HjemElbilerHer er lillesøsteren til Mercedes EQS

Her er lillesøsteren til Mercedes EQS

Mercedes viser sin andre og tredje elbilmodell på EVA2-plattformen, nemlig EQE og et imponerende konsept av Maybach EQS SUV.

Det er nå drøyt fire måneder siden Mercedes hadde verdenspremiere på sitt elektriske flaggskip, EQS. Siden er det også åpnet for bestillinger av elbilen med rekkevidder helt opp til 780 kilometer, og Mercedes Norge har tidligere sagt at det er en voldsom interesse rundt den nye modellen.

- Annonse -

Men Mercedes har også på gang en modell som kan løfte salget enda mer, nemlig en lillesøster kalt EQE.

Også denne er satt sammen på EVA2-plattformen, og sedanen deler dermed mange løsninger med flaggskipet ‒ men er hakket mindre i fysisk størrelse og har ikke den voldsomme rekkevidden.

‒ Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Modellen henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS, og imponerer med både MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde.

- Annonse -

Sett fra utsiden har Mercedes videreført sitt bue-design også med EQE, og grunnen er ganske så åpenbar. Aerodynamikk har alltid vært viktig for forbruk, og med elbilene har dette også blitt et sentralt punkt hos forbrukerne. Ja, vi snakker om rekkevidde.

EQS tok dette til et nytt nivå med en cd-verdi på 0,20 (mindre er bedre), og EQE deler flere utvendige løsninger som skal sørge for at den skjærer seg enda enklere gjennom luftmotstanden.

Resultatet er en ganske strømlinjet formet modell:

Mercedes EQE 350 (AMG Line).

Rekkevidde er altså viktig, og tyskerne har utstyrt EQE med et ganske så romslig batteri på 90 kWh. Det åpner for en oppgitt rekkevidde på 660 kilometer, og det går også unna når laderen først må fram.

- Annonse -

EQE åpner for 170 kW på hurtigladestasjoner, i tillegg til 22 kW med ladeboks via ombordladeren (tilleggsutstyr). Det betyr ifølge Mercedes at en rekkevidde på nye 250 kilometer kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

Mercedes forklarer også at de har utviklet en programvare for batteristyringen som tillater skybaserte oppdateringer (OTA), og noe som skal gjøre at energistyringen til EQE holdes oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Ellers kan EQE by på flere ting vi finner hos storesøster EQS, som luftfjæring og bakakselstyring, navigasjon med elektrisk intelligens, et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå og en gedigen MBUX Hyperscreen.

Sistnevnte er ekstrautstyr, og er en skjerm som fyller hele dashbordet. Under en felles glassflate er det faktisk tre forskjellige skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. MBUX-systemet tilpasser seg også brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Noe annet imponerende er personaliseringen, og EQE bruker ansiktsgjenkjenning via kameraer i førerdisplayet for flere assistanse- og komfortfunksjoner. Dette inkluderer biometrisk autentisering, Attention Assist døsighetsadvarsel og justering av sidespeilene til den forhåndsinnstilte posisjonen.

I kombinasjon med displaypakken eller MBUX Hyperscreen kan også EQE lokke med fingeravtrykkskanner for gjenkjenning av føreren.

Som EQS er også EQE utstyrt med Digital Light med en oppløsning på 2,6 millioner piksler per bil, noe som ikke bare skal gi optimal belysning i enhver situasjon ‒ men det åpner også nye funksjoner.

Her er noen av assistansefunksjonene som 2,6 millioner piksler åpner for:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

En annen ting EQE har arvet fra EQS er automatiske komfortdører foran.

Dette fungerer slik at når føreren nærmer seg bilen, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når føreren er nære nok åpnes døren automatisk. Med et trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Føreren kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.

Systemet har også sensorene på undersiden av dørene og sensorene til parkeringsassistentsystemene som brukes til å oppdage hindringer. Komfortdørene er knyttet til funksjonen Blind Spot Assist, noe som gir ekstra sikkerhet.

Kommende Mercedes EQE er 4,95 meter lang, 1,96 meter bred og 1,51 meter høy, og byr på et bagasjerom på 430 liter. Motoren for versjonen 350 yter 215 kW og har et dreiemoment på 530 Nm, og dette er en av to som blir tilgjengelig ved markedslansering.

Mercedes sier at de har flere varianter på gang, blant annet med 4Matic firehjulstrekk og en sportslig versjon med en effekt på rundt 500 kW.

Her er bilder av den kommende EQE, og heng med videre ‒ for Mercedes har også vist en tredje modell satt sammen på EVA2.

Det er altså klart for den internasjonale bilutstillingen i München, og Mercedes har flere nyheter når det kommer til de mest luksuriøse bilene.

De aller mest sådanne er kalt Maybach, som i eksakt 100 år har laget «det beste av de beste». Det var nemlig i 1921 at Wilhelm og Karl Maybach kom med sin første ultimate Mercedes-modell, og nå viser de fram et konsept av EQS SUV.

‒ Concept Mercedes-Maybach EQS representerer overgangen for det tradisjonsrike luksusmerket til en mer progressiv, helelektrisk framtid, sier styreleder Philipp Schiemer i Mercedes-AMG.

‒ Som enhver Maybach står den for sofistikert luksus på alle områder. Konseptbilen som er nær produksjon representerer bevis på at toppmoderne elektrisk drivteknologi og banebrytende infotainment med MBUX Hyperscreen kombineres perfekt med Maybachs kjennetegn og et utsøkt interiør. Denne lidenskapelige kombinasjonen av omhyggelig perfeksjonerte detaljer skaper en unik luksusopplevelse for biler, sier han videre, og legger til:

‒ Med den framtidige helelektriske SUV-serien, utvider vi våre ambisjoner om å ta lederrollen innen high-end-segmentet til også området elektrisk mobilitet.

Slik ser konseptet av Maybach EQS ut:

Bilen er kort fortalt hakket mer luksuriøs enn EQS, og vises selvsagt fram med Maybach-signaturen to-delt lakk.

På innsiden har de selvsagt prøvd å gjøre det hele til en førsteklasses lounge, og hvor blant annet to individuelle seter bak bør gjøre kjøreturen ganske så behagelig for de der bak. Det skal du få se av bildene litt lenger nede.

Mercedes sier at Maybach-modellen skal inn i produksjon i 2022, og at de planlegger at SUV-modellene til EQS-klassen skal få en oppgitt rekkevidde på rundt 600 kilometer.

Vi skal selvfølgelig holde øye med nyhetene rundt den særs imponerende SUV-modellen, som nok dessverre også kommer til å ende opp med en imponerende prislapp.

Her er bildene av Mercedes-Maybach EQS:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her