HjemNyheterVakre Jaguar C-Type gjenoppstår

Vakre Jaguar C-Type gjenoppstår

En av tidenes aller lekreste racerbiler vekkes nå til liv, 71 år etter at den tok verden med storm.

Takket være blant annet Ferrari var sportsbils-segmentet på 1950- og 60-tallet dominert av små og runde biler, og et annet merke som helt klart bidro til denne trenden var Jaguar.

- Annonse -

For etter at Ferrari 166 tok seieren i 24-timersløpet Le Mans i 1949, bestemte Jaguar seg for å lage en racerbil-versjon av sin første «moderne» sportsbil, XK120 som kom i 1948. Målet var det samme som alle andre europeiske produsenter med sportsbil-ambisjoner ‒ å vinne Le Mans.

Jobben med å utvikle denne tilfalt Malcolm Sayer, en designer som også var ekspert på aerodynamikk. Og resultatet var noe ganske så oppsiktsvekkende.

Selv om det var en XK120 var bilen så spesiell at den måtte få et eget navn, og siden dette var en konkurranseversjon var valgte ganske enkelt ‒ C-Type som i Competition Type.

Blant annet takket være sine aerodynamiske linjer gikk den helt til topps i Le Mans på det aller første forsøket i 1951, før Mercedes med sin første racerbil etter krigen, den lekre W194 (300 SL), tok seieren året etter.

- Annonse -

Men Jaguar slo tilbake umiddelbart, og tok sin andre seier med C-Type i 1953. Året etter startet Jaguar med å utvikle den neste bokstaven, og D-Type skulle vinne tre Le Mans på rad mellom 1955 og 1957.

Britene satte totalt sammen 53 C-Type i løpet av tre år, hvor 43 ble solgt til private eiere med faste 1951-spesifikasjoner som inkluderte en motor med 200 hk og trommelbremser.

Jaguar selv videreutviklet bilen som altså vant Le Mans i 1953, og denne kunne blant annet skryte av noe helt nytt som het bremseskiver. Til det fikk britene hjelp av Dunlop.

Under panseret monterte Jaguar inn en 3.4-liters rekkesekser som hevet ytelse til 220 hk, og kombinert med oppgraderinger av motor og hjuloppheng var de ustoppelig.

- Annonse -

C-Type tok dobbeltseier, og for sikkerhet skyld ble en tredje C-Type også nummer fire. Nærmest total knock-out.

‒ Kjørt av noen av de mest beundrede racerførerne i historien, la C-typen grunnlaget for Jaguars suksess innen langdistanseracing og er synonymt med design og teknisk innovasjon, sier Dan Pink, direktør for Jaguar Classic.

Og nå viser det seg at 1953 likevel ikke var et endelig farvel til den flotte racerbilen.

‒  70 år etter er Jaguar Classic stolt over å kunne bruke de nyeste innovasjonene innen produksjonsteknologi, sammen med tradisjonelle ferdigheter og kompetanse, til å introdusere denne legendariske bilen for en ny generasjon entusiaster, sier Pink.

Jaguar har ikke hatt noen planer om å tolke C-Type på en moderne måte, men har gravd fram det som er av dokumentasjon for å gjøre 2021-modellen av C-Type mest mulig autentisk ‒ selvsagt bygd for hånd.

‒ C-Type Continuation holder Malcolm Sayers ikoniske og avanserte design i live takket være 3D CAD-modeller (dataassistert konstruksjon) fra Jaguar Classic, som kombinerer design og motorsport med toppmoderne verktøy, forklarer Pink.

I tillegg til å bruke alle tilgjengelige originaltegninger og gjennomgang av deler fra den aktuelle tidsperioden, studerte teamet den opprinnelige tekniske håndboken.

Et spesialteam ble rekruttert for å digitalisere alt man trengte å vite. Over 2.000 elementer var oppført i opprinnelige håndboken, og all denne informasjonen måtte deretter kontrolleres av Jaguars nåværende team av ingeniører.

Teamet startet med de viktigste karosserielementene og den generelle strukturen for å gi ingeniørene viktige visuelle elementer, og dermed sikre at alt var tilpasset det opprinnelige designet og tilgjengelig informasjon.

Så ved hjelp av moderne metoder var det mulig å bruke Sayers originale design også for C-Type anno 2021.

Bilbyggerne hadde også tilgang til et eksemplar av C-Type samt fotografier og Sayers notater, og alt dette gjorde at de kunne starte byggeprosessen.

Den nye C-Type gjenspeiler spesifikasjonene til vinnerbilen fra 1953, inkludert en 3.4-liters rekkesekser med triple Weber 40DCO3-forgassere og 220 hk – i tillegg til de banebrytende skivebremsene som bidro til den store triumfen i 1953.

Faktisk går Jaguar så nøye til verks at de bruker ni måneder bare på å sette sammen motoren, og Webers forgassere er også rekonstruert. Også andre detaljer i motorrommet hører hjemme i den riktige tidsperioden, for eksempel Plessey hydraulikkpumpe på girkassen som pumper hydraulikkolje inn i bremsene.

Andre detaljer er bremsevæskebeholderen, som på originalbilene var utstyrt med braketter, er også på plass i den nye ‒ men nå kun for syns skyld. Bakspeilet viser hvor besatt gjengen har vært.

Alle Continuation-biler kommer med overhalte originaldeler fra Jaguar Classic, og bakspeilet gjorde at det ble innledet litt av en skattejakt etter autentiske komponenter.

De hadde nemlig bare ett slik tilgjengelig da de startet, men til slutt fant de mange nok til at alle de nye modellene har et originalt bakspeil. Dette gjelder også ting som racingskjermen og analoge instrumenter i kupeen.

En utfordring er selvsagt materialene, og spesielt de på innsiden. Her har Jaguar Classic brukt interiørmaterialer som respekterer og refererer til tradisjonene. Det er en blanding av gammelt og nytt for å sikre autentisiteten, noe som også skal gi eierne en følelse av høy kvalitet og eksklusiv finish.

I kupeen har de gått for sølvfarget Hardura, et materiale av høyere kvalitet enn på den opprinnelige C-Type ‒ men som også gjenskaper tidsperioden.

De nye med akk så gamle C-Type Continuation er FIA-godkjent og kan dermed delta i veteranbilløp, så i 2022 er det mye mulig at C-Type vil gjøre comeback på Le Mans.

Det vil i så fall være 69 år siden den kneblet konkurrentene, og 71 år etter at den satte Ferrari og de andre på plass første gang.

Og heldigvis er den nye like vakker som den gamle, noe du kan sjekke ut her:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her