig flere velger å dra på bilferie med elbilen, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, som har et godt tips til alle som har brukt bilen på årets ferie.
‒ Etter en ferie med mye kjøring, er det viktig å kontrollere kilometerstanden når dere kommer hjem.
Hovedgrunnen er forsikringen, som også inneholder en avtalt kjørelengde. Denne skal være tilpasset den årlige bruken, så her gjelder det å treffe så godt som mulig slik at man ikke betaler mer enn nødvendig.
– Bruker du elbilen stort sett til korte turer i hverdagen, kan en bilferie gjøre store utslag på kilometerstanden. Overstiger du den avtalte kjørelengden, kan det bli en dyr overraskelse om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen, sier Sødal.
Det har seg nemlig slik at om uhellet er ute og bilen har passert den årlige kjørelengden, vil det mest sannsynlig gå utover beløpet du får igjen på forsikringen.
– Hvis du oppdager at elbilen har kjørt lenger enn du har avtalt med forsikringsselskapet, eller at du er i ferd med å overstige grensen, tar du kontakt med forsikringsselskapet for å oppjustere kjørelengden, sier NAF-rådgiveren.
Dette gjelder også de som leaser bilen, for også denne har vanligvis en kjørelengde i kontrakten.
‒ Hvis du nærmer deg grensen, har du egentlig to valg. Kjøre mindre fremover eller ta kontakt med leasingselskapet og høre hvor mye det koster å øke kjørelengden, sier Sødal.
En annen ting som bilistene må være oppmerksom på er garantien, som enten går over en viss tidsperiode eller antall kjørte kilometer.
– Hvis garantien på bilen nærmer seg å løpe ut på grunn av antall kjørte kilometer, bør du fremme eventuelle garantikrav før det er for sent, sier Sødal.
Det siste punktet som det er verd å merke seg etter en bilferie er servicen, som også normalt følger kjørelengden.
‒ Om bilen er innenfor garantitiden er det mye enklere å få gjennom krav senere om du har vært nøye med å gjennomføre service-programmet, avslutter Nils Sødal.
Les også: