Bilprodusentene kritisk til utfasing av forbrenningsmotor

EU-kommisjonen kom onsdag med sin «Fit for 55»-pakke som skal redusere utslippene, og blant forslagene at nybilsalget utelukkende skal være utslippsfritt i 2035.


Som ventet ble det en masse reaksjoner etter at EU-kommisjonen la fram sin nye klimaplan, for de mest ekstreme miljøforkjemperne mener at den er for slapp og de på den andre enden mener den er for streng.

For bilindustrien betyr «Fit for 55» kort fortalt at salget av nybiler utelukkende skal bestå av nullutslippsbiler i 2035, og allerede i 2030 skal CO2-utslippet fra nybilene være redusert med 55 prosent basert på 2021-nivået.

-->
For Norges del betyr dette lite, ettersom vi ikke produserer egne biler. Og det er allerede bestemt at alle nybilene solgt fra 2025 skal være nullutslipps.

Men samferdselsministeren skal selvsagt studere den nye planen.

– Norge har ambisiøse mål for grønn mobilitet, og vi vil samarbeide tett med EU for å nå viktige klimamål for transportsektoren, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

– De ambisiøse målene Norge og EU har forutsetter at det skjer en fortsatt teknologisk utvikling. EU’s krav til bilprodusenter og arbeid med CO2-utslippsstandarder for personbiler bidrar til en slik utvikling. Nå ser vi ser frem til å gå gjennom forslagene.

Men for de europeiske bilprodusentene betyr 55-pakken selvsagt veldig mye, og kanskje litt overraskende er de ikke helt imot planene.

15 av de aller største europeiske produsentene er organisert under European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), og denne er ledet av BMW-sjef Oliver Zipse.

‒ Alle parter må forplikte seg til ambisiøse klimamål, sier han.

‒ EU-kommisjonen har gjort det veldig klart at «Green Deal» bare kan lykkes med obligatoriske mål for oppstart av lading og fyll-infrastruktur i alle medlemsland.

Han mener altså at det må sette opp et nettverk av ladestasjoner og andre miljøvennlige fyllstasjoner som hydrogenstasjoner om målet skal nås.

‒ Det blir særs viktig å kunne lade når det kommer millioner av elektriske biler på markedet de neste årene, og som skal levere stor reduksjon av CO2-utslipp i transportsektoren, sier Zipse.

ACEA sier at det blir svært krevende å nå målet om 55 prosent reduksjon av CO2 innen 2030, og at medlemslandene må få opp lade- og fyllstasjoner om de skal lykkes med dette.

Selv i Norge etterlyses det stadig flere raske ladestasjoner på strategiske plasser, men faktum er at Norge har et stort forsprang på EU-landene.

Ifølge ACEA hører 70 prosent av alle ladepunktene hjemme i kun tre land, Nederland (66.665), Frankrike (45.751) og Tyskland (44.538). Til sammenligning har Romania, omtrent seks ganger større enn Nederland, 493 ladepunkter. Det er 0,2 prosent av det totale antallet i EU.

ACEA peker også på at de nye målene krever en voldsom endring i alle leddene i forbindelse med bilproduksjonen, og at man må ta vare på de mange arbeidsplassene som bilindustrien skaper.

Organisasjonen er også kritisk til hvordan EU ser på forbrenningsmotorer, for de mener disse i seg selv ikke er miljøskadelig. Det er det fossile brenselet som er problemet, men med et nullutslippsforbud allerede i 2035 rekker man ikke å komme med fornybare drivstoffer.

Det betyr at 2035-målet i praksis betyr et forbud med forbrenningsmotorer.

‒ Innenfor de foreslåtte teknologirestriksjonene fra 2035 og fremover, oppfordrer vi alle EU-institusjoner til å fokusere på innovasjon i stedet for å pålegge, eller effektivt forby, en spesifikk teknologi, understreker Zipse.

ACEA er dog fornøyd med at EU også inkluderer andre kjøretøy når det kommer til infrastruktur, slik at det også er reelle nullutslipps-alternativer for tunge kjøretøy som for eksempel kjører over lange distanser.

Men ACEA er altså bekymret for antall ladepunkt. Det refereres kun til 3,5 millioner ladepunkter innen 2030, og nye beregninger viser at en ytterligere halvering av CO2-utslippet i 2030 ville kreve rundt 6 millioner offentlig tilgjengelige ladepunkter.

Organisasjonen sier at alle de 27 medlemslandene nå må finne ut hva de trenger, slik at det faktisk kommer opp en infrastruktur som også fungerer med mange elbiler på veiene.

Til slutt sier ACEA er de ser positivt på at EUs handelssystem for utslipp (Emissions Trading System) nå også inkluderer vei-drivstoff, noe som ifølge dem vil bidra til å sette en synlig pris på karbon og dermed stimulere til bruk av drivstoff med lite eller ingen karbon.

ACEA forventer, som mange andre, at EU kommer til å slite med å tilpasse «Fit for 55», slik at dette skaper et sammenhengende rammeverk gjennom hele unionen.

‒ Sterk politisk koordinering vil derfor være avgjørende for å nå det endelige målet om å takle klimaendringene på den mest effektive måten, sier ACEA’s generaldirektør, Eric-Mark Huitema.

‒ Samtidig må mobiliteten være overkommelig for alle europeere, og bevarer jobber for som arbeider i bilindustrien. Politiske beslutningstakere har nå en historisk sjanse til å gjøre dette riktig.

Les også:

Les mer om:

Nyheter