Annonse
Hjem Nyheter Blir verdens 4. største

Blir verdens 4. største

En rekke bilmerker kan nå havne under det samme eierskapet, men hvor stor blir egentlig en sammenslåing mellom Fiat Chrysler og PSA-gruppen.

Det er mye som står på spill når styrene i Fiat Chrysler Automotive (FCA) og PSA-gruppen nå staker kursen for sammenslåingen begge er enige om. I utgangspunktet er de to gruppene omtrent like store, og de vil også eie 50 prosent hver av det nye konsernet.

Gruppene regner med å være ferdig med arbeidet om et par uker, så nå går det virkelig unna.

Og det er svære tall vi snakker om, og bare antall bilmerker kan få deg til å miste pusten.

Amerikansk-italienske FCA eier for eksempel Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks, mens den franske PSA-gruppen styrer merker som Citroën, DS, Opel, Peugeot og Vauxhall.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er 14 bilmerker det! PS! Ferrari var også en del av FCA, men ble i 2016 skilt ut som en egen enhet.

I tillegg er det også andre selskaper i denne potten, som for eksempel tuningekspertene Mopar i FCA-gruppen.

Totalt snakker vi om rundt 400.000 ansatte, de fleste i enten Europa eller USA.

Og de blir også en gigant målt i antall solgte biler.

Volkswagen-gruppen med sine åtte bilmerker (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen) er verdens største produsent med et salg på 10,8 millioner i fjor, etterfulgt av Toyota-gruppen (Toyota, Lexus og Daihatsu) med 10,4 millioner og Renault-Nissan-alliansen (Renault, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Renault Samsung, Dacia, Alpine, Datsun, Venucia og Lada) med 10,3 millioner.

FCA solgte 8. mest i 2018 med 4,8 millioner biler, og på plassen bak fulgte PSA med 4 millioner.

Så en sammenslåing vil presse den nye gigantgruppen foran General Motor (Chevrolet, Buick, GMC, og Cadillac) med sine 8,6 millioner, og blir dermed verdens fjerde største produsent.

Selskapenes samlede inntekter i 2018 var på formidable 170 milliarder euro, og driftsresultatet lød på 11 milliarder euro.

Det er ventet at synergieffektene ved å slå seg sammen beløper seg på 3,7 milliarder euro per år, så de sparer altså nesten 40 milliarder kroner i året ved en sammenslåing.

Begge understreker at dette er tall basert på at alle fabrikkene og ansatte også består etter fusjonen.

Det er altså vanvittige summer som flakser over bordet, og det er ikke rart at både FCA og PSA nå prøver å få denne sammensmeltingen til.

‒ Denne konvergensen (sammenslåingen) gir betydelig verdi for alle parter, og åpner en lys framtid for den samlede enheten, sier Carlos Tavares, sjef hos PSA.

‒ Jeg er fornøyd med arbeidet som allerede er gjort med Mike, og er svært glad for å samarbeide med ham slik at vi kan bygge et flott selskap.

Den han refererer til er Mike Manley, sjef for FCA.

‒ Jeg gleder meg over muligheten til å samarbeide med Carlos og hans team om denne potensielt bransjeendrende kombinasjonen. Vi har en lang historie med vellykket samarbeid med PSA-gruppen, og jeg er overbevist om at vi sammen med våre flotte ansatte kan skape et globalt mobilitetsselskap i verdensklasse, sier Manley.

Han sier altså at de har samarbeidet før, og tenker muligens også på Chrysler Europe.

Mens rivalene GM og Ford klarte å få et godt fotfeste i det europeiske markedet, fant ikke Chrysler den helt riktige formelen.

De satset på oppkjøp av både franske, spanske og britiske bilmerker, og i 1969 dannet de til slutt Chrysler Europe.

Men en altfor stor miks av biler og merker gjorde det hele forvirrende, så i 1978 valgte de å selge Chrysler Europe til PSA-gruppen.

Prisen?

1 dollar.

Så ja, det er litt andre summer i spill denne gang.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,831FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker