Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser.


Bilene vokser, og det har de gjort i mange tiår. La oss ta det som var den desiderte folkebilen før den elektriske tiden veltet over oss ‒ Volkswagen Golf som kom i 1974.

  • 1. generasjonen er 3,71 meter lang og 1,61 meter bred
  • 2. generasjonen er 3,99 meter lang og 1,67 meter bred
  • 3. generasjonen er 4,07 meter lang og 1,69 meter bred
  • 4. generasjonen er 4,15 meter lang og 1,74 meter bred
  • 5. generasjonen er 4,20 meter lang og 1,76 meter bred
  • 6. generasjonen er 4,20 meter lang og 1,78 meter bred
  • 7. generasjonen er 4,26 meter lang og 1,79 meter bred
  • 8. generasjonen er 4,28 meter lang og 1,79 meter bred

-->
Golfen, som altså i utgangspunktet er en liten bil, har altså blitt godt over halvmeteren lenger og 18 centimetere bredere. Ja, selv lillesøster Polo som kun var 3,61 meter i lengden da den kom måler nå over 2 meter.

For å gjøre det enda mer problematisk er ikke lenger såkalte bybiler det nordmenn kjøper mest av, for nå skal bilene også være romslige og ha godt med bagasjeplass.

Bestselgeren så langt i år er Tesla Model Y som er 1,92 meter bred, nest mest registrert er Volkswagen ID.4 som er 1,85 meter bred, 3. mest populære i år er Skoda Enyaq som er 1,88 meter bred, mens BMW iX som er på 4. plass på salgslisten er 1,97 meter bred.

Snittet på bredden til disse fire bestselgerne er 1,91 meter.

At bilparken bokstavelig talt eser ut vet seniorrådgiver Anders Kirkhus hos SINTEF alt om, for han har studert utviklingen i forbindelse med en revidering av normene knyttet til parkeringsplassene. Her er selvsagt bilenes bredde spesielt viktig.

Dataene rundt nybilsalget i 2021 foruten flerbruksbiler viser at 18,6 prosent av bilene hadde en bredde som var smalere enn 1,80 meter, 64,5 prosent av bilene var mellom 1,80 og 1,90 meter, mens 16,9 prosent av nybilene var 1,90 meter eller bredere. Dette er altså karosseri uten sidespeil.

Videre viser tallene i rapporten at gjennomsnittsbredden på nye biler i fjor var på 1,85 meter i bredden, mens sidespeilene i snitt bygger ut 10,5 centimeter på hver side ‒ totalt 21 centimeter.

Snittlengden på bilene som la grunnlaget for 2021 var på 4,55 meter.

I tillegg spiller andre ting inn når man skal bygge parkeringsplasser, som bilens svingradius og hvor mye plass dørene trenger til inn- og utstigning.

Rapporten konkluderer ganske enkelt:

«Hittil har dimensjonerende bil vært 1,8 m bred. Ut fra statistikken mener vi det må være riktig å nå sette bredden på dimensjonerende personbil til 1,9 m.»

For problemet er at Byggforskserien for parkeringshus ikke har holdt tritt med utviklingen av stadig større biler. Dette har vært anbefalingene for bredden:  

  • 1979: 1,45-1,65 meter
  • 1991: 1,65-1,75 meter
  • 2005: 1,65-1,80 meter
  • 2015: 1,65-1,80 meter

Litt for trange parkeringsplasser er en kilde til frustrasjon, og i boligblokker kan de skape svært så dårlig stemning blant beboerne.

‒ Byggforskseriens anvisninger blir ofte vist til i tvistesaker. Det er bakgrunnen for at vi nå skal revidere anvisingen om parkeringsplasser og garasjeanlegg, sier Kirkhus.

‒ Kunnskapen om størrelsen og svingradiusen til biler som selges i dag, gir grunnlag for å endre anvisningene for parkeringsplasser, legger han til.

Når det gjelder svingradiusen har også denne økt i takt med at bilene har vokst, og rådgiveren er klar på at parkeringsplassene faktisk må utvides til 1,90 meter i bredden.

‒ Bredde med speil mener vi må settes til 2,10 meter, og dimensjonerende svingdiameter til 13,0 meter, konkluderer Anders Kirkhus hos SINTEF.

Les også:

Les mer om:

Nyheter