Elbilene satte ny rekord

Over 7 av 10 nye biler registrert i august var elbiler, og dermed har elbilandelen nådd nye høyder.


Vi har blitt vant til at elbilene dominerer Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) månedlige lister over registrerte nybiler, og august var intet unntak.

I forrige måned var nemlig 9 av de bilmodellene som utgjorde topp-10 elbiler, og kun den populære Toyota Rav4 som også kommer som ladehybrid klarte å bryte opp den helelektriske dominansen med 721 biler. Den var femte mest registrert bak Tesla Model Y (1.309), Ford Mustang Mach-E (907), Volkswagen ID.4 (861) og Tesla Model 3 (774).

Det er ganske normalt at elbiler dominerer den øvre halvdelen, men vanligvis følger resten av topp-20 som også består av hybrider ganske nært i antall. Men i august var det et mer definert skille mellom de mest ettertraktete og de nest mest populære, hvor den 20., Toyota C-HR, for eksempel endte opp med 126 registreringer.

Resultatet er en enda større andel nye elbiler av de totale 16.427 nyregistrerte bilene i august, hvor 11.811 var nullutslippsbiler. Det betyr en elbilandel på hele 71,9 prosent, noe som er ny rekord. Mest sannsynlig også verdensrekord.

‒ Vi jubler over rekordtall, og endelig er hele landet med, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

For nå står elbilene sterkt i hele landet, og elbilforeningen sier at samtlige fylker lå over 50 prosent andel nye elbiler i august.

‒ Vi er bortskjemt med elbilrekorder i Norge, men denne gangen bidrar distriktene virkelig med å dra lasset, understreker Berge.

‒ Det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen. Bedre ladenettverk i Distrikts-Norge og større tilgang på elbiler som har både har lang rekkevidde, bagasjeplass og hengerfeste, utjevner forskjellene slik at hele landet kan ta del i elbilfesten.

Foreningen har også tittet litt mer bak tallene, og funnet ut at kun 39 prosent av biler som leases var elbiler i august. Blant folk som kjøper bilene sine selv, er elbilandelen på hele 79 prosent.

– En hovedoppgave for det kommende Stortinget er å styrke elbilens konkurransekraft i leasingmarkedet. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må elbilen vinne konkurransen også i leasing, mener Berge.

Nye Tesla Model Y suste ikke overraskende rett til topps på listen, mens den lavere søsteren Model 3 fortsatt troner på registreringstoppen etter årets åtte første måneder. Det er registrert 7.048 nye Model 3 så langt i år.

Mange har ventet på Tesla Model Y.

Nærmest er Rav4 med 6.515 biler, etterfulgt av ID.4 (5.630), Volvo XC40 (4.995), Mustang Mach-E (4.523) og Audi e-tron (4.117). Denne sekstetten skiller seg ut, hvor 7. mest populære er Mercedes EQC med 3.301 registreringer fra januar og ut august.

Med nykommeren Model Y som lokomotiv ble også Tesla det mest populære merket i august, med totalt 2.083 nyregistrerte biler. Men Volkswagen fulgte tett bak med 2.028, og 3. mest registrerte merke var Audi med 1.325.

Men Toyota troner fortsatt på merkes-toppen for 2021, og står bokført med 11.780 registreringer. Nærmest følger Volkswagen med 10.975, Volvo med 9.599 og Tesla som har registrert 8.428 nye modeller så langt i år.

Når det gjelder de rene bensin- og dieselbilene var under 1 av 10 slike i august, og rene bensinbiler måtte nøye seg med en andel på 4,6 prosent og dieselbilene endte på 3,2 prosent av markedsandelen i august.

Slik var den geografiske elbil-registreringen i august:

  • Hele landet: 71,9%
  • Østfold: 70,8 %
  • Akershus: 76,9 %
  • Oslo: 75,5 %
  • Hedmark: 64,4 %
  • Oppland: 64,0 %
  • Buskerud: 62,3 %
  • Vestfold: 70,9 %
  • Telemark: 67,1 %
  • Aust-Agder: 57,1 %
  • Vest-Agder: 65,0 %
  • Rogaland: 76,3 %
  • Hordaland: 80,8 %
  • Sogn og Fjordane: 61,7 %
  • Møre og Romsdal: 65,3 %
  • Trøndelag: 72,4 %
  • Nordland: 67,8 %
  • Troms: 64,3 %
  • Finnmark: 51,3 %

Kilde: Norsk elbilforening

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter