BMW’s elektrifiserte gikk mot strømmen

Det er nok ingen bilmerker som gleder seg til å presentere halvårsresultatet rundt bilsalget, men det finnes noen lyspunkter også der.


Korona-pandemien slo knock-out på nybilsalget, hvor en rekke uheldige faktorer forsterket krisen for bilindustrien. Produksjonen måtte stenge, grensene ble spikret igjen og forbrukerne selv gikk inn i sparemodus og hjemmekarantene.

Og får man verken laget biler, levert biler eller solgt biler, ja, da blir det tungt å være bilprodusent.

-->
Resultatet lot da heller ikke vente på seg, og alle de store markedene i Europa rapporterte om kriselignende salgstall.

Verst var situasjonen i Storbritannia, hvor nybilsalget sprakk med ufattelige -97,3 prosent i april. Totalt ble det kun registrert 4.321 nybiler der den måneden, og for aller første gang i historien måtte britene se at det norske salget overgikk deres eget. Her hjemme ble det nemlig registrert 7.426 nye biler i april.

Krisetilstandene holdt seg også gjennom mai, men med inntoget av sommeren ser det også lysere ut for bilsalget.

Men ingen av de store merkene vil uansett være i nærheten av det samme salget som samme periode i fjor, og de færreste har nok lyst til å publisere salgstallene for første halvdel av 2020. For de er blodrøde.

BMW-gruppen har likevel hoppet i det, og totalt for BMW, Mini og Rolls-Royce er nedgangen det første halvåret på -23 prosent. Gruppen nådde akkurat ikke grensen på én million biler, og endte opp med å levere 962.575 biler fra januar og ut juni.

‒ Vi følger utviklingen av den globale etterspørsel veldig nøye, og fortsetter å planlegge for ulike scenarier slik at vi kan respondere raskt når regioner kommer seg etter koronavirus-pandemien, sier Pieter Nota, styremedlem i BMW AG.

Alt er ikke bekmørk hos BMW-gruppen, og blant annet har de registrert at salget i Kina allerede i 2. kvartal var høyere enn samme kvartal året før.

Og det samme gjelder hybrider og elbiler.

‒ Etterspørselen av våre elektrifiserte kjøretøyer overgikk også markedsutviklingen i første halvår. Vårt brede utvalg av plug-in hybrid-modeller og den nye helelektriske Mini er etterspurt blant kundene våre, sier Nota.

De elektrifiserte modellene går altså mot strømmen, og BMW og Mini leverte ut 61.652 slike det første halvåret. Det er en oppgang på 3,4 prosent.

Men merkene er på ingen måter friskmeldt, og BMW-salget endte på 842.153 biler og ned -21,7 prosent, Mini endte med 118.862 biler og ned -31,1 prosent, mens Rolls-Royce måtte nøye seg med 1.560 biler og ned -37,6 prosent første halvår av 2020.

BMW-gruppen selger også motorsykler, et segment som jo har hatt en formidabel oppgang i Norge. Men også MC-salget globalt falt for BMW, og dette endte på 76.707 motoriserte tohjulinger og ned -17,7 prosent.

BMW girer nå om for en elektrisk framtid, og den neste elbilen de har på gang er SUV-modellen iX3 som går inn i produksjon om få måneder.

Etter den venter elbilene i4 og iNext, som begge skal komme til neste år.

Totalt skal BMW-gruppen ha 25 elektrifiserte på veiene innen 2023, og mer enn halvparten av disse skal være rene elbiler.

Men det tyske merket har på gang mer enn elbiler.

I mai presenterte de en 2-dørs BMW 4-serie Coupé, og måneden etter kom den nye 5-serien som også kommer som ladbar hybrid på markedet. De har også vist fram nye M3 og M4 som får premiere i september

Mini har også tatt det elektriske steget, og til nå i år har de solgt 8.587 eksemplarer av den ladbare Mini Cooper SE Countryman og elbilen Mini Cooper SE. Det er jo ikke så aller verst i disse korona-tidene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter