Menn i Skoda og kvinner i Tesla bryter oftest fartsgrensen

Kjøredata avslører de som er for tunge på gassfoten.


Forsikringsselskapet Fremtind har siden 2019 registrert kjøredata via appen Smartbil, og denne dataen avslører ting som kanskje ikke bilførerne selv ville ha innrømmet.

Som for eksempel hvor ofte man bryter fartsgrensen. Og de med aller tyngst gassfot finner vi kanskje noe overraskende i biler med et tsjekkisk merke på panseret.

‒ Tallene fra 2020 og 2021, med bilmerker vi har registrert minst én million kjørte kilometer, viser at Skoda har klatret opp på verstinglistenover bilmerkene med flest fartsovertredelser, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

Datagrunnlaget er ganske så solid, hvor 77 millioner kjørte kilometer (48 millioner i 2021) danner grunnlaget, og mellom 5.000 og 7.000 har aktivt brukt Smartbil-appen.

Skoda topper altså listen med 14,6 prosent kjøring over fartsgrensen, men de neste merkene på oversikten er ikke like overraskende. For der finner vi bilmerker med noen raske biler i porteføljen.

Tesla og Audi deler faktisk 2. plass med 14,3 prosent av kjøring gjort over fartsgrensen, mens BMW følger tett etter med 14,0 prosent.

Det siste merket på topp-5 er Volkswagen, hvor 12,5 prosent av all kjøring registrert i Smartbil har vært over den lovlige fartsgrensen.

Nielsen liker dårlig at så mange turer gjøres i ulovlig høye hastigheter.

‒ For høy fart er årsak til både alvorlige ulykker med personskader og unødvendige små bulkeskader. Det å overholde fartsgrensen er noe av det viktigste vi gjør for å forebygge skader i trafikken, understreker hun.

Ikke overraskende viser dataen at menn bryter fartsgrensene oftere enn kvinner også i 2021, men generelt har bilistene blitt flinkere til å overholde fartsgrensen.

– Vi har registrert en markant nedgang på nesten 20 prosent fra 2020 til i fjor. Det er mange faktorer som spiller inn, men vi ser klare tegn til at belønning av å holde fartsgrensen faktisk fungerer, sier Nielsen.

Hun sikter til at selskapet belønnet de som overholdt de laveste fartsgrensene.

Kvinnene har tatt mest ansvar når det kommer til fart, og reduserte farten med over 20 prosent fra 2020 til 2021. Det var også mer enn 50 prosent mer enn mennene, hvor andelen ble redusert med 15 nær prosent.

På motsatt enden av listen finner vi de mest lovlydige bilistene når det kommer til å overholde fartsgrensen, og de som kjører Suzuki er de aller flinkeste med 9,6 prosent. Videre følger Honda-førerne med 9,7 prosent, Renault med 10,1 prosent, Toyota med 10,1 prosent og Opel med 10,4 prosent.

– Sorterer vi på kjønn, så ser vi at kvinner i Tesla bryter fartsgrensen oftest, mens kvinner med Suzuki tar det mest pent. Menn i Skoda bryter fartsgrensen oftest, og menn i Hyundai tar det mest pent, sier Nielsen.

Utfordringen med en app som Smartbil er å få nok folk til å bruke den, og dette har da også felt dette prosjektet. Fremtind har nå avsluttet Smartbil grunnet lav rekruttering av brukere.

Les også:

Les mer om:

Nyheter