Her er lillesøsteren til Mercedes EQS

Mercedes viser sin andre og tredje elbilmodell på EVA2-plattformen, nemlig EQE og et imponerende konsept av Maybach EQS SUV.


Det er nå drøyt fire måneder siden Mercedes hadde verdenspremiere på sitt elektriske flaggskip, EQS. Siden er det også åpnet for bestillinger av elbilen med rekkevidder helt opp til 780 kilometer, og Mercedes Norge har tidligere sagt at det er en voldsom interesse rundt den nye modellen.

Men Mercedes har også på gang en modell som kan løfte salget enda mer, nemlig en lillesøster kalt EQE.

Også denne er satt sammen på EVA2-plattformen, og sedanen deler dermed mange løsninger med flaggskipet ‒ men er hakket mindre i fysisk størrelse og har ikke den voldsomme rekkevidden.

‒ Med EQE får kundene enda et solid elektrisk alternativ fra Mercedes-EQ, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Modellen henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS, og imponerer med både MBUX Hyperscreen, høyt komfortnivå og god rekkevidde.

Sett fra utsiden har Mercedes videreført sitt bue-design også med EQE, og grunnen er ganske så åpenbar. Aerodynamikk har alltid vært viktig for forbruk, og med elbilene har dette også blitt et sentralt punkt hos forbrukerne. Ja, vi snakker om rekkevidde.

EQS tok dette til et nytt nivå med en cd-verdi på 0,20 (mindre er bedre), og EQE deler flere utvendige løsninger som skal sørge for at den skjærer seg enda enklere gjennom luftmotstanden.

Resultatet er en ganske strømlinjet formet modell:

Rekkevidde er altså viktig, og tyskerne har utstyrt EQE med et ganske så romslig batteri på 90 kWh. Det åpner for en oppgitt rekkevidde på 660 kilometer, og det går også unna når laderen først må fram.

EQE åpner for 170 kW på hurtigladestasjoner, i tillegg til 22 kW med ladeboks via ombordladeren (tilleggsutstyr). Det betyr ifølge Mercedes at en rekkevidde på nye 250 kilometer kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

Mercedes forklarer også at de har utviklet en programvare for batteristyringen som tillater skybaserte oppdateringer (OTA), og noe som skal gjøre at energistyringen til EQE holdes oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Ellers kan EQE by på flere ting vi finner hos storesøster EQS, som luftfjæring og bakakselstyring, navigasjon med elektrisk intelligens, et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå og en gedigen MBUX Hyperscreen.

Sistnevnte er ekstrautstyr, og er en skjerm som fyller hele dashbordet. Under en felles glassflate er det faktisk tre forskjellige skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. MBUX-systemet tilpasser seg også brukeren og gir personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst.

Noe annet imponerende er personaliseringen, og EQE bruker ansiktsgjenkjenning via kameraer i førerdisplayet for flere assistanse- og komfortfunksjoner. Dette inkluderer biometrisk autentisering, Attention Assist døsighetsadvarsel og justering av sidespeilene til den forhåndsinnstilte posisjonen.

I kombinasjon med displaypakken eller MBUX Hyperscreen kan også EQE lokke med fingeravtrykkskanner for gjenkjenning av føreren.

Som EQS er også EQE utstyrt med Digital Light med en oppløsning på 2,6 millioner piksler per bil, noe som ikke bare skal gi optimal belysning i enhver situasjon ‒ men det åpner også nye funksjoner.

Her er noen av assistansefunksjonene som 2,6 millioner piksler åpner for:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

En annen ting EQE har arvet fra EQS er automatiske komfortdører foran.

Dette fungerer slik at når føreren nærmer seg bilen, sklir dørhåndtakene elegant ut. Når føreren er nære nok åpnes døren automatisk. Med et trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes. Føreren kan enten bruke de tradisjonelle dørhåndtakene, bilnøkkelen eller MBUX-systemet. Når bremsepedalen trykkes inn lukkes sjåførdøren automatisk.

Systemet har også sensorene på undersiden av dørene og sensorene til parkeringsassistentsystemene som brukes til å oppdage hindringer. Komfortdørene er knyttet til funksjonen Blind Spot Assist, noe som gir ekstra sikkerhet.

Kommende Mercedes EQE er 4,95 meter lang, 1,96 meter bred og 1,51 meter høy, og byr på et bagasjerom på 430 liter. Motoren for versjonen 350 yter 215 kW og har et dreiemoment på 530 Nm, og dette er en av to som blir tilgjengelig ved markedslansering.

Mercedes sier at de har flere varianter på gang, blant annet med 4Matic firehjulstrekk og en sportslig versjon med en effekt på rundt 500 kW.

Her er bilder av den kommende EQE, og heng med videre ‒ for Mercedes har også vist en tredje modell satt sammen på EVA2.

Det er altså klart for den internasjonale bilutstillingen i München, og Mercedes har flere nyheter når det kommer til de mest luksuriøse bilene.

De aller mest sådanne er kalt Maybach, som i eksakt 100 år har laget «det beste av de beste». Det var nemlig i 1921 at Wilhelm og Karl Maybach kom med sin første ultimate Mercedes-modell, og nå viser de fram et konsept av EQS SUV.

‒ Concept Mercedes-Maybach EQS representerer overgangen for det tradisjonsrike luksusmerket til en mer progressiv, helelektrisk framtid, sier styreleder Philipp Schiemer i Mercedes-AMG.

‒ Som enhver Maybach står den for sofistikert luksus på alle områder. Konseptbilen som er nær produksjon representerer bevis på at toppmoderne elektrisk drivteknologi og banebrytende infotainment med MBUX Hyperscreen kombineres perfekt med Maybachs kjennetegn og et utsøkt interiør. Denne lidenskapelige kombinasjonen av omhyggelig perfeksjonerte detaljer skaper en unik luksusopplevelse for biler, sier han videre, og legger til:

‒ Med den framtidige helelektriske SUV-serien, utvider vi våre ambisjoner om å ta lederrollen innen high-end-segmentet til også området elektrisk mobilitet.

Slik ser konseptet av Maybach EQS ut:

Bilen er kort fortalt hakket mer luksuriøs enn EQS, og vises selvsagt fram med Maybach-signaturen to-delt lakk.

På innsiden har de selvsagt prøvd å gjøre det hele til en førsteklasses lounge, og hvor blant annet to individuelle seter bak bør gjøre kjøreturen ganske så behagelig for de der bak. Det skal du få se av bildene litt lenger nede.

Mercedes sier at Maybach-modellen skal inn i produksjon i 2022, og at de planlegger at SUV-modellene til EQS-klassen skal få en oppgitt rekkevidde på rundt 600 kilometer.

Vi skal selvfølgelig holde øye med nyhetene rundt den særs imponerende SUV-modellen, som nok dessverre også kommer til å ende opp med en imponerende prislapp.

Her er bildene av Mercedes-Maybach EQS:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter