BMW viser en helt resirkulert elbil

I bærekraftens tegn gjelder det å benytte materialer om og om igjen. Nå viser BMW en visjon rundt en slik bil.


Bærekraft og resirkulering er to uttrykk som går sammen med elbiler, som i utgangspunktet er laget for å unngå lokale utslipp.

Men en ekte miljøbil tar også hensyn til produksjonen, noe som er en utfordring i dagens produksjon. Men ikke i 2040. Iallfall om det går som BMW tror.

-->
BMW i Vision Circular er et av flere konsepter det tyske merket nå viser fram under bilutstillingen som pågår i München, og med denne er ikke rekkevidde eller ytelser lenger det viktigste.

Her har BMW konsentrert seg om konstruksjonen, og hvordan de kan lage en elbil ved 100 prosent bruk av nye resirkulerte materialer og et smart design.

Visjonen er som bildet under viser en ganske så kompakt elbil med fire seter og en lengde på rundt fire meter, men takket være at for- og bakhjulene står langt fra hverandre bør den også kunne tilby greit med innvendig plass.

Og siden BMW har ambisjoner om å bli verdens mest bærekraftige bilprodusent for individuell og førsteklasses mobilitet, er all aluminium, stål, glass, plastikk og andre materialer i bilen er derfor resirkulerte og fornybare.

BMW har altså sett på alternative løsninger med sekundære materialer der kvalitet, sikkerhet og tilgjengelighet tillater det. Og siden gjenbruk er et nøkkelord har designerne og ingeniørene konstruert bilen slik at store deler av interiøret og eksteriøret kan demonteres raskt og enkelt når den har gjort jobben ute på veien.

Dermed kan disse elementene gå inn i verdikjeden som en kilde til en ny bil, og BMW har også utviklet nye skjøteteknikker for å unngå bruk av lim. Dette skal sikre et optimalt design for demontering og sortering av materialene som kan gjenbrukes.

Også på utsiden har tyskerne tenkt miljø og bærekraft.

I fronten har Vision Circular fått en digital overflate som skal tolke det velkjente nyredesignet, og de har kuttet ut lakken ved å bruke ulike varmebehandlinger som framstår som ulike farger.

Videre har de fjernet de tradisjonelle emblemene og logoene og brukt laser for å gravere inn disse, mens dekkene er laget av naturlig dyrket gummi som er kombinert med resirkulerte gummipartikler.

Resultatet er altså et sirkulært konsept som skal vise hva som kommer til å bli mulig, og her ser altså BMW for seg 2040.

Premiummerket har delt sin satsing opp i tre hovedområder, hvor vi allerede har gjort unna del 1. Det var nemlig introduksjonen av elektriske modeller gjennom i-serien, som BMW i3 og BMW i8.

2. fase er at forbrukeren selv skal få muligheten til å velge drivlinje for en og samme modell, for eksempel enten med forbrenningsmotor eller en elmotor ‒ eller begge deler. Her er BMW X1 et godt eksempel, for neste generasjon kommer med alle typer drivlinjer.

I 2025 setter BMW i gang 3. fase, og de har også gitt denne et eget navn ‒ Neue Klasse. Nå hører altså ikke Vision Circular hjemme i den nye klassen, men deler noe av filosofien til denne.

Her tenker det tyske merket nytt både når det kommer til IT- og software-arkitektur, elektriske drivlinjer og batterier og en «radikal ny tilnærming til bærekraft for hele bilens livssyklus», som de selv sier.

BMW-gruppen som også består av bilmerkene Rolls-Royce og Mini regner med at de skal dekke 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler i 2023, og ser for seg en fallende etterspørsel av biler med forbrenningsmotorer i 2025.

De ser for seg at salget av elbiler vil øke med 20 prosent hvert år mellom 2025 og 2030, og basert på dagens forventninger vil halvparten av nybilsalget da være helelektriske biler.

Totalt regner BMW med at de om 10 år har 10 millioner elbiler på veiene, og da vil også karbonavtrykket for nye biler være betydelig redusert.

Og om det går som BMW ser for seg er ikke de resirkulerte bilene da altfor langt unna, og her har du forsmaken på disse ‒ BMW i Vision Circular:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter