Annonse
Hjem Elbiler BMW skal redusere bruken av kobolt

BMW skal redusere bruken av kobolt

Flere elbil-produsenter har kommet opp i situasjoner hvor produksjonen har stoppet opp grunnet batterimangel. BMW som skal satse tungt på elbiler tror ikke de får samme utfordring.

De fleste har fått med seg at BMW også har en elbil blant sine modeller, i3. Men det elektrifiserte porteføljen som inkluderer plug-in hybrider er ganske så omfattende allerede, og inkluderer i tillegg til den rene elbilmodellen også BMW i8 Coupé, BMW i8 Roadster, BMW 740e, BMW 740Le, BMW 530e, BMW 225xe Active Tourer, Mini Cooper S E Countryman All4 og BMW X1 xDrive25Le (kinesisk versjon).

I tillegg kommer de med plug-in-hybrider av 3-serien og X5, og totalt ser de for seg minst 13 plug-in hybrider innen 2025. Totalt skal den elektrifiserte porteføljen lyde på minst 25 modeller innen seks år.

Den neste rene elbilen er iX3, og er ventet i 2020.

Men denne introduserer også BMW den neste generasjonen av elbiler bygd opp på en helt ny plattform, og vi snakker da om 5. generasjon av elektriske drivsystemer.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Dette betyr at vi har et godt grunnlag for framtiden, sier Stefan Juraschek, visepresident i BMW’s avdeling som utvikler elektriske drivlinjer.

‒ Den store fordelen med den nye generasjonen er at både den elektriske motoren, kraftoverføringen og den elektriske kraften nå former en enkel, høyt integrert elektrisk drivlinje-komponent. Denne ekstremt kompakte enheten tar mye mindre plass enn tre separate komponenter som er brukt i tidligere generasjoner, og den modulære konstruksjonen gjør at den kan tilpasses og produseres i alle størrelser.

En ting som blant annet fredsprisvinner Denis Mukwege har satt fokus på er kobolt. Dette er et viktig element i litium-ion-batteriene, og den største forekomsten finnes i Mukweges hjemland Kongo.

Kobolt fører med seg to store utfordringer. For det første er det mange problemer knyttet opp til utvinningen av materialet i korrupsjonsutsatte Kongo, og for det andre driver etterspørselen prisene på batteriene opp.

Det er ikke bare Mukwege som har satt søkelys på gruvedriften i Kongo, og stadig flere produsenter setter nå krav til hvordan kobolten utvinnes og at lover og regler følges.

Prisstigningen har også roet seg etter at vanvittig økning mellom 2017 og 2018, men flere eksperter tror prisene igjen vil stige igjen utover 2019.

Selv om BMW også forsker på battericeller produserer de ikke disse selv, men fokuserer heller på å utvikle de elektriske systemene. De lager altså selv elmotorene og drivverket, men ikke battericellene.

BMW skal satse tungt på batteridrift i årene som kommer.
BMW skal satse tungt på batteridrift i årene som kommer.

Men det betyr ikke at de er bekymret for framtiden.

‒ Vi har allerede sikret oss langsiktige kontrakter for batteriene, og vi har også bygd opp ekspertise rundt battericelle-teknologi gjennom mange år.

‒ Dette brukes til å sikre tilgang til teknologien og for å sikre forsyninger. Samtidig forsøker vi også gradvis å senke andelen kritiske råmaterialer som brukes. For eksempel er et av hovedmålene for vår forskning og utvikling at dette skal medføre en betydelig reduksjon i andelen av kobolt i battericeller, sier Juraschek, og legger til:

‒ 5. generasjon av det elektriske drivlinjen er en annen illustrasjon av dette, da den er helt fri for sjeldne jordarter.

BMW fokuserer også på karbonavtrykket for elbiler, og har tatt noen grep for å gjøre batteriproduksjonen mer bærekraftig.

Tyskerne har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Northvolt som skal utvikle grønne battericeller samt det belgiske selskapet Umicore som har spesialisert seg på å resirkulere batterier. Sammen skal de tre komme opp med løsninger som gjør produksjonen av batterier mer miljøvennlig og som skal gjenbruke materialer i disse på en enda bedre måte.

Allerede i 2017 rundet BMW 100.000 elektrifiserte biler, og i 2018 regner BMW at salget av slike ender på rundt 150.000.

Dette er altså bare starten for BMW, og den neste generasjonen innledes altså med iX3. Deretter venter elbiler som i4 (også planlagt 2020), i5 (2021) og den imponerende elbilen foreløpig kalt Vision iNext som er ganske så selvkjørende.

Slik ser den ut:

Dagens i3 kom med et større batteri tidligere i år, og er Norges tredje mest solgte modell etter Nissan Leaf (også med nytt batteri) og Volkswagen Golf så langt i 2018.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker