Fly-taxi gjennomførte viktig test

Fly-helikopteret lettet rett til værs og fløy bortover som et fly. Og landet rett ned igjen. Se video.


Du trodde kanskje et fly-helikopter var noe nytt? Vel, tro om igjen.

Historiens kanskje aller mest klarsynte person, Leonardo da Vinci, drømte om å fly, og lagde en drøss med tegninger som viste hvordan dette kunne gjøres. Inkludert et slags primitivt fly-helikopter.

Men det var først under 2. verdenskrig at de første funksjonelle VTOL-maskinene ble utviklet. Dette står for «Vertical Take-Off and Landing», og betyr at flyet kan lette og lande rett opp og ned ‒ akkurat som et helikopter gjør.

Nå har ikke akkurat VTOL tatt helt av, men vi er nå inne i nye tider for transporten. Og det betyr at det forskes på nye løsninger som kan løse framtidens behov.

Et slik kan være VTOL-taxier. Mer bestemt eVTOL-taxier. Altså både utslipps- og lydfrie. Og de er faktisk ikke så veldig langt unna.

AutoFlight sier at de har satt 2025 som et mål, og det betyr i så fall kun tre år fram i tid.

At AutoFlight basert i Tyskland ligger greit på skjema, viser den siste testen de har gjennomført. Og det er litt av en milepæl for luft-taxi-drømmen.

For en stor utfordring med fly-taxier er å få de stabile nok. Selvsagt under takeoff og landing, men enda viktigere ‒ under den horisontale flyturen.

AutoFlights første eVTOL er kalt Prosperity I, og i forrige måned gjennomførte den en suksessfull test med vertikal takeoff og landing og horisontal flyving ‒ alt gjort under samme flytur.

Testen gjennomført i Kina tok Prosperity opp til 150 meters høyde og fløy opp mot 200 km/t, og målet var å se om flynmaskinen taklet endringen fra å fly rett opp og ned og til bortover.

Prosperity I er utstyrt med åtte rotorer som skal løfte den 1.500 kilo tunge maskinen, og 150 meter opp i luften overtar vingene løftejobben til Prosperity i hastigheter rundt 170-180 km/t.

Det er for øvrig plass til fire personer, og under testen fløy Prosperity autonomt ‒ altså uten en pilot på innsiden.

AutoFlight-sjef Tian Yu, med over to tiår med erfaring med å designe og bygge elektriske fly, og som står bak over 300 elektriske luftfartsrelaterte patenter, var selvsagt fornøyd. For testen var vellykket.

‒ Både jeg og teamet er begeistret for å ha knekt koden rundt den jevne overgangsfasen av eVTOL-flyging, og åpnet opp himmelen for Prosperity I og våre kommersielle produkter, sier han.

‒ Vi er sikre på at vi har et godt design underbygget av lydteknikk, og vi er glade for å se at overgangen var jevn, sikker og sømløs.

AutoFlight har altså som ambisjon om å utvikle urbane luftmobilitetsløsninger for mennesker, og skal bruke kunstig intelligens, autonome løsninger, 5G og andre materialer og teknologi for å drive utviklingen i eVTOL-bransjen.

Målet er å utvikle både logistikkfly og autonome passasjerfly i en stor skala, og håper og tror at de kan få et europeisk flysertifikat allerede i 2025.

Så visjonen til Leonardo da Vinci kan snart være en realitet, drøyt 500 år etter at geniet drømte om å fly som fuglen selv.

Les også:

Les mer om:

Nyheter