Hjem / Elbiler / Audi med enorm elbil-satsing
Audi satser knallhardt på nye elbiler. Dette er e-tron GT som skal i produksjon i 2020. (Begge foto: Audi)
Audi satser knallhardt på nye elbiler. Dette er e-tron GT som skal i produksjon i 2020. (Begge foto: Audi)

Audi med enorm elbil-satsing

Audi, et av merkene som jukset med dieselutslippene, skal bruke over 130 milliarder kroner på å utvikle ny teknologi som blant er rettet mot elbiler.

Det har ikke vært enkelt å være Audi den siste tiden. Det har stadig dukket opp nye ting rundt dieselmotorene, som blant annet har ført til en gigabot på 800 millioner kroner fra tyske myndigheter og en sparket Audi-sjef ‒ begge delene har skjedd de siste månedene.

Annonse

Så det er kanskje ikke så rart at de ønsker å skifte fokus over til framtidens teknologi, og de satser friskt.

Bare innen feltet «ny teknologi» for perioden 2019 til 2023 planlegger de nå å bruke over 130 milliarder kroner (14 mrd. euro), og dette er selvsagt i stor grad rettet mot utvikling av elbiler og selvkjørende teknologi.

Totalt planlegger Audi å bruke rundt 385 milliarder kroner (40 mrd. euro) de neste fem årene.

‒ Denne planleggingsrunden har en klar signatur: Vi tar en veldig systematisk tilnærming til elektrisk mobilitet og vil bli mye mer fokusert i framtiden, sier Bram Schot, midlertidig styreleder i Audi AG.

‒ Vi prioriterer konsekvent våre ressurser for framtidsrettede produkter og tjenester som er svært attraktive og relevante for markedet.

Annonse

Og det er ikke bare tomt lederprat.

De har som kjent allerede klar den første elbilen kun kalt e-tron, en helelektrisk SUV. Og nylig viste de fram en ny elektrisk konseptbil, denne gang en 4-dørs coupé kalt e-tron GT som er ventet i produksjon i 2020.

‒ Med modeller som det nylig presenterte Audi e-tron GT-konseptet, ønsker vi å elektrifisere folk nok en gang og samtidig være et fleksibelt og svært effektivt selskap, sier den midlertidige lederen.

Milliardene skal gi avkastning i form av en rekke elektrifiserte biler, og målet er 20 slike nye modeller innen 2025 ‒ halvparten av disse rene elbiler.

Inkludert i planene er også nye og moderne produksjonslokaler og teknologi som lar bilene kjøre selv ‒ og spesielt fokus på noe de kaller «functions on demand». Via dette trenger ikke Audi-eierne å kjøpe biler stappet med ekstrautstyr, men kan rett og slett bestille det når det trengs. Trenger du for eksempel navigasjon kan du bare trykke på en knapp i bilen så har du det for en kort periode.

En stor del av kostnadene vil komme i andre halvdel av perioden, og er knyttet opp til prosjekter med andre bilmerker som også er eid av Volkswagen-gruppen.

Den akkurat viste e-tron GT Concept ligner for eksempel noe på Porsches kommende elbil kalt Taycan, og samme skal de to merkene utvikle en elektrisk plattform kalt «premium architecture electrification (PPE)» designet for større elbiler.

Audi skal også bidra til å utvikle plattformen «modular electric drive kit (MEB)» som er grunnelementet for produksjonen av Volkswagens kommende elbilserie kalt ID.

For å klare de enorme investeringskostandene har Audi spikret et nytt overgangsprogram kalt Audi Transformation Plan, og denne skal blant annet sørge for nye inntekter på underkant av 10 milliarder kroner allerede i 2018.

«I tillegg til å overføre ressurser til framtidige områder, er Audi Transformation Plan primært rettet mot å redusere kompleksiteten, systematisk utnytte synergier og identifisere og avslutte aktiviteter som ikke lenger er relevante for kundene», heter det fra Audi.

De vil fortsette å levere biler med dieselmotorer i årene som kommer, men Volkswagen som hadde hovedrollen i dieseljukset som ble avslørt i 2015 uttalte nylig at den neste generasjon med nye dieselmotorer rundt midten av 2020-tallet også vil bli den siste de utvikler.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *