BMW og Toyota skal lage et felles drivverk for hydrogenbiler, og her er BMW-gruppens styreleder Oliver Zipse og Toyota-gruppens president Koji Sato. (Fotos: BMW/Toyota)

BMW og Toyota med fornyet sats mot hydrogenbiler

Toyota har allerede sin serieproduserte hydrogenbil gjennom Mirai-modellen, og nå skal også BMW få sin.


Det er åpenbart ikke enkelt å få til hydrogenbiler, som jo er det beste av to verdener. Slike har som elbiler ikke et lokalt utslipp, og kan som bensinbilene fylle tanken på kun noen få minutter.

Likevel har fokuset vært på elbiler, og det inkluderer også kjempene Toyota og BMW. Førstnevnte har som kjent holdt litt igjen, og har enn så lenge kun en elbil på det norske markedet, bZ4X.

-->
BMW har satset langt hardere, og var blant merkene som ledet an revolusjonen med i3. Siden har det kommet til en rekke elektriske modeller, og kan i dag by på iX, iX1, iX2, iX3, i4 og i5 her hjemme.

Toyota var dog tidlig ute med en hydrogenbil (FCEV), og Mirai kom omtrent på samme tid som BMW lanserte i3, så vi må nå 10 år tilbake. Men også BMW har dyppet tærne i hydrogenhavet, og har blant annet testet en X5-utgave med brenselcelle.

Dette etter at samarbeid med Toyota som daterer seg helt tilbake til 2011, og nå er det altså på tide å heve listen enda et hakk.

Det betyr at BMW Group og Toyota Motor Corporation nå samler sin innovative styrke og teknologiske ekspertise ‒ nå skal en ny generasjon av brenselcelleteknologi ut på veiene.

De to kjempene har nemlig et felles mål om å fremme hydrogenbiler.

Satsingen betyr at de to gruppene skal utvikle 3. generasjons brenselcellesystem som både BMW og Toyota skal benytte, men de skal også samarbeide om utvikling og innkjøp og redusere kostandene.

Men det kanskje aller viktigste for å fremme bruken av hydrogenbiler er infrastrukturen, og her er målet for de to gigantene etablering av bærekraftige hydrogenforsyningsnettverk og påfyllingsanlegg.

BMW har satt seg mål om en serieprodusert hydrogenbil i 2028, så de har rundt fire år på seg.  

‒ Dette er en milepæl i bilhistorien ‒ den første serieproduserte brenselcellekjøretøyet fra en global premiumprodusent, sier Oliver Zipse, styreleder i BMW AG,

‒ Drevet av hydrogen og inspirert av vårt samarbeid, vil kjøretøyet vise hvordan teknologiske fremskritt former fremtidens mobilitet. Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy.

Toyota har altså høstet erfaring med hydrogenbiler i 10 år, og har dermed hatt dette som et stort satstingsområde.

‒ Vi er glade for at samarbeidet mellom BMW og Toyota har gått inn i en ny fase. I løpet av vårt lange samarbeid har vi vist at BMW og Toyota deler samme lidenskap for biler og felles tro på «teknologiåpenhet» og en «flerveis tilnærming» til karbonnøytralitet, sier Koji Sato, president og representerende direktør i Toyota Motor Corporation.

‒ Basert på disse felles verdiene vil vi styrke samarbeidet vårt gjennom utvikling av neste generasjons brenselcellesystemer og utvidelse av infrastrukturen, med mål om å realisere et hydrogensamfunn. Sammen med BMW og partnere på tvers av ulike industrier vil vi intensivere innsatsen for å skape en framtid hvor hydrogenenergi støtter samfunnet.

Her er begge sjefene fotografert foran to hydrogenbiler ‒ Toyota Mirai og utviklingsbilen BMW iX5 FCEV:

Les også:

Debatt