Ineos Grenadier nøyer seg ikke bare med høye fjelltopper, men kryper også langt inn i jordens mørke. (Fotos: Ineos)

Ineos tar biltester til nye nivåer

Det er vanlig at de som lager terrengbiler tester disse i store høyder, men ingen har vel nådd høydene til Ineos. Minushøydene. Mer eksakt 1.300 meter under bakken.


Den store inspirasjonen til Ineos Grenadier, Mercedes G-klasse, ble utviklet i Alpene, nærmer bestemt i Graz. Der kunne Steyr og Mercedes teste modellen opp noen voldsomme fjell, i tillegg til at bilen fant veien både til glovarme Sahara og iskalde polarsirkelen. Den skulle med andre ord beherske alt, inkludert asfaltjungelen inne i byene.

Ineos har selvsagt like store ambisjoner med Grenadier, en like kapabel terrengbil introdusert i 2022. Ifølge merket er denne bygd i britisk ånd og med tysk ingeniørmessig robusthet, så ja, en dæsj Land Rover og en dæsj G-klasse.

Nå skal en Grenadier slite med å matche en annen kapabel Mercedes når det kommer til høyderekorder, for en Unimog klatret like godt 6.694 meter opp en vulkan for noen år siden. Men Grenadier kan også skryte av sine høydemeter.

Under utviklingen av 4X4-bilen kjørte Ineos den nærmere 2 millioner kilometer, og den ble også testet i iskalde forhold som nådde -35 grader. Og ja, også den tok turen til Østerrike, og klatret opp til over 2.500 meter blant annet på det beryktede Schöckl-fjellet.  

Nå har den også krøpet under havnivået, og det med særdeles god klaring.

For en Ineos Grenadier 4X4 er nå satt i arbeid ved K+S-kalianlegget i Zielitz midt i Tyskland, og det grunnet et utvidet testprogram de nå kjører.

Her skal Ineos vise bilen holdbarhet og egenskaper i en spesielt utfordrende industri, og man finner vel knapt et mer bilfiendtlig miljø enn en saltgruve. Vel, kanskje utenom landsmøtet til MDG.

Den enorme gruven som dekker 61 kvadratkilometer utvinner rundt 45 000 tonn råsalt hver eneste dag, og deler av gruven befinner seg altså 1.300 meter under jordens overflate.

Grenadier kommer som standard med en beskyttelse på undersiden, på front- og bakskjermer og har også en drivstofftankbeskyttelse. I tillegg har denne korrosjonsbeskyttelse, komplett elektrocoating, voksforsegling i hulrommene og pulverlakkering på utsiden, forklarer Ineos.  

Såpass må det vel være dypt inn i bilens største mareritt.

‒ Ekstreme testforhold er ikke nytt for Grenadieren, ettersom vi virkelig setter den på prøver under utviklingen, men det er flott å samarbeide med partnere over hele verden for å vise hvor dyktig denne 4X4 er ‒ på veien, utenfor veien og nå under jorden, sier Lynn Calder, administrerende direktør, Ineos Automotive.

Ryggraden til en Grenadier er et stigerammechassis, kraftige aksler, en 2-trinns overføringskasse og opptil tre låsediffer.

Terrengbilen drives av en 3-liters turbomotor fra BMW, og her er det mulig å få Grenadier både som bensin eller diesel.

Grenadier er tilgjengelig som stasjonsvogn og pickup, og settes sammen i en moderne fabrikk i franske Moselle som Ineos Automotive kjøpte for tre år siden.

Og ja, Ineos er den samme gruppen som har kjøpt seg inn i Manchester United, fotballklubben som i likhet med Grenadier er godt vant med høye topper og dype daler.

Les også:

Debatt