Hjem / Elbiler / Bekymret for elbil-trend
Kia måtte stenge muligheten for reservasjon av e-Niro etter at det ble klart at de får altfor få biler til å dekke etterspørselen. (Foto: Kia)
Kia måtte stenge muligheten for reservasjon av e-Niro etter at det ble klart at de får altfor få biler til å dekke etterspørselen. (Foto: Kia)

Bekymret for elbil-trend

NAF er bekymret for den norske elbiltrenden ‒ hvor prognosene sier at det norske markedet etterspør 70.000 nye helelektriske biler i 2019.

Ekspertene forventer at nordmenn kjøper omtrent like mange nye biler i år som de gjorde i fjor, som landet på 147.929 nye personbiler. Og trenden er klar. I desember utgjorde elbilene 41,3 prosent av samtlige nybilregistreringer, og bransjen tror at dette vil øke til rundt 45 prosent i år.

Annonse

Og det er en god nyhet for nordmenn som ønsker seg en ny elbil i 2019 ‒ det kommer mange nye modeller.

Men det er en stor bakside også.

For med en bompenge-bonanza uten like og fortsatt avgiftsfritak for elbiler er det lite som tyder på interessen for slike biler vil avta utover 2019, og da har vi dette med tilbud og etterspørsel.

Alt tyder på at det kommer flere ventelister enn faktiske nye elbilmodeller i 2019.

‒ Spørsmålet er om bransjen kan levere rundt 70.000 elbiler i år. Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Annonse

Om alt går etter planen vil flere elektriske modeller treffe det norske markedet i år, noe som inkluderer biler som Audi e-tron, Mercedes EQC, DS 3 Crossback E-Tense og Tesla Model 3. Men de nye elbilene klarer neppe å mette et sultent norsk marked.

‒ Det kommer mange spennende elbilmodeller i 2019, men realiteten er at det er ventelistene som åpner og ikke bilene som kommer i butikkene. Mange må vente til 2020 før bilen faktisk kommer, sier Sødal.

Sett fra et brukerperspektiv har elbilene fortsatt et stykke opp til de fossile bilene, og for mange som kjører langt, laster tungt, bruker tilhenger og generelt trenger store biler er utvalget ganske tynt.

Så hva skal de så gjøre?

‒ Hvis du vil kjøpe deg fri for bekymringer for hva bilen er verdt om noen år, så er leasing et godt alternativ, mener Sødal.

Endelig kommer Tesla Model 3 også til Norge, noe som etter planen skal skje i februar. (Foto: Tesla)
Endelig kommer Tesla Model 3 også til Norge, noe som etter planen skal skje i februar. (Foto: Tesla)

Selv om bilprodusentene nå begynner å rulle ut helelektriske modeller er vi fortsatt i startfasen, og først når vi runder 2020-tallet vil det virkelig løsne rundt nye helelektriske modeller.

‒ Mye endrer seg i løpet av de neste to til tre årene. Da kommer elbilene som er familievennlige både i pris og størrelse, mener Sødal.

‒ Fram til da må vi regne med et urolig marked preget av ventelister og usikkerhet rundt hva bilene faktisk vil koste og hvor langt de går.

I 2018 var de fire mest solgte modellene også elektriske, Nissan Leaf, Volkswagen Golf (kommer både som elbil og fossilbil), BMW i3 og Tesla Model X.

Det er fortsatt ventelister på nye modeller som Hyundai Kona electric, Jaguar I-Pace og Kia e-Niro, og kommende modeller som DS 3 Crossback E-Tense, Tesla Model 3, Audi e-tron og Mercedes EQC har alle ventelister.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er faktisk en Harley-Davidson. (Alle foto: HD)

Ja, dette er faktisk en Harley!

Se for deg en skjeggete tøffing med skinnvest, halvhjelm og et iltert blikk komme kjørende …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *