Bompengene fortsetter å øke


Selv om det blir stadig flere elbiler på norske veier fortsetter bompengeinntektene å øke.

Elbiler har som kjent hatt fritak for betalingen i bommene, og antall passeringer gjort av slike biler har nærmest eksplodert utover 2010-tallet.

2011 var et slags startskudd for den norske elbilperioden, og den gang ble det notert rundt 400.000 passeringer gjort av elbiler.

I 2012 var antall bompasseringer av elbiler allerede oppe i 1,4 millioner, og i 2013 økte det til 3,6 millioner passeringer.

Så tok det hele av i 2014 med 11 millioner passeringer, i 2015 med 22,4 millioner passeringer, i 2016 med 34,9 millioner passeringer og i 2017 ble det gjennomført 47,5 millioner passeringer av elbiler.

Men dette har ikke ført til at bompengeinntektene har gått ned, for disse fortsetter nå å øke. Svaret på den gåten er flere bomstasjoner.

Inntektene har faktisk økt jevnt og trutt helt siden 1990, og var i 2017 på formidable 10,4 milliarder kroner.

Statens vegvesen anslag for 2018 er på 11,5 milliarder, og for 2019 på 13 milliarder kroner.

– Hovedårsaken til at vi forventer at inntektene øker ytterligere er blant annet innføringen av et nytt takst-system i Oslo og opprettelse av nye bomstasjoner i Oslo, Bergen og på Nord-Jæren. I tillegg starter flere bompengeprosjekter opp, forteller Åge Jensen, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.

Nå har også politikerne åpnet for at nullutslippsbilene skal betale i bommene, og det er opp til de lokale politikerne om det skal skje.

De rundt 48 millioner elbilfritakene i 2017 var langt under 10 prosent av de totale 655 millioner passeringer i bomstasjoner og på ferjer, og Jensen er usikker på om oppheving av fritak vil påvirke inntektsgrunnlaget.

– Vi regner med at noe av inntektsgrunnlaget kan være påvirket av disse fritakene, men i og med at Stortinget har vedtatt at det nå er opp til lokalpolitikerne å vurdere om fritak skal oppheves, kan vi ikke si noe på nåværende tidspunkt om hvilken effekt det kan ha på inntektsgrunnlaget framover, sier han.

Det de imidlertid forventer er lavere driftskostnader knyttet til bommene.

– Vi forventer å få ut en effektiviseringsgevinst når vi nå har samlet rundt 60 selskaper i fem regionale bompengeselskaper, opplyser Jensen.

Når det gjelder utenlandske kjøretøy så betaler de faktisk nå like godt som de norske. Antall passeringer med utenlandske biler var på om lag 20,1 millioner, noe som tilsvarer rundt 3,1 prosent at den totale trafikken i bomstasjoner.

Flere av disse har avtale om bombrikke, og bompengeselskapene bruker også profesjonell innkrevingstjeneste for utenlandske biler som ikke har brikke.

I 2017 betalte utenlandske privatbilister og tunge kjøretøy med brikkeavtale like godt som norske.

Unntaket er utenlandske kjøretøy i takstgruppe 2 (over 3.500 tonn) uten bombrikke, som betalte dårligere enn norske, med en betalingsgrad på 63 prosent.

Her er mer fakta om bompengeåret 2017:
  • 63 bompengeprosjekter med AutoPASS-innkreving
  • Et prosjekt med manuell innkreving og et med lokal drivstoffavgift
  • Tre prosjekter ble avsluttet, to startet innkreving og et ble utvidet
  • Seks ferjestrekninger hadde bompengepåslag på ferjebilletten
  • 655 millioner passeringer i bomstasjoner og på ferjer
  • 237 bomstasjoner fordelt på om lag 480 innkrevingsfelt
  • 82 bompengeprosjekter har så langt blitt vedtatt av Stortinget.
Følg bil24 på Facebook  

Les mer om:

Nyheter