Bilprodusentene risikerer kjempebøter

Til neste år strammer EU utslippsskruen ytterligere, og ifølge et analyseselskap risikerer nå samtlige europeiske store bilprodusenter enorme bøter helt opp i milliardklassen.


Ifølge EU er bilparken ansvarlig for 12 prosent av
utslippene rundt CO2, den største klimagassen. Men nye tiltak skal få dette
utslippet vesentlig ned.

Allerede i 2009 kom EU med de første lovene som skal sørge
for at produsentene må ta ansvar, og siden 2015 har grensen for utslipp vært på
130 gram CO2 per kilometer.

Dette er altså snittet av en bilpark, så enkelte modeller
kan slippe ut mer ‒ så lenge andre modeller slipper ut mindre.

130 g/CO2 betyr et forbruk på rundt 0,56 liter på mila for
bensin og 0,49 l/mil for diesel.

Dette målet ble møtt allerede i 2013, to år før tiden.

Denne grensen faller til 95 g/km CO2 i 2021, en grense som startet
med innfasingen i 2020 ‒ altså i år.

Denne betyr et forbruk på 0,41 l/mil for bensin og 0,36
l/mil for diesel.

Innfasingen i år betyr at 95 prosent av bilparken må være
innenfor, mens i 2021 blir hele bilparken inkludert i regnestykket.

EU åpner for at bilprodusentene kan danne grupper, og snittet
blir dermed kalkulert ut fra medlemmene i denne.

I tillegg til EU-landene er utslippssnittet i Norge og
Island med i regnestykket, og det er mye av grunnen til at vi ser en formidabel
satsing på det norske markedet når det kommer til nye elbiler.

EU har også noe som heter super-kreditt, og dette er hovedgrunnen
til at vi stadig ser nye ladbare hybrider med elektriske rekkevidder over 50
kilometer.

Biler som slipper ut under 50 g/CO2 teller nemlig som to
biler i 2020, 1,67 biler i 2021 og 1,33 biler i 2022 ‒ det siste året en slik
superkreditt er planlagt.

For mange av produsentene er det dermed tvingende nødvendig
å ha ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde for å krype under 95 g/CO2.

Bakgrunnen er selvsagt de enorme bøtene som venter de som
ikke klarer kravet.

Fra 2019 vanker det bøter på 95 euro for hver bil som blir
registrert, og for store produsenter betyr dette enorme bøter.

Alle de store produsentene har tidligere sagt at de har kontroll på grensen, og de fleste store har da også helt nye elbilmodeller som kommer i 2020 som skal hjelpe dem til å krype under grensen.

Det er altså grunnet til det store slippet av elbiler vi ser
i år.

Men har de egentlig kontroll?

Ifølge konsulentselskapet PA Consulting, nei.

Disse mener at samtlige store europeiske bilprodusenter nå
risikerer digre bøter, totalt helt opp mot 14,5 milliarder euro for de 13
største. Altså godt over 100 milliarder kroner.

– Deadline nærmer seg nå med stormskritt, men det som er
oppsiktsvekkende er at utslippene for et flertall av bilprodusentene går i gal
retning, og at de faktisk er lenger fra målet i år sammenlignet med i fjor,
sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting.

‒ Selv om mange produsenter har lansert elbiler, har et økt
salg av SUVer bidratt til at de totale utslippene fra bilprodusenten har
steget, forklarer han.

Selskapet har altså regnet seg fram til at ingen av de 13
store når det nye målet, og for Volkswagen som kommer med sin første rene elbilmodell
til sommeren ser det virkelig ille ut.

– Foreløpig er det Toyota som ligger best an til å nå
utslippsmålene, men vi estimerer at også de må belage seg på å betale bøter.

‒ BMW ligger an til å få 754 millioner euro i bøter, mens
Volkswagen kan regne med svimlende 4.504 millioner euro i bøter, ifølge våre
beregninger, sier Maurud.

Volvo er en av de som har kommentert dette, og sier at de har kontroll på situasjonen.

Volvo har elektrifisert alle modellene. (Foto: Volvo)

Det svenske merket bestemte seg som den første store for å
gjøre samtlige modeller også elektriske, og skal nå den nye grensen ved et økt
salg av ladbare hybrider. Volvo har også på gang sin første elbil, XC40
Recharge Pure Electric.

‒ Vi planlegger ikke å betale noen bøter, for vi ønsker å
bruke pengene på utvikling og ikke å betale Brussel, skal ifølge flere internasjonale
medier Håkan Samuelsson ha sagt.

Av de 13 produsentene ligger britiske Jaguar Land Rover dårligst
an, ifølge PA Consulting.

De vil i 2021 ha et snitt på 135 g/CO2, men takket være at
de selger relativt få biler blir den potensielle boten på kun 93 millioner
euro.

Her er hele oversikten til PA Consulting:

(Illustrasjon: PA Consulting)

Les også:

Les mer om:

Nyheter