Den store inspirasjonen til Ineos Grenadier, Mercedes G-klasse, ble utviklet i Alpene, nærmer bestemt i Graz. Der kunne Steyr og Mercedes teste modellen opp noen voldsomme fjell, i tillegg til at bilen fant veien både til glovarme Sahara og iskalde polarsirkelen. Den skulle med andre ord beherske alt, inkludert asfaltjungelen inne i byene.
Ineos har selvsagt like store ambisjoner med Grenadier, en like kapabel terrengbil introdusert i 2022. Ifølge merket er denne bygd i britisk ånd og med tysk ingeniørmessig robusthet, så ja, en dæsj Land Rover og en dæsj G-klasse.
For en Ineos Grenadier 4X4 er nå satt i arbeid ved K+S-kalianlegget i Zielitz midt i Tyskland, og det grunnet et utvidet testprogram de nå kjører.
Her skal Ineos vise bilen holdbarhet og egenskaper i en spesielt utfordrende industri, og man finner vel knapt et mer bilfiendtlig miljø enn en saltgruve. Vel, kanskje utenom landsmøtet til MDG.
Den enorme gruven som dekker 61 kvadratkilometer utvinner rundt 45 000 tonn råsalt hver eneste dag, og deler av gruven befinner seg altså 1.300 meter under jordens overflate.
‒ Ekstreme testforhold er ikke nytt for Grenadieren, ettersom vi virkelig setter den på prøver under utviklingen, men det er flott å samarbeide med partnere over hele verden for å vise hvor dyktig denne 4X4 er ‒ på veien, utenfor veien og nå under jorden, sier Lynn Calder, administrerende direktør, Ineos Automotive.
Ryggraden til en Grenadier er et stigerammechassis, kraftige aksler, en 2-trinns overføringskasse og opptil tre låsediffer.
Les også:
- NAF mener disse feltene blir viktig for framtidens trafikk
- Lexus har de mest fornøyde kundene ‒ igjen!
- BMW viser nytt konsept