Toyota Yaris var en av de mest populære nybilene i mai. (Fotos: Toyota)

Bensinbilene med comeback i nybilsalget

Vi må tilbake til nedstengingen av Norge i 2020 for å finne en lavere mai for nybilsalget enn den vi har lagt bak oss, og det gikk også utover andelen elbiler.


Det svinger av nybilsalget, som i april opplevde en økning på 25 prosent målt mot april 2023. Da hadde allerede mars bydd på en skikkelig nedtur på -50 prosent, og nå er de røde tallene tilbake.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ble det registrert 10.253 nye personbiler i mai, ned -23,2 prosent målt mot mai 2023.

Og ja, elbiladelen falt også betraktelig.

Bensinbilene gjorde nemlig et uventet comeback, og det ble registrert 1.250 nye bensinhybrider i mai ‒ opp 20 prosent fra mai i fjor. Disse sto for 12 prosent av alle nybilene, mens elbilandelen falt ned til 77 prosent i mai. 

‒ Det er veldig lenge siden vi har sett en elbilandel så lav som 77 prosent, slik den var i mai. Men for året så langt utgjør elbilandelen 87 prosent, og ligner mer på den nye normalen, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

‒ Den lave elbilandelen i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som ser seg best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også i tiden fremover vil velge elektrisk.

Totalt har 2024 bydd på en nedtur for nybilsalget med 43.746 nye personbiler, 14,2 prosent færre enn på samme tidspunkt i fjor. 38.017 er elektriske, 10,5 prosent færre enn samme periode i 2023.

‒ Det er ingen tvil om at nybilsalget i år blir det laveste på svært mange år. Slik det ser ut nå, styrer vi mot et nybilsalg for året som trolig ender på mellom 105.000-110.000 personbiler. I et «normalår» ligger nybilsalget rundt 150.000 biler, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne et så lavt nybilsalg, sier Solberg Thorsen. 

OFV understreker at et lavt nybilsalg innebærer en lavere utskiftingstakt i personbilbestanden, og det blir særlig byttet ut for få bensin- og dieselbiler.

Det er dog ingen tvil om at Norge fortsatt er det globale elbil-lokomotivet, og ni av de 10 mest registrerte bilene så langt i 2024 er elbiler. 

Slik ser OFV-listen ut til og med mai:

  1. Tesla Model Y: 6.095 registreringer
  2. Volvo EX30: 2,696
  3. Volkswagen ID.4: 2.651
  4. Toyota bZ4X: 2.270
  5. Volkswagen ID.3: 1.626
  6. Hyundai Kona: 1.459
  7. Audi Q4 e-tron: 1.290
  8. MG 4: 1.277
  9. Toyota Yaris: 1.255
  10. Nissan Ariya: 1.086
Men mai var altså et unntak, og det ikke overraskede takket være Toyota. De gamle slagerne Yaris og Rav4 har ikke gått av moten, og var godt inne blant de 10 mest populære nybilene i mai.

Topp-10 mai 2024:

  1. Volvo EX30: 791
  2. Volkswagen ID.4: 741
  3. Tesla Model Y: 690
  4. Toyota Yaris: 609
  5. Toyota Rav4: 441
  6. Toyota bZ4X: 427
  7. Hyundai Kona: 381
  8. Polestar 2: 333
  9. Volkswagen ID.3: 331
  10. MG 4: 317
Tre av de seks mest registrerte nybilene i forrige måned kom altså fra Toyota. 

– Vi er veldig fornøyde med salgsresultatene for mai. Det er tydelig at våre modeller treffer godt i markedet, og at Toyota kan tilby biler som passer til ulike behov og preferanser blant bilkjøpere, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

– Forhandlerne våre er også særlig viktige for at vi løfter oss i mai. De sikrer at Toyotas kunder blir ivaretatt, og de er dessuten årsaken til at vi har lenge vært i toppen på norske kundeservice-undersøkelser.

Når det gjelder merkene har Tesla fortsatt et forsprang, men både Volkswagen, Toyota og Volvo kappet ned på dette i mai. 

Topp-5 merker så langt i 2024:

  1. Tesla: 6.826
  2. Volkswagen: 5.161
  3. Toyota: 5.113
  4. Volvo: 3.863
  5. Hyundai: 2.440
OFV sier at de nå ser en markant framgang for de kinesiske merkene i Europa, og det gjelder også Norge som kun utgjør 1 prosent av det europeiske bilmarkedet.

‒ Vi ser en betydelig økning i salget av kinesisk produserte bilmerker og modeller, sammenlignet med samme periode i fjor. I Norge har kinesisk produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier Solberg Thorsen.

‒ Det har blitt enda tydeligere at folk ikke tenker mye på om bilene kommer fra Kina, men at det er hva man faktisk får for pengene som avgjør ved nybilkjøp. Kineserne begynner å få et godt grep om det norske markedet.

Han viser også til trenden som har bredt seg med inntoget av elbiler, nemlig at mange modeller på tvers av merkene deler plattformer og dermed ting som understell og batteriteknologi. Solberg Thorsen sier at det ofte kun er karosseri, interiør og merket i grillen som skiller bilene fra hverandre.

‒ Satt på spissen, så er det ikke lenger alltid så lett å vite hvor den nye bilen din faktisk kommer fra, slår han fast.

På den positive siden er det ganske god fart i varebilmarkedet, som i mai økte med 19,5 prosent målt mot mai 2023. Totalt ble det registrert 2.622 nye varebiler i forrige måned, og så langt i 2024 har det kommet til 12.432 nye varebiler ‒ opp 26,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Her er elbilandelen for nye varebiler på 32,2 prosent, ifølge OFV en andelsnedgang på 3,1 prosentpoeng målt opp mot fjoråret. 

Andelen dieselvarebiler er 66,7 prosent – en andelsøkning på 5,3 prosentpoeng.

‒ Det er god fart i økonomien, og mange bedrifter gjør det bra og viser nå en større optimisme, sier Solberg Thorsen.

‒ Tallene viser at mange bedrifter både kan og vil bytte ut sin eldre varebil med en ny. For varebilen er jo et svært viktig verktøy for bedriftene.

Volkswagen ID.Buzz er den soleklart mest populære varebilen så langt i år, og står for 2.268 av de nye varebilene. Det hadde holdt til en 5. plass på listen til personbilene. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Toyota Nybilsalget OFV