Bilprodusentene tar utfordringen med kun elbiler fra 2035. (Ill. foto: Ionity)
Bilindustrien tar utfordring med kun nye elbiler fra 2035
Ikke uventet går EU til enda hardere kamp mot biler med lokale utslipp, og setter strek for salget av nye fossilbiler i 2035. Bilindustrien er overraskende positiv.
Tirsdag var det klart for en ny avstemming i EU-parlamentet, og denne gang handlet det om en del av en pakke kalt «Fit for 55» som omhandler målene knyttet til reduksjon av CO2-utslipp for nye personbiler og lette nyttekjøretøyer.
Det var på forhånd ventet at parlamentet ville banke igjennom et forbud mot salg av nye biler med lokale utslipp i 2035, men det var langt fra et overveldende flertall.
-->
Men med 340 stemmer for, 279 mot og 21 som ikke stemte, ble forlaget banket igjennom, og dermed blir EU den første globale regionen som forbyr salg av ikke-nullutslippsbiler. Forbudet gjelder både personbiler og de lette varebilene.
Det var ikke det eneste de banket igjennom.
Kommisjonen skal også innen 2025 presentere en offisiell metode for å samle data og utslipp gjennom hele livssyklusen til biler og varebiler, og innen utgangen av 2026 skal de komme opp med nye målemetoder rundt forbruk og justere bilprodusentene spesifikke CO2-utslipp.
Men det aller viktigste er selvsagt forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler inkludert hybrider i 2035.
‒ Denne forskriften oppmuntrer til produksjon av null- og lavutslippskjøretøyer. Den inneholder en ambisiøs revisjon av målene for 2030 og et nullutslippsmål for 2035, som er avgjørende for å nå klimanøytralitet innen 2050, kommenterte ordfører Jan Huitema fra Nederland.
‒ Disse målene gir bilindustrien et klart veikart og stimulerer til innovasjon og investeringer for bilprodusentene. Å kjøpe og kjøre nullutslippsbiler vil bli billigere for forbrukerne og et bruktmarked vil oppstå raskere. Det gjør bærekraftig kjøring tilgjengelig for alle.
Så hva sier bilindustrien selv?
Vel, de er kanskje litt overraskende positive. European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) samler 14 av de store produsentene, inkludert merker som BMW, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mercedes, Renault, Toyota, Volkswagen og Volvo.
‒ Vår industri er klar til utfordringen med å tilby nullutslippskjøretøyer, sier ACEAs generaldirektør, Sigrid de Vries.
ACEA mener at alle medlemmene nå må jobbe sammen, «for å garantere tilgang til råvarene som trengs for e-mobilitet, gjøre elbiler rimelige massemarkedsprodukter, redusere negative sysselsettingskonsekvenser og gjøre det mulig for europeiske borgere å lade elektriske kjøretøy raskt og enkelt».
Men de sier også at EU må legge til rette for overgangen.
‒ All bilindustriens innsats og investeringer er rettet mot nullutslippsmobilitet. Det er essensielt at alle EUs retningslinjer og regelverk er i tråd med og støtter dette målet, understreker De Vries.
Men ikke tro at ACEA er enig med alt EU pønsker på. For de har også foreslått en ny utslippsstandard kalt Euro 7 for personbiler og lette nyttekjøretøy og Euro VII for lastebiler og busser. I dag følger disse Euro 6/VI.
Her er det altså enda strengere utslippsregler ‒ altfor strenge og unødvendige, ifølge ACEA. Spesielt de tunge kjøretøyene blir truffet hardt, for disse er som kjent også på vei over i en elektrisk alder.
‒ Bilindustrien tar sin rolle med å redusere både CO2 og forurensende utslipp svært alvorlig. Faktisk, i fjor (2021) kom vi med et veldig konstruktivt forslag til en ny Euro 7 som ville gi en betydelig reduksjon i kriterier for forurensninger, og dermed forbedre luftkvaliteten, sa Oliver Zipse, ACEA-president og administrerende direktør i BMW, i november.
‒ Dessverre er miljøgevinsten av kommisjonens forslag svært begrenset, mens det øker kostnadene for kjøretøy kraftig. Den fokuserer på ekstreme kjøreforhold som knapt har noen relevans i det virkelige liv, la han til.
I forslaget ønsker kommisjonen blant annet å stramme inn utslippsgrensene, og at kjøretøyene skal testes i enda mer realistiske omgivelser. EU snakket da for eksempel om testing i 45 graders varme, og det er kanskje å dra det litt langt.
I mellomtiden fortsetter elbilene å ta markedsandeler i EU.
Av det totale nybilsalget i EU i fjor utgjorde elbilene 12,1 prosent, opp fra 9,1 prosent i 2021, viser tall fra ACEA. Totalt ble det registrert 407.000 nye elbiler i EU i 2022, mot 309.000 året før.
Her hjemme hadde elbilene en markedsandel på hele 79,3 prosent, viser tall fra OFV, og med det er Norge verdens mest elbiltette nasjon.
Og i 2035 vil dette øke til 100 prosent, noe det også vil i alle de andre landene som følger EU-reglene.
Det er til og med bilmerkene enige i.
Les også: