Bentley har manglet en brikke i sitt historiske puslespill,
nemlig den særs viktige Corniche-modellen ‒ en slags mor til for eksempel den
nåværende Continental GT. Ikke mange har sett en Corniche i virkeligheten, kanskje
bare en håndfull mennesker som lever i dag ‒ om noen i det hele tatt.
i 1939, og som skulle vises fram i oktober det året. Corniche var bilen som skulle ta Bentley ut fra 1920- og
30-årene og inn i en ny tid, og modellen var en mer potent versjon av Mark V
lansert i 1939 med blant annet lettvekts-chassis. Bilen er bindeleddet mellom den vakre «Embiricos» 4¼ Litre fra
siste halvdel av 1930-tallet og R Type Continental som både Rolls-Royce og
Mulliner var med på å utvikle. Stylingen til Corniche var et langt steg framover, og den
var langt mer strømlinjeformet enn det Bentley hadde laget inntil da. Her var
det fart og ytelser som gjaldt. Bilen hadde altså stor innvirkning på hvordan den ikoniske etterkrigsmodellen R Type Continental ble seende ut, og retningen den viste kan spores helt fram til dagens Continental GT. Slik ser den ut:
det virker nesten som at det hang en forbannelse over bilen. Først krasjet den med en buss da den ble testet på de
franske veiene i juli 1939, og måtte repareres. Den ble sent til Vanvooren, et
fransk selskap som hadde spesialisert seg på å bygge karosserier for luksuriøse
biler, og 8. august var de ferdig med jobben. Da testføreren var på tur tilbake til testsenteret med bilen
havnet den utrolig nok i en ny kollisjon. En bil skar inn rett foran, og testføreren måtte bråsvinge for å unngå kollisjon. Dermed føk bilen ut av veien, traff et tre og rullet rundt. Skadene var så store at Vanvooren ikke kunne fikse det, og
bilen måtte sendes tilbake til Bentley-fabrikken i Derby.
senere det året forsvant resten av bilen i bomberegnet. Siden har ingen sett den. Før nå. Bentley har en egen avdeling som bygger spesialmodeller og
såkalte «one-off»-biler, Mulliner. Men disse er jobber utelukkende med nye
biler, og restaurerer normalt sett ikke gamle biler. Likevel var det åpenbart at det var Mulliner som måtte ta
jobben, noe de også velvillig gjorde. De fant fram en rekke originale deler og komponenter fra både
det som var igjen av Corniche samt Mark V, men manglet altså karosseriet som ble
bombet i fillebiter. Dette har Mulliner bygd opp eksakt som den originale bilen,
og 2019-versjonen av Corniche skal dermed var helt identisk til bilen som ikke
er sett på 80 år. ‒ Det har vært en fantastisk teaminnsats, sier Stefan
Sielaff, designdirektør i Bentley og direktør for Mulliner. ‒ Vi har dyktige håndverkere innen Mulliner og hos resten av
Bentley Motors, og de er alle enorme stolte av hva de har oppnådd med denne
bilen. Dette er ikke første gang noen har tenkt på bilen som forsvant. Faktisk tok Bentley vare på de originale delene ganske så lenge,
før de ble solgt til samlere i begynnelsen av 1970-årene. Men i 2001 bestemte den tidligere Bentley-direktøren Ken Lea
seg for å prøve å lage en kopi av Corniche ved å bruke originale deler. I 2008 gikk prosjektet tomt for penger, men Bentley gikk da støttende
inn med nye midler. Men det hjalp ikke så mye på framgangen, og Bentley ba til
slutt Mulliner beskjed om å kjøpe det opp. Resten er altså historie. En av de fire som har hatt lederroller i Mulliners prosjekt er nettopp Ken Lea, så han har fått se sin drøm bli virkelighet. Og slik ser altså det manglende leddet i Bentleys historie
ut, og ingen kan vel påstå noe annet enn at dette er et skikkelig kunstverk: Les også:
- Nei, speedometeret viser ikke riktig fart
- Nå kan en norsk PL-proff kjøre selveste Lotus
- Ferrari stakk av med tung pris