Du har vel ikke glemt Bloodhound, har du? Dette er det store prosjektet som skal føre til en ny
fartsrekord på land, eller, rekorden skulle egentlig vært i boks for åtte år
siden.
magiske grensen på 1.000 mph, og det har britene som står bak blodhunden
erfart. Målet var å passere 1.609 km/t allerede i 2011, men det var en
altfor ambisiøs tidsramme. Det er nemlig knyttet store tekniske utfordringer når
man skal passere en slik grense, og ikke minst er det svindyrt. Så problemene hopet seg opp, og nye tidsfrister ble satt. De prøvde seg på 2015, og da hadde de også hentet inn
ekspertene fra norske Nammo som skulle sørge for rakettkraft i tillegg til jetkraften
fra en Eurofighter Typhoon. Men de var ikke i nærheten av å komme i mål til den fristen
heller, og nå forsvant midlene i tillegg rekordfort. I 2018 gikk det mot slutten for britenes prestisjeprosjekt,
og det eneste de hadde oppnådd var en test i 2017. Britene er dog stolte folk, så en pengesterk forretningsmann
meldte seg frivillig og reddet prosjektet fra konkurs.
løsnet. De har fått i stand en avtale med Sør-Afrika, hvor mange
tusen har gjort en formidabel jobb med å rydde ørkenen Hakskeenpan for stein og
andre hindringer. De har blant annet fjernet utrolige 16.500 tonn med steiner, og
området på 22 millioner kvadratmeter er nå perfekt for å sette ny fartsrekord. Bilen, som er en slags kombinasjon av et jetfly, en formel 1-bil og et romskip, begynner å ta skikkelig form, og de har nå kommet så langt at de er på plass i Sør-Afrika for omfattende tester. Fortsatt er hovedmålet vanvittige 1.000 mph, men i første
omgang skal de fokusere på den nåværende rekorden. Den lyder på 763,035 mph (1.227,9 km/t) og ble satt tilbake
i 1997, og bak rattet til Thrust SSC som satte rekorden fant vi føreren Andy
Green.
nå luftet blodhunden skikkelig. Tilbake i 2017 tok Green kjøretøyet opp i 200 mph (322 km/t)
ved å gi gass i kun 2(!) sekunder, og Bloodhound brukte da 8 sekunder på å
komme opp i den farten. Nå har de tatt det skrittvis, og økt farten med 50 mph for
hver test. Etter å ha løst flere problemer, spesielt rundt det faktum
at Rolls-Royce-motoren ikke liker at ørkenen ligger på 600 meters høyde, har de
nå fått gjennomført fått sving over sakene. De begynte med 100 mph, deretter 200 mph, før de så satte ny
bestenotering. Green satte under den tredje testrunden på den såkalte afterburner i 12 sekunder, og blodhunden nådde en toppfart på 334 mph. Det er 537 km/t det. ‒ Det var sterk sidevind, så vi klarte dette ved å presse
bilen helt på grensen. 50-300 mph (80-482 km/t) gikk på 13 sekunder. Vi er fornøyde
for dette var en suksess, og vi er nå klare for høyere hastigheter, sier Green. Det er selvsagt mange utfordringer med å nå en fart på 1.000
mph, og blant annet må hjulene kunne håndtere en slik hastighet. Bloodhound har like mange hestekrefter som 360 familiebiler,
totalt 54.000 hk. Om de klarer å bryte drømmegrensen betyr det at Bloodhound
beveger seg så fort at den tilbakelegger en avstand på 4,5 fotballbaner ‒ i
sekundet. Eller 150 meter på et blunk ‒ bokstavelig talt. Ja, helt
sykt. Du har selvsagt lyst til å se hva dette er for noe, og det
skal vi fikse. Her er en video fra en av testene, og som du kan se er dette
litt av en blodhund som nå har fått ferten i en ny rekord. Den lukter blod. Les også:
- Seat Arona er imponerende klimavennlig
- Nye Golf kommuniserer med andre biler
- Aston Martin skal lage motorsykkel