Bilene i Europa sikrere enn i USA

Mens bilene i Europa må ha avansert sikkerhetsutstyr som standard for å få 5 stjerner, slipper bilene i USA unna med å ha slikt som ekstrautstyr. Det gir store forskjeller på hvor trygge bilene faktisk er.


Vi kan først som sist sende en stor takk til Euro NCAP.
Dette er organisasjonen som kollisjonstester bilene i Europa, og de har stadig
hevet lista for hva som må til for å få 5 stjerner.

Kort fortalt forlanger Euro NCAP nå at utstyret skal komme som
standard, og det hjelper ikke å ha en ny bil med en masse sikkerhetsutstyr om
forbrukeren må betale ekstra for å få det.

-->
Euro NCAP tester altså standardbilene, noe som har resultert
i at produsentene nå setter inn utstyr som for kort tid siden kun fantes i de
aller dyreste.

Dette forlanger Euro NCAP av en enkel grunn. Forbrukerne skal
være sikre på at bilen de kjøper faktisk har 5 stjerner, og ikke en som kanskje
kun har 4 stjerner for at den mangler viktig ekstrautstyr.

Så når Volkswagen reklamerer med at den nye T-Cross har 5 stjerner, så snakker de altså om standardversjonen av denne bilen.

Og dette har gitt store resultater.

Euro NCAP har akkurat gjort unna en ny testrunde med biler,
og alle de sju bilene fikk 5 stjerner. Av de 12 bilene testet så langt i 2019
har 11 fått full score.

Unntaket er Citroën C5 Aircross, som måtte nøye seg med 4 stjerner ettersom noe av antikollisjonsutstyret sto på listen over ekstrautstyr. Euro NCAP gjorde unntak fra regelen, og testet også bilen med sikkerhetspakken Citroën tilbyr til bilen. Da ble det 5 stjerner.

Regelen er altså 5 stjerner her i Europa, og alt annet er
unntaket.

Ser vi over til bilnasjonen USA er situasjonen den motsatte.

CarsDirect har nemlig analysert testene gjennomført av Institute for Highway Safety (IIHS), som i utgangspunktet viser at bilene i USA er svært så sikre.

Nettsiden selger biler, og er bekymret for at forbrukerne blir lurt til å tro at de kjøper toppsikre biler, mens de i virkeligheten ikke gjør det.

IIHS kjører ikke stjernesystemet som vi kjenner her hjemme,
men toppkategorien heter Top Safety Pick+ (TSP+). Per i dag teller vi 37 biler
som har fått denne utmerkelsen i år, men hvor mange CarsDirect har sjekket er
vi noe usikre på. Saken deres ble publisert i forrige uke, så den er iallfall ganske
fersk.

Men 37 biler med toppscore høres jo veldig så imponerende
ut, men det er en hake med det hele.

Noe analysen avslørte.

Av alle resultatene de analyserte var det faktisk bare to biler
som ville fått toppscoren om de hadde blitt testet som standardbiler. To altså!

Resten av bilene må faktisk kjøpes med ekstrautstyr for at
de skal bli TSP+-sikre.

Unntaket var Honda Insight og Genesis G90, som heldigvis har
slikt livreddende utstyr som standard.

CarsDirect er også kritiske til rangeringssystemet IIHS bruker,
og det skjønner vi godt. For de bruker nemlig også rangeringen «Top Safety Pick»,
men dette er altså ikke biler med toppscoren som har et lite + bak.

Så systemet til IIHS er ikke åpenbart ikke forbrukernes
beste venn, noe som dessverre også fører til at mange av bilene også blir litt mindre
sikre enn de kunne vært.

Slik som her i Europa.

Euro NCAP innførte før fjoråret enda strengere kriterier hvor
biler også må ha utstyr som skal bremse opp for syklister og gående, noe de
aller fleste bilene nå kommer med.

Av 36 modeller som er testet etter innskjerpingen er det kun 8 modeller som ikke har fått 5 stjerner, og da vet vi også at det er biler med standardutrustning det er snakk om.

Den siste testen med sju biler kan du lese om i en av
lenkene nederst, men først må du få deg hvordan Euro NCAP faktisk tester bilene
‒ for det er brutalt!

Slik ser det ut når Euro NCAP kverner den tidligere nevnte Volkswagen T-Cross, som kom ut av det hele med 5 stjerner.

Les også:

Les mer om:

Nyheter