Annonse
Hjem Nyheter Full krangel mellom NAF og Frp

Full krangel mellom NAF og Frp

NAF’s kommunikasjonsleder Camilla Ryste er lite imponert over at bompengeinntektene øker under Frp’s vakt, mens tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener NAF nå har blitt Ap’s talerør.

Lille Moss Avis har plutselig havnet i litt av en kryssild. Der har nemlig to debattinnlegg ‒ et fra Solvik-Olsen og et fra Camilla Ryste ‒ ført til full krangel mellom bilistenes forbund og det selverklærte bilpartiet.

Det hele startet med at NAF rykket ut og ropte varsko om økende bominntekter under den sittende regjeringen, og fikk raskt svar av Solvik-Olsen som påpekte at Ryste kun for måneder siden kom fra en stilling som pressesjef for Jonas Gahr Støre ‒ og at Ap blokkerte et Frp-forslag om å kutte bomtakster så sent som i 2015.

Han mente altså at NAF burde være forsiktig med å kritisere Frp.

Ryste svarte med et innlegg i Moss Avis fire dager senere hvor hun mente at eks-statsråden har selektiv hukommelse, og understreket at forslaget for nytt statsbudsjett viser at det ble satt ny bompengerekord i fjor (10,8 milliarder kroner). Ryste mente at politikerne skylder på hverandre, og ingen tar ansvar for den utviklingen vi nå ser.

Saken fortsetter under Annonsen

Se lenke helt nederst til sak om angående en bompenge-bonanza.

Videre skrev hun at «NAF har flere ganger tydelig advart mot en utvikling der bilistene må betale stadig mer i bompenger. Blant annet før Solvik-Olsen endret veiloven i 2017. Endringen førte til at byene nå kan kreve inn rushtidsavgift uten å måtte dokumentere et reelt behov for det.»

Men krangelen stoppet ikke der.

Ytterligere fire dager senere, sist torsdag, skrudde Solvik-Olsen opp tempen ytterligere et hakk. Denne gang et blogginnlegg.

Der innleder han med å sette et stort spørsmålstegn ved integriteten til Ryste.

«NAF har fått ny kommunikasjonssjef som inntil nylig kjempet imot bompengekutt og for høyere bilavgifter. Det er nok også forklaringen på hvorfor NAF nå plutselig angriper FrP i bompengepolitikken. Det er nesten litt surrealistisk. FrP er tross alt NAFs beste, og ofte eneste, venn i kampen mot bompenger og for lavere bilavgifter. Hva er det som skjer?»

Det er altså den tidligere stillingen til Ryste som er en rød klut for Frp-toppen, som står på sitt om at partiet hele tiden har kjempet mot bompenger.

«Når Ryste nå kritiserer FrP så fremstår hun som pyromanen som kritiserer brannvesenet. Det er vanskelig å ta helt på alvor», er hans ramsalte og noe flåsete karakteristikk av den nye kommunikasjonslederen i NAF.

Solvik-Olsen legger videre ut hva Frp har fått til, og at bompengeandelen for finansiering av nye veiprosjekter har gått ned fra 40 prosent til 30 prosent (og har rett der), men klarer ikke å legge fra seg at Ryste kommer fra Ap.

«Det er også oppsiktsvekkende at Ryste kritiserer FrP for at byene får innføre rushtidsavgift. Hennes eget parti var kraftig forkjemper i Stortinget for å tillate dette og fikk flertall, og det er hennes lokale partifeller i mange byer som vedtar rushtidsavgiften lokalt», skiver han, og fortsetter:

«NAFs strategi å angripe FrP er lite konstruktiv. Det hjelper ikke NAFs medlemmer, og fungerer bare som en beskyttende mur for alle de politikerne i Stortinget som synes bompenger er en behagelig måte å skaffe seg ekstra penger. Jeg håper NAF blir mer opptatt av å oppnå resultater fremfor å tåkelegge debatten.»

Det blåser altså mer en frisk bris mellom NAF og Frp for tiden, og det virker ikke som om at stormen skal stilne med det aller første.

Men et poeng skal vi iallfall gi Solvik-Olsen ‒ bilistene betaler nå totalt mindre i avgifter og får mer vei tilbake. For faktisk taper nå staten milliarder på bil og vei.

I 2013 dro staten inn 10 milliarder kroner i overskudd rundt bil og vei. I 2019 er dette stipulert til å ha snudd til et underskudd i statskassa på 8,2 milliarder kroner.

Hvor mye betaler bilistene i avgifter og hvor mye får de tilbake i form av vei? Det spørsmålet er stilt mer enn en gang, og nok en gang har vi fått et svar.

Nå i form av et spørsmål til Stortinget fra en stortingsrepresentant, noe som jo er vanlig. Men denne gangen kom det ikke fra opposisjonen, men fra Frp’s egne Himanshu Gulati.

Det lukter altså som et taktisk spørsmål for å vise hvor mye Frp faktisk er venn med bilistene, men han har uansett fått et svar.

Gulati spurte 4. oktober finansminister Siv Jensen følgende spørsmål:

«Hvor mye utgjorde inntektene fra bilrelaterte avgifter i 2013, og hvor mye anslås det at de vil utgjøre i 2018?»

Jensen svarte først 10. oktober, og lot ikke sjansen gå fra seg.

«Bil er ikke et luksusgode, men en nødvendighet for mange som bor i Norge. Det er likevel stor politisk uenighet på Stortinget om beskatning av bilistene, ettersom flere partier ønsker et høyt nivå på bil- og bilrelaterte avgifter, deriblant i bompengeprosjekter som vedtas av politiske flertall lokalt.»

Hun la også fram noen summer.

«I henhold til tallene utgjorde inntektene fra bilrelaterte særavgifter i 2013 vel 60 mrd. kroner. Inntektene er anslått til om lag 48 mrd. kroner i 2018.»

Gulati fulgte opp med et nytt spørsmål, denne gang om inntektene 2013 kontra 2019 og ville i tillegg vite hvor mye som var brukt på vei.

Svaret til Jensen var utarbeidet etter innspill fra Samferdselsdepartementet og Kommunal og moderniseringsdepartementet.

Tabellen nedenfor viser en sammenstilling av inntekter fra bilrelaterte avgifter og bompenger og utgifter til veiformål i 2013 og 2019.

  2013 2019
Inntekter (særavgifter og bompenger) 59 600 58 500
Utgifter 49 095 66 705
  herav riksvei 28 834 41 284
  herav fylkesvei/kommunal vei 20 261 25 422

Vi får tro tallene er riktig, og dermed ser det ut til at Frp ikke har overdrevet når de hevder at bilavgiftene har falt på samme tid som veisatsingen har økt.

Mens staten gikk 10 milliarder kroner i overskudd i 2013 under Jens Stoltenbergs regjering, snur dette til et underskudd på 8,2 milliarder kroner for 2019 om prognosene slår inn. Forskjellen er altså på markante 18,2 milliarder.

Men vi ser også at inntektene øker fra 48 milliarder kroner i 2018 og til 58 milliarder i 2019, noe som er en formidabel økning.

Denne økningen kommer sammen med en rekke nye bomstasjoner i tiden framover, og bilister fra nord til sør må altså belage seg på å betale enda mer for å bruke bilen.

Og Ryste har helt klart ett veldig godt poeng.

I stedet for å snu denne negative utviklingen krangler politikerne om hvem som har skylda for at nettopp det skjer. Det gjelder både på lokalt og sentralt plan, og en ting er sikkert ‒ det har politikerne skylda for.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker