Mandag offentligjorde SSB en ny statistikk som også inkluderer literprisene rundt bensin og diesel. Det er lite hyggelig lesing for bilistene som fyller tanken.
Statistikken viser nemlig at drivstoffprisene har økt hver eneste måned det siste året, med to små unntak.
Fra august til september i fjor falt literprisen for bensin med 10 øre, og fra november til desember med 7 øre.
Ellers er det bare oppgang å spore, og dieselprisen følger den samme trenden.
Slik har literprisen for utviklet seg, ifølge SSB-tallene:
Måned: Bensin: Diesel: Februar 2021 15,57 kr/liter 14,73 kr/liter Mars 2021 15,59 kr/liter 14,58 kr/liter April 2021 15,85 kr/liter 14,88 kr/liter Mai 2021 16,01 kr/liter 15,00 kr/liter Juni 2021 16,20 kr/liter 15,21 kr/liter Juli 2021 16,95 kr/liter 16,06 kr/liter August 2021 17,15 kr/liter 15,76 kr/liter September 2021 17,05 kr/liter 15,49 kr/liter Oktober 2021 17,37 kr/liter 16,28 kr/liter November 2021 17,65 kr/liter 16,76 kr/liter Desember 2021 17,58 kr/liter 16,76 kr/liter Januar 2022 18,64 kr/liter 17,54 kr/liter Februar 2022 19,28 kr/liter 18,23 kr/liter
Som statistikken viser har snittprisen for bensin gått fra 15,57 kroner literen i februar i fjor til 19,28 kroner i februar, mens dieselen har skutt i været fra 14,73 kroner for ett år siden til 18,23 kroner i forrige måned.
Det er nærmere 24 prosent økning for begge drivstoff-typene.
Prisene begynte altså å skyte i været lenge før krigen i Ukraina, men myndighetene har enn så lenge ikke gjort noe konkret for å bøte på dette.
Bilistene, i form av NAF, begynner nå å bli veldig provosert.
‒ Regjeringen må kutte avgiftene for å stoppe prisgaloppen på drivstoff. Folk er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund.
Hun mener at utviklingen som SSB-tallene viser ikke kan fortsette.
‒ Økte drivstoffpriser kommer på toppen av høye strømpriser og prisvekst og en renteøkning. Dette slår rett inn i økonomien til folk, og vi etterlyser mer politisk handlekraft, sier Ryste.
Regjeringen er i ferd med å male seg selv inn i et hjørne. For i regjeringserklæringen til Ap og Sp kjent som Hurdalsplattformen står det at de vil redusere avgifter som rammer folk flest. De viser for eksempel til drivstoffavgiftene.
Siden har de kommet med diverse bortforklaringer og uttalt at de først «vil se situasjonen an», og på samme tid øker altså drivstoffprisen ytterligere.
For å gjøre situasjonen enda verre, melder også bilprodusentene om store problemer med å få laget mange nok nye elbiler.
Både Russland og Ukraina leverer viktige materialer til bilindustrien, mens mangelen på halvledere som er viktig i for eksempel kretskort som bilene er utstyrt med fortsetter.
Så mange som gjerne vil over fra bensin- og dieselbiler og til elbiler, risikerer dermed en lang ventetid. Og økende drivstoffpriser.
Les også:
- Her er Maseratis nye SUV som også blir elbil
- Voyah er offisielt på plass i Norge
- Volkswagen ID.3 og ID.4 med oppdatert programvare