Ford har på gang E-Transit med Extended Range, og som navnet sier strekker denne rekkevidden ut ytterligere. (Fotos: Ford)

Bestselger med raskere lading og mer rekkevidde

Ford E-Transit får seg to viktige løft, for med både raskere lading og bedre rekkevidde blir den enda litt mer aktuell.


Ford sier at det bare er ener når det kommer til helelektriske kjøretøy i 2-tonns segmentet, og at bilen her i Norge hadde en markedsandel på formidable 75 prosent i 2023. Ja, det handler om E-Transit.

Den elektriske varebilen ble en suksess allerede da den ble lansert sommeren 2022, og nå er det på tide å gi den et skikkelig løft på det batterielektriske feltet.

Det betyr mer rekkevidde og raskere lading, og dette i form av et nytt Extended Range-batteri med 89 kWh utnyttbar kapasitet. Og dette er en skikkelig oppgradering.

Rekkevidden fyker opp med 28 prosent målt mot Standard Range-batteri, og den bikker dermed 400 km-grensen med to små kilometer. Rekkevidden er altså opplyst til 402 kilometer.

Like viktig er løftet på ladingen, som også er formidabelt. Ombordladeren dobler hastigheten fra 11 kW til 22 kW, noe som betyr at 100 prosent AC-lading nå går på under 6 timer.

Lynladingen går fra 115 kW til 180 kW, og dette betyr ifølge Ford at 10 minutters lading kan gi bilen hele 116 kilometer med frisk rekkevidde. 10-80 prosent opplyses til 28 minutter.

– Dagens variant av E-Transit med Standard Range-batteri, som er tilgjengelig for umiddelbar levering, har vært en stor suksess både i Europa og Norge, og viser tydelig at de fleste får mer enn nok elektrisk rekkevidde med denne batteripakken som gir opptil 317 kilometer, til en svært gunstig pris, sier Espen Markussen, salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Norge.

‒ Med den nye E-Transit-varianten, som kan leveres fra 2025, ønsker vi å tilby kunder som er helt avhengig av lengre elektrisk rekkevidde, eller færre og kortere ladestopp, et alternativ som vil bli dyrere, men som for dem er mest kost/nytte-effektivt.

I tillegg byr den nye versjonen på en dampinjisert varmepumpeteknologi, og denne åpner for raskere innvendig oppvarming som også bidrar til lengre rekkevidde spesielt når det er kaldt ute.

Ford Pro sier at E-Transit Extended Range blir tilgjengelig både med L3- og L4-lengder, varebil, dobbelkabin vare eller chassis – med tillatt totalvekt fra 3.500 til 4.250 kilo.

Nyttelasten er oppgitt til 1.460 kilo for varebilene og 1.814 kilo for chassis-variantene, mens maksimal hengervekt er opptil 750 kilo for modeller med 3.500 kilo tillatt totalvekt.

I tillegg kommer den selvsagt med alle nyhetene som Ford allerede har annonsert for E-Transit, men det er flere nyheter.

Ford åpner nemlig for en fabrikkbygd elektrisk minibusskonvertering av E-Transit både som Standard Range eller Extended Range som åpner for sitteplasser til 15 personer.

Dette er en E-Transit L3 varebil med en tillatt totalvekt på 4.250 kilo, enkelt- eller dobbelt passasjersete foran og 9 eller 12 seter bak. Den er mulig å få både med standard takhøyde eller høyt tak.

– Med denne nye varianten av E-Transit vil enda flere virksomheter kunne finne et stort nyttekjøretøy i 2-tonns segmentet som kan tilpasses det aller meste av bruk, og med to forskjellige batteripakker. En gunstig variant med god rekkevidde som rekker for de fleste, som er tilgjengelig for levering nå, og en kommende ny Extended Range med enda lengre rekkevidde, men med høyere pris, sier Markussen.

Ford skal åpne for bestillinger av E-Transit Extended Range senere i år, og de første kundeleveringene er forventet til neste år.

‒ De konkrete prisene vil komme nærmere bestillingsstart, sier salgssjefen for nyttekjøretøy hos Ford Norge.

Les også:

Debatt