- Annonse -
HjemElbilerBekymret for elbil-trend

Bekymret for elbil-trend

NAF er bekymret for den norske elbiltrenden ‒ hvor prognosene sier at det norske markedet etterspør 70.000 nye helelektriske biler i 2019.

Ekspertene forventer at nordmenn kjøper omtrent like mange nye biler i år som de gjorde i fjor, som landet på 147.929 nye personbiler. Og trenden er klar. I desember utgjorde elbilene 41,3 prosent av samtlige nybilregistreringer, og bransjen tror at dette vil øke til rundt 45 prosent i år.

- Annonse -

Og det er en god nyhet for nordmenn som ønsker seg en ny elbil i 2019 ‒ det kommer mange nye modeller.

Men det er en stor bakside også.

For med en bompenge-bonanza uten like og fortsatt avgiftsfritak for elbiler er det lite som tyder på interessen for slike biler vil avta utover 2019, og da har vi dette med tilbud og etterspørsel.

Alt tyder på at det kommer flere ventelister enn faktiske nye elbilmodeller i 2019.

- Annonse -

‒ Spørsmålet er om bransjen kan levere rundt 70.000 elbiler i år. Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Om alt går etter planen vil flere elektriske modeller treffe det norske markedet i år, noe som inkluderer biler som Audi e-tron, Mercedes EQC, DS 3 Crossback E-Tense og Tesla Model 3. Men de nye elbilene klarer neppe å mette et sultent norsk marked.

‒ Det kommer mange spennende elbilmodeller i 2019, men realiteten er at det er ventelistene som åpner og ikke bilene som kommer i butikkene. Mange må vente til 2020 før bilen faktisk kommer, sier Sødal.

Sett fra et brukerperspektiv har elbilene fortsatt et stykke opp til de fossile bilene, og for mange som kjører langt, laster tungt, bruker tilhenger og generelt trenger store biler er utvalget ganske tynt.

- Annonse -

Så hva skal de så gjøre?

‒ Hvis du vil kjøpe deg fri for bekymringer for hva bilen er verdt om noen år, så er leasing et godt alternativ, mener Sødal.

Endelig kommer Tesla Model 3 også til Norge, noe som etter planen skal skje i februar. (Foto: Tesla)
Endelig kommer Tesla Model 3 også til Norge, noe som etter planen skal skje i februar. (Foto: Tesla)

Selv om bilprodusentene nå begynner å rulle ut helelektriske modeller er vi fortsatt i startfasen, og først når vi runder 2020-tallet vil det virkelig løsne rundt nye helelektriske modeller.

‒ Mye endrer seg i løpet av de neste to til tre årene. Da kommer elbilene som er familievennlige både i pris og størrelse, mener Sødal.

‒ Fram til da må vi regne med et urolig marked preget av ventelister og usikkerhet rundt hva bilene faktisk vil koste og hvor langt de går.

I 2018 var de fire mest solgte modellene også elektriske, Nissan Leaf, Volkswagen Golf (kommer både som elbil og fossilbil), BMW i3 og Tesla Model X.

Det er fortsatt ventelister på nye modeller som Hyundai Kona electric, Jaguar I-Pace og Kia e-Niro, og kommende modeller som DS 3 Crossback E-Tense, Tesla Model 3, Audi e-tron og Mercedes EQC har alle ventelister.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her