Det er kanskje to modeller som tar BMW’s slagord «ren
kjøreglede» hakket mer bokstavelig enn resten av familien, nemlig M3 og M4. M3 er det aller største ikonet, og fikk nærmest umiddelbart
en legendestatus da BMW rullet ut de aller første eksemplarene i 1986. I 2014
bestemte de seg også for en ny modellbenevnelse for Coupé- og
Cabriolet-modellene, M4.
seg i 5. generasjonen ‒ en utgave som kom på samme tid som M4 ble lansert. Begge har dermed seks år på hekken, og det er på tide å gjør
de litt nye. Og BMW klinker like godt til med en helt ny generasjon av de to
modellene. Bilene har selvsagt vært testet grundig som prototyper på veiene rundt om i verden, inkludert en masse mil rundt verdens tøffeste racerbane, Nordschleife. Toppformen er finpusset på en annen kjent racerbane, Sachsenring, hvor kamuflerte utgaver har rast rundt den tyske banen i runde etter runde. Alt dette i jakten på den rene kjøregleden, noe BMW
M-avdelingen har gjort helt siden de startet opp i 1972. – Det har vært en dårlig bevart hemmelighet at en ny generasjon BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé ville komme. Forventningene er selvsagt store – også denne gang. Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Så hva kan entusiastene forvente?
M4 komme i to utgaver ‒ en standard og en kalt Competition. Under panseret finner vi det samme som de høyreiste
versjonene BMW X3 M og BMW X4 M kommer med, nemlig en 3-liters rekkesekser som
byr på opp mot 650 Nm dreiemoment. Antall hestekrefter varierer ut fra hvilken utgave det er
snakk om. Utgangsmodellene M3 Sedan og M4 Coupé byr på 480 hk i kombinasjon
med en 6-trinns manuell girkasse, mens Competition hever listen til 510 hk og
en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse. Effekten er dermed økt med
henholdsvis 49- og 60 hk i forhold til dagens generasjon. Som vanlig sendes kreftene ned til bakhjulene med en
klassisk M-konfigurasjon, men det er også på gang en firehjulsdrevet M xDrive-versjon
av Competition som blir tilgjengelig litt etter lansering. Og som vanlig rapper ikke BMW kjøregleden fra de som velger xDrive,
for M-gjengen har utviklet et system som også lar de bak rattet å velge bort
firehjulsdriften som åpner for den optimale M-kjøregleden ‒ drift på bakhjulene.
- Norge vil lage grønne batterier
- Ja, vi vet (nesten) hvordan Nissans nye elbil ser ut
- Hybriden til Peugeot 508 rundet akkurat 50 km