Verken overnatting, veimat, rasteplasser eller ladestasjoner for elbil er i nærheten av å skape så stor misnøye som bompengenivået hos det norske bilferiefolket.
Alle har behov for veier, men det preger ikke politikken noe særlig preg av. Norske politikere har nemlig funnet at de som eier kjøretøyene også skal straffes ekstra i form av bompengeavgifter, som kommer på toppen av andre avgifter knyttet til kjøretøyene.
Resultatet av dette får bilferierende nordmenn snart føle, for etter den søte kløe følger som kjent den sure svien.
-->
NAF har tatt tempen på feriefolket på fire hjul gjennom en ny spørreundersøkelse gjort av Norstat, og hele 74 prosent av de spurte svarte at de hadde brukt bil på årets sommerferie. Kun 26 prosent (de som ikke har vært på bilferie?) svarte at bompengeutgiftene ikke kom til å bli høyere etter sommerferien, mens hele 17 prosent forventer at ekstrautgiften kommer til å passere tusenlappen når regnskapet skal gjøres opp.
Det er en ganske så heftig ekstraregning.
‒ Tre av fire venter høyere bompengeregning etter sommerferien. Det er omtrent samme andel som sier de har vært på bilferie i år, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Store deler av fastlands-Norge er nå murt inn med bommer, og totalt har antall bommer for lengst passert 200.
‒ Avhengig av hvor man har reist kan bompengeregningen bli høy selv på noen korte ferieuker, påpeker Ryste.
‒ Bare i år skal bilistene ut med over 14 milliarder kroner i bompenger. Veier er et felles gode, men det er den enkelte som betaler ved passering. Trygge veier av god standard burde være en selvfølge, uten at folk må telle på knappene på om de skal bruke bilen, sier hun.
Og bompengenivået har blitt så stort at mange nordmenn nå er skeptisk til om de i det hele tatt skal utforske sitt eget land på fire hjul. Ja, så ille har det åpenbart blitt.
Over halvparten av de spurte svarte nemlig at lave eller ingen bompenger er viktige faktorer når de skal på bilferie, mens kun 18 prosent svarte at det ikke er viktig.
Dette forsterkes ytterligere når det kommer til spørsmålet om hva de har vært mest misfornøyd med under bilferie. Og nei, det er ikke ladekø. Langt derifra.
Faktisk svarer under 10 prosent at de er misfornøyde med overnatting, veimat, rasteplasser og ladestasjoner for elbil, mens 34 prosent, altså mer enn én av tre, er misfornøyd med bompengene.
‒ Mange kjenner allerede på at bompenger er en kilde til frustrasjon i hverdagen, en ekstra utgift de ikke slipper fra. Utfordringen med å finansiere veibygging på denne måten, i stedet for over felles budsjetter, er at regningen oppleves ekstra tøff for de som allerede har minst, påpeker Ryste.
Akkurat det virker ikke til å bekymre politikerne, som har sørget for at bompengene har økt hvert eneste år på 2000-tallet.
Det får nordmenn som grunnet korona-pandemien har tatt bilen på ferie nå føle på.
Les også: