Når du skal fylle bensin eller diesel er det ganske så enkelt å vite hva det faktisk koster. Det er bare å ta en titt på pumpen, så står liter-prisen der.
Fullt så oversiktlig er det ikke om du skal hurtiglade en elbil.
-->
‒ I det du kobler til hurtigladeren aner du ikke hva prisen blir. Dette må bli enklere for forbrukerne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Norstat har på oppdrag for NAF gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt elbilistene om hurtiglading og priser, og hele 67 prosent sier at de sliter med å sammenlikne priser for hurtiglading.
Medlemsorganisasjonen ber nok en gang bransjen rydde opp i det som er en jungel av ulike prismodeller.
‒ Prisinformasjonen må bli bedre, i tillegg mener vi at det må bli slutt på minutt-pris, sier Sødal.
‒ Det er håpløst å måtte betale for hvor lenge du står og lader framfor hvor mye strøm du faktisk får på batteriet. Kilowatt-timer er det nye litersmålet.
I likhet med bensin- og dieselbiler har også elbiler en drivstofftank, men forskjellen er at dette er lagringskapasiteten på batteriet. Dagens elbiler kommer gjerne med batterier på mellom 50 og 100 kWh, noe som viser hvor mye strøm batteriet kan lagre.
Forbruket blir deretter oppgitt per 100 kilometer, som for eksempel 20 kWh/100 km. Et fulladet batteri på 60 kWh ville dermed holdt i 300 kilometer.
Men når bilen hurtiglades er det ikke sikkert at det bare er antall kWh du betaler for, for noen tar minuttpris, noe tar en kombinasjon av minutt og kWh, mens andre kun tar betalt for strømmen som fylles.
Ulike prismodeller gjør det vanskeligere å sammenligne priser, og på toppen er det ganske uvanlig at ladestasjonene oppgir prisen. Ofte må du inn på operatørens app for å finne denne.
‒ Elbiler lader forskjellig. Ikke alle kan ta imot like mye strøm per minutt. Det er også forskjell på hvor mye strøm du får på begynnelsen av en lading og hvor mye som overføres når batteriet begynner å fylles opp, sier Sødal.
‒ Det er for mye å sette seg inn for oss forbrukere, og bransjen har mye å gå på for å gjøre dette enklere.
Men det er ikke den eneste utfordringen.
For det er også flere modeller når det kommer til betalingen, for dette gjøres både via apper og andre metoder.
Undersøkelsen viser at 47 prosent av elbilistene har problemer med å bruke alle appene og betale for lading. NAF sier at prisene ofte kan variere voldsomt alt ettersom du starter ladingen med SMS, app eller brikke.
‒ De fleste elbilister må registrere seg på en rekke ulike tjenester for å kunne lade på langtur. Det er tungvint, men heldigvis noe du må gjøre en gang. I hvert fall fram til kortet du har lagt inn går ut på dato, sier Sødal.
‒ Framtiden må bli enklere både for betaling og prisoversikt, mener NAF-rådgiveren.
Konkurransetilsynet følger også på hva bransjen foretar seg, og skal se på hvilke hindringer det er i markedet for nyetableringer. For eksempel kan det å måtte installere en app for å bruke hurtigladere være en konkurransevridning.
– En forutsetning for velfungerende konkurranse i markedet for hurtig- og lynlading er at elbilistene kan orientere seg om priser og tilbud, og enkelt ha muligheten til å bytte ladeoperatør, sa seniorrådgiver Ingvild Nordtveit hos Konkurransetilsynet i forrige uke.
At ladebransjen har en utfordring kommer klart fram i undersøkelsen til Norstat, for kun et lite fåtall mente at dagens system er godt.
Slik svarte de på de to spørsmålene:
Vanskelig å sammenligne pris på lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?
Helt enig 39 %
Delvis enig 28 %
Nøytral 23 %
Delvis uenig 6 %
Helt uenig 5 %
Installere apper og betaling for lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?
Helt enig 17 %
Delvis enig 30 %
Nøytral 25 %
Delvis uenig 15 %
Helt uenig 12 %
Les også: