BMW M viser fram en egen modell

Til neste år er det 50 år siden BMW opprettet det som skulle bli M-avdelingen, og det skal feires med en splitter ny M-modell.


BMW har siden 1930-tallet satset på motorsport, men det var først da de hadde lagt bak seg det økonomisk vanskelige 1950-tallet at denne fikk skikkelig fart på seg.

Og til slutt ble de også lei av at det kun var utenforstående som preppet BMW-modeller som skulle ut på racerbanene, og i 1971 opprettet de BMW Motorsport som skulle lage litt ekstra raske utgaver.

-->
Dette kulminerte i den legendariske BMW M1 satt i produksjon i 1978, og dette er utrolig nok den eneste rene M-modellen. Fram til nå.

For når BMW M runder de berømte 50 årene i 2022 skal det feires med stil ‒ nemlig en helt ny egenprodusert M-modell.

Foreløpig er denne på konseptstadiet, men tyskerne gir oss mer enn gjerne en forsmak på hva den store bursdagsgaven vil være.

Konseptet er kalt BMW XM, og allerede navnet avslører hva slags type bil dette er ‒ nemlig en kraftfull SUV-modell.

Sjekk dette!

BMW sier at den kommende M-modellen vil ha DNA både fra fortiden og framtiden, og at den er bygd for å hylle kjernen i den berømte bokstaven ‒ kjøreglede.

– BMW Concept XM representerer en fullstendig redefinering av «high performance»-segmentet, sier Franciscus van Meel, administrerende direktør i BMW M.

‒ Den understreker BMW M GmbHs evne til å bryte med etablerte konvensjoner og flytte grenser for å tilby fansen den ultimate kjøreopplevelsen. Konseptet viser også hvordan vi nærmer oss steg-for-steg elektrifisering av BMW M.

La oss slå det fast med en gang. Dette er en diger bil.

BMW Concept XM måler 5,11 meter i lengden, 2,00 meter i bredden (2,19 meter med speil), 1,73 meter i høyden og ruller på 23-tommers digre felger. BMW X7 er 5,15 meter lang, så M-modellen blir kun litt kortere enn den største SUV-modellen til det tyske merket.

Men en slik størrelse er det ingen tvil om hvilket marked BMW M først og fremst stiller siktet inn mot, nemlig SUV-ens hjemland, USA. Der er allerede BMW X5 M og BMW X6 M blant de mest populære M-modellene.

Mange har helt sikkert fått med seg at BMW M også skal satse på helelektriske biler i framtiden, men XM blir ikke en ren elbil. Her høster BMW M frukter fra det beste fra begge verdener, så vi snakker om en ladbar hybrid som forener kreftene fra en V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor.

Samlet maksimal effekt er på 750 hk, mens maks dreiemoment er på voksne 1.000 Nm. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 80 kilometer.

Man skal selvsagt være forsiktig med å dømme den etter utseende, spesielt når vi vet at konsepter gjerne har litt overdrevne linjer i forhold til bilene som går inn i produksjon.

Men vi kan iallfall slå fast at bilen har et særegent design, og BMW sier at dette skal gjenspeile bilens eksepsjonelle ytelser og dynamikk.

Ok, de som vil stikke seg bort i mengden bør kanskje ikke kjøpe en BMW XM, men de som setter seg inn i bilen vil garantert kose seg.

Her kan vi se et førersentrert instrumentpanel og et brunt og litt retrobasert skinn, samt at de røde fargeelementene skal hinte om at man sitter på innsiden av noe spesielt.

Ikke bare vil de kunne føle på krefter som få andre SUV-modeller kan by på, men det oser også av luksus på innsiden.

BMW M sier ikke noe om hva konseptet vil by på av teknologi og materialer, men skal vi dømme etter bildene har de ikke holdt tilbake på noe.

Slik ser BMW Concept XM ut på innsiden:

Hybriden skal altså være en brobygger mellom den gamle M1 og det som skal komme i framtiden, og da handler det altså om elektrifisering. BMW M har allerede tatt det steget med helelektriske BMW i4 M50, en litt sportsligere versjon av den nye elbilmodellen i4.

BMW XM skal produseres i USA, og samlebåndet starter opp en gang til neste år. Så ja, den rekker feiringen av BMW M’s 50 første år.

Her er bildene av den første rene M-modellen siden M1, og dermed kun den andre som er laget spesielt av BMW M.

Les også:

Les mer om:

Nyheter