Det er kalt noe så kryptisk som V2G, og står for Vehicle-to-Grid. Men det finnes heldigvis også et langt mer forståelig norsk begrep ‒ toveislading.
For elbilene betyr V2G at batteriene ikke bare kan motta strøm, men også levere den ut til eksterne kilder. Ja, som en gedigen ladeplugg. Og dette er smart, spesielt i en tid hvor strømregningene har akselerert som en sportsbil.
-->
For det betyr at elbilene kan lades opp når forbruket er lavt, og kan hjelpe til med strømleveringen når forbruket er høyt. De kan altså være en viktig brikke for å balansere ut strømforbruket.
Det er iallfall tanken bak et nytt prosjekt i to bydeler i Trondheim. Et ganske så stort et.
For denne piloten involverer både kommunen, bydelene Brattøra og Sluppen, en bildelingstjeneste, et lokalt energiselskap, eiendomsselskaper, leverandør av energihandelsløsning og ABB.
Prosjektet er en del av EU’s storsatsing på plussbyløsninger i Trondheim, «Positive City Exchange», hvor målet er å vise hvordan bydeler kan bli energipositive. Elbilene skal altså være en ekstra ressurs utover det å være energibærer for utslippsfri transport.
‒ Stor kred til Trondheim kommune for å kjøre dette banebrytende pilotprosjekt, sier Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.
‒ Vi ser fram til et fortsatt fruktbart samarbeid, og er stolte over det vi hittil har oppnådd i plussbyprosjektet sammen med kommunen og andre partnere, Bilen som powerbank kan få stor betydning for morgendagens energisystemer, nettutvikling og forsyningssikkerhet når det skaleres opp.
Her i Norge har vi akkurat rundet en halv million registrerte elbiler, og det ruller dermed rundt en masse potensielle kraftkilder som kan utnyttes i framtiden.
Toveisladerne på Brattøra og Sluppen er koblet til et overordnet energistyringssystem fra ABB, som er en del av kraftnettet, sentral driftskontroll i bygninger og andre strømforbrukere i bydelene som skal optimalisere energiflyten.
En handelsløsning for kjøp og salg av strøm er også en del av den tekniske løsningen.
‒ Det er utrolig givende og spennende å få være del av et nybrottsarbeid som dette, sier prosjektleder for plussbyprosjektet i Trondheim kommune, Bjørn Ove Berthelsen.
‒ Toveislading vil bli viktig framover med langt flere elbiler i markedet.
Han mener dette er en vinn-vinn-situasjon, hvor elbilene kan balansere ut strømforbruket på samme tid som elbileierne har mulighet for å bruke eller selge egen strøm når spotprisene er høye.
‒ Men kanskje det beste av alt: Som del av et EU-prosjekt kan vi dele løsninger og erfaringer kostnadsfritt med andre kommuner og offentlige instanser, sier Berthelsen.
V2G er ikke noe nytt, og det har pågått diverse prosjekter knyttet rundt dette både i EU og Norge i flere år. Men det nye pilotprosjektet i Trondheim tar altså satsting opp til et nytt nivå.
Nå er det ikke slik at alle de halv million elbilene kan plugges til et slikt toveis-system, for det er bare noen få modeller som åpner for en slik motsatt lading.
ABB sier at det per i dag kun er Nissans elbiler, Hyundais Ioniq 5 og Kias aller nyeste elbilmodell, EV6, som åpner for V2G, men legger til at de forventer at flere bilmerker kommer til i tiden framover.
Les også: