Korona-pandemien slo knock-out på nybilsalget, hvor en rekke uheldige faktorer forsterket krisen for bilindustrien. Produksjonen måtte stenge, grensene ble spikret igjen og forbrukerne selv gikk inn i sparemodus og hjemmekarantene. Og får man verken laget biler, levert biler eller solgt biler, ja, da blir det tungt å være bilprodusent. Resultatet lot da heller ikke vente på seg, og alle de store markedene i Europa rapporterte om kriselignende salgstall. Verst var situasjonen i Storbritannia, hvor nybilsalget sprakk med ufattelige -97,3 prosent i april. Totalt ble det kun registrert 4.321 nybiler der den måneden, og for aller første gang i historien måtte britene se at det norske salget overgikk deres eget. Her hjemme ble det nemlig registrert 7.426 nye biler i april. Krisetilstandene holdt seg også gjennom mai, men med inntoget av sommeren ser det også lysere ut for bilsalget. Men ingen av de store merkene vil uansett være i nærheten av det samme salget som samme periode i fjor, og de færreste har nok lyst til å publisere salgstallene for første halvdel av 2020. For de er blodrøde. BMW-gruppen har likevel hoppet i det, og totalt for BMW, Mini og Rolls-Royce er nedgangen det første halvåret på -23 prosent. Gruppen nådde akkurat ikke grensen på én million biler, og endte opp med å levere 962.575 biler fra januar og ut juni. ‒ Vi følger utviklingen av den globale etterspørsel veldig nøye, og fortsetter å planlegge for ulike scenarier slik at vi kan respondere raskt når regioner kommer seg etter koronavirus-pandemien, sier Pieter Nota, styremedlem i BMW AG. Alt er ikke bekmørk hos BMW-gruppen, og blant annet har de registrert at salget i Kina allerede i 2. kvartal var høyere enn samme kvartal året før.
