Blir verdens 4. største

En rekke bilmerker kan nå havne under det samme eierskapet,men hvor stor blir egentlig en sammenslåing mellom Fiat Chrysler og PSA-gruppen.


Det er mye som står på spill når styrene i Fiat Chrysler
Automotive (FCA) og PSA-gruppen nå staker kursen for sammenslåingen begge er
enige om. I utgangspunktet er de to gruppene omtrent like store, og de vil også
eie 50 prosent hver av det nye konsernet.

Gruppene regner med å være ferdig med arbeidet om et par
uker, så nå går det virkelig unna.

Og det er svære tall vi snakker om, og bare antall bilmerker
kan få deg til å miste pusten.

Amerikansk-italienske FCA eier for eksempel Abarth, Alfa
Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks, mens den
franske PSA-gruppen styrer merker som Citroën, DS, Opel, Peugeot og Vauxhall.

Det er 14 bilmerker det! PS! Ferrari var også en del av FCA,
men ble i 2016 skilt ut som en egen enhet.

I tillegg er det også andre selskaper i denne potten, som for eksempel tuningekspertene Mopar i FCA-gruppen.

Totalt snakker vi om rundt 400.000 ansatte, de fleste i
enten Europa eller USA.

Og de blir også en gigant målt i antall solgte biler.

Volkswagen-gruppen med sine åtte bilmerker (Audi, Bentley,
Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen) er verdens største
produsent med et salg på 10,8 millioner i fjor, etterfulgt av Toyota-gruppen
(Toyota, Lexus og Daihatsu) med 10,4 millioner og Renault-Nissan-alliansen (Renault,
Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Renault Samsung, Dacia, Alpine, Datsun, Venucia og
Lada) med 10,3 millioner.

FCA solgte 8. mest i 2018 med 4,8 millioner biler, og på
plassen bak fulgte PSA med 4 millioner.

Så en sammenslåing vil presse den nye gigantgruppen foran
General Motor (Chevrolet, Buick, GMC, og Cadillac) med sine 8,6 millioner, og
blir dermed verdens fjerde største produsent.

Selskapenes samlede inntekter i 2018 var på formidable 170
milliarder euro, og driftsresultatet lød på 11 milliarder euro.

Det er ventet at synergieffektene ved å slå seg sammen
beløper seg på 3,7 milliarder euro per år, så de sparer altså nesten 40
milliarder kroner i året ved en sammenslåing.

Begge understreker at dette er tall basert på at alle fabrikkene
og ansatte også består etter fusjonen.

Det er altså vanvittige summer som flakser over bordet, og
det er ikke rart at både FCA og PSA nå prøver å få denne sammensmeltingen til.

‒ Denne konvergensen (sammenslåingen) gir betydelig verdi
for alle parter, og åpner en lys framtid for den samlede enheten, sier Carlos
Tavares, sjef hos PSA.

‒ Jeg er fornøyd med arbeidet som allerede er gjort med
Mike, og er svært glad for å samarbeide med ham slik at vi kan bygge et flott
selskap.

Den han refererer til er Mike Manley, sjef for FCA.

‒ Jeg gleder meg over muligheten til å samarbeide med Carlos
og hans team om denne potensielt bransjeendrende kombinasjonen. Vi har en lang
historie med vellykket samarbeid med PSA-gruppen, og jeg er overbevist om at vi
sammen med våre flotte ansatte kan skape et globalt mobilitetsselskap i
verdensklasse, sier Manley.

Han sier altså at de har samarbeidet før, og tenker muligens også på Chrysler Europe.

Mens rivalene GM og Ford klarte å få et godt fotfeste i det europeiske markedet, fant ikke Chrysler den helt riktige formelen.

De satset på oppkjøp av både franske, spanske og britiske bilmerker,
og i 1969 dannet de til slutt Chrysler Europe.

Men en altfor stor miks av biler og merker gjorde det hele
forvirrende, så i 1978 valgte de å selge Chrysler Europe til PSA-gruppen.

Prisen?

1 dollar.

Så ja, det er litt andre summer i spill denne gang.

Les også:

Les mer om:

Nyheter