Så langt kommer du etter et ladestopp på 25 minutter

NAF har regnet ut hvor langt elbilene ruller ekstra i snitt på vinteren etter et gjennomsnittlig ladestopp.


For noen uker siden gjennomførte NAF en stor vintertest med nye elbiler. Målet var både å måle den reelle rekkevidden på vinteren og teste ut ladehastigheten opp til 80 prosent hos de 31 elbilene, men de kan også bruke dataen de har høstet inn til mer enn det.

For eksempel å regne ut hvor mye ekstra rekkevidde elbilene får etter et gjennomsnittlig ladestopp på 25 minutter.

‒ Hvor lang tid det tar å lade en elbil til 80 prosent er nyttig å vite for å bli bedre kjent med sin egen bil, sier Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.

‒ Men siden elbilene har så ulik størrelse på batteripakken og ulikt forbruk, er ikke ladetiden i seg selv en god måte å sammenligne bilene.

Allerede i 2020 startet de med målingen av hvor langt elbilene kan kjøre etter å ha ladet i 25 minutter, og dette er basert på hvor raskt bilene lader og hvilket forbruk de hadde i rekkeviddetesten til NAF og Motor.

‒ I testen lader vi bilene til 80 prosent, forklarer Berve.

‒ Det er to modeller som ladet så raskt at de oppnådde 80 prosent før det var gått 25 minutter. Det er Audi e-tron GT og Porsche Taycan 4 Cross Turismo.

Fordelen med dette er mye ekstra rekkevidde på kort tid. Allerede etter 20 minutter kan du kjøre 320 kilometer med Porsches nyeste elbil, mens i Audi e-tron GT kommer du 301 kilometer på 20 minutters lading, forklarer NAF.

Tesla Model 3 Long Range imponerte også, og denne klarte 368 kilometer etter 25 minutters lading. Nærmest kom Mercedes-Benz EQS med 343 kilometer.

Videre viser resultatene at det er et sprang ned til de neste, men det er ganske mange som fyller mer enn 250 kilometer med fersk rekkevidde: BMW iX50, Polestar 2 Long Range, BMW i4, Tesla Model 3 SR og Tesla Model Y.

I bunnen finner vi blant annet to kinesiske modeller, BYD Tang og Xpeng P7, med henholdsvis 163 og 142 kilometer.

NAF forklarer at bilene startet med mellom 3 og 9 prosent på batteriet, og ble deretter ladet opp til 80 prosent. Bilene var kjørt et par timer og hadde varme batterier før ladingen, og det ble også kjørt forvarming av batteriet foran hurtigladingen hos de bilene som har denne funksjonen.

Dette er resultatet:

Modell: Rekkevidde i km. etter 25 min lading:
Audi e-tron GTFulladet på 20 minutter, 301 km rekkevidde
Porsche Taycan 4 Cross TurismoFulladet på 20 minutter, 320 km rekkevidde
Tesla Model 3 LR DUAL MOTOR368 km
Mercedes EQS 580 4MATIC343 km
BMW iX50 Drive280 km
Polestar 2 LR Single Motor 270 km
BMW i4 M50 264 km
Tesla Model 3 SR 261 km
Tesla Model Y LR DUAL MOTOR259 km
Volkswagen ID.3 PRO S246 km
Volkswagen ID.4238 km
Hyundai Ioniq 5 2WD 237 km
Kia EV6 4WD 233 km
Skoda Enyaq iV80X232 km
Kia EV6 2WD 230 km
Polestar 2 LR Dual Motor 222 km
Volvo C40 Recharge 222 km
Mercedes EQA 250 219 km
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD 218 km
Skoda Enyaq iV80217 km
Cupra Born 207 km
Volkswagen ID.4 GTX202 km
BMW iX xDrive 40 199 km
Mercedes EQB 350 4MATIC 199 km
Audi e-tron Q4 40 195 km
Audi e-tron Q4  50 QUATTRO181 km
Nio ES8 7-SETER 171 km
Opel Mokka e 169 km
BYD Tang  163 km
Xpeng P7 4WD High Performance142 km
Peugeot e-2008135 km

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter