BMW oppgraderer flaggskipet


Det er et historisk sus over 7-serien til BMW, og nå blir det gamle flaggskipet nok en gang ny.

I 1972 introduserte Mercedes-Benz en bil som hevet nivået på de mer luksuriøse sedanene et hakk, nemlig S-klasse.

BMW svarte fem år senere, og det var med en helt ny 7-serie. Siden den gang har det kommet fem nye generasjoner med BMW-flaggskipet, og den nåværende 6. generasjon ble introdusert i 2016.

Nå blir også denne ganske så nyere, og får skjerpet design, mer komfort, mer teknikk og mer luksus.

– BMW 7-serie har gjennom tidene vært innovatøren blant våre modeller. Det var i 7-serien vi første gang lanserte airbags, bensinturbomotor, V12-motor, parkeringssensorer, xenonlykter, ABS-bremser, integrert navigasjonssystem med mer – et mangfold av innovasjoner som senere har funnet veien til en rekke andre BMW-modeller, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Ikke overraskende byr BMW på to versjoner av direktør-vogna, en standardversjon som er 5,12 meter lang og en ekstra lang versjon på 5,26 meter som gir ekstra plass for langbeinte sjefer i baksetet.

Kanskje litt ironisk akkurat det, ettersom 40 prosent av det globale salget av 7-serien i 2018 tok plass i Kina som jo ikke akkurat er kjent for høye mennesker.

Men nok om det.

La oss heller ta en titt på den nye bilen, og hva den har å by på. For BMW har gjort denne ganske så ny, både på utsiden, innsiden og under skallet.

Her er en video som viser det oppgraderte flaggskipet:

https://youtu.be/JESsJx_tJgY

Det første man legger merke til er et skapere design, og den har beveget seg i retning av den store SUV-modellen X7. Fronten er løftet med 50 mm, panseret har fått nye linjer, det er en ny støtfanger foran, nyregrillen har vokst og lyktene har blitt smalere. Og ja, det er selvsagt mulig å få 7-serie og med BMW Laserlight.

På sidene har den fått nye linjer rundt hjulbuen, mens bak finner vi 3D-aktige baklykter som strekker seg mot midten og generelt nye linjer som skal fullføre designet fra fronten.

BMW, som de fleste andre bilprodusenter, er ikke noe fan av støy, og en slik luksussedan som 7-serien stiller det enda større krav til lydisolering.

Det har ført til den reneste lydkrigen, og BMW har blant annet satt inn ekstra isolasjon i hjulbuene og montert inn sidevinduer med hele 5,1 mm tykt glass. Så det bør være mulig å ta seg en aldri så liten høneblund i baksetet på en 7-serie.

På innsiden går det selvsagt i eksklusivt skinn og elegante sømmer. Den har også fått et oppgradert instrumentpanel med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Førerassistentsystemene blir dermed også på samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7.

Det er viktig å ta vare på baksetepassasjerer i en 7-serie, og BMW har gjort sitt med et infotainmentsystem som byr på HD-touch-skjermer og Bower & Wilkins Diamond Surround Sound system, med syntetiske diamanter i diskantene for optimal lyd, om ønskelig.

Så her bak bør det være ganske så behagelig å sitte:

Men noen må jo også kjøre doningen, og da er det greit å vite hva som er under panseret også. Nye 7-serie får sju forskjellige motoralternativer ‒ fire bensin og tre diesel.

Storesøsteren er M760Li xDrive, som kan by på en bensinutgave av V12 på 6,6 liter med 585 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm. Den flytter bilen fra 0 til 100 km/t på raske 3,8 sekunder.

Det er også en ny og oppgradert V8 tilgjengelig for 750i xDrive, og denne har fått 80 friske hester og byr nå totalt på 530 hestekrefter. Denne sprinter unna på 4,0 sekunder.

Den modellen som kanskje har den mest interessante motorløsningen er 745-versjonen. Her finner man en rekkesekser på 286 hestekrefter, men denne er koblet sammen med en elmotor på 113 hestekrefter. Totalt yter hybriden dermed 394 hestekrefter, og ikke minst finner vi et nytt batteri på 12 kWh som øker den elektriske rekkevidden.

For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden oppgitt til opptil 58 kilometer, mens den lange og firehjulstrukket BMW 745Le xDrive iPerformance har fått 54 kilometer som rekkevidde. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

Rekkevidden til Mercedes’ hybridflaggskip, S 560 e, er for øvrig oppgitt til 50 kilometer, så 1-0 til BMW der. Men S 560 e kan på sin side by på 476 hestekrefter, så da sier vi 1-1 og uavgjort i den duellen.

Det er også tre dieselvarianter, 730d xDrive (265 hk), 740d xDrive (320 hk) og 750d xDrive (400), og sistnevnte gjør unna 0-100 km/t på 4,6 sekunder.

Den oppgraderte 7-serien lanseres her hjemme i løpet av våren, og BMW Norge opplyser at prisene vil være klare om kort tid.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter