Om man ser på den tyske bilhistorien er det raskt tre navn
som skiller seg ut. Det er Karl Benz, Gottlieb Daimler og Ferdinand Porsche. Benz
og Daimler slo seg til slutt sammen og dannet det som i dag er kjent som
Daimler.
sentral da tyskerne skulle bygge opp Volkswagen-gruppen i siste halvdel av 1930-tallet,
og som de fleste vet grunnleggeren av bilmerket Porsche. Han fikk to barn, Ferry og Louise. Ferry tok over Porsche da
faren ble arrestert av franskmennene etter krigen, og sønnen fikk også hjelp av
søster Louise til å styre firmaet. Louise var på sin side gift med mannen som fikk ansvaret for
VW-fabrikken i Wolfsburg under krigen, Anton Piëch, og de fikk fire barn. En av disse ble oppkalt etter Ferdinand Porsche, og han skulle da også følge i hjulsporene til sin berømte bestefar. Ferdinand Piëch startet karrieren i Porsche på 1960-tallet, men
flyttet over til Audi da det ble bestemt at ingen i Porsche-slekten skulle være
involvert i den daglige Porsche-driften. I Audi var han mesterhjernen bak biler som Quattro og 100 og
TDI-motoren, og merket ble raskt en tøff konkurrent for både Mercedes og BMW. Deretter forflyttet han seg til Volkswagen, hvor han ble sjef
i 1993.
Bugatti kjøpt opp, og han integrerte også lastebilmerkene Scania og MAN i
gruppen. Han presset også på for å opprette en fleksibel plattform
som åpnet for å lage diverse modeller på en mer økonomisk måte, og slike
plattformer har alle de store «kopiert» i dag. At han var visjonær så det holdt viser den brede plattformen
av biler han var ansvarlig for, som strekker seg fra verdens første bil med en
1-liters motor til den ekstremt ville Bugatti Veyron med 1.001 hestekrefter. I 2002 ble han styreleder i VAG, men grunnet Volkswagens rolle i dieselskandalen som ble avdekket i 2015 trakk han seg fra alle verv og roller.
konferanse. ‒ Ferdinand Piëch har skrevet bilhistorie ‒ som en
lidenskapelig leder, genial ingeniør og en visjonær gründer, sier dagens styreleder
i VAG, Hans-Dieter Pötsch. ‒ Siden 1960-tallet har han på en svært viktig måte formet
utviklingen av bilen, og presset hele bransjen og fremfor alt Volkswagen til å
videreutvikle seg, og omformet selskapet til en global mobilitetsgruppe. Vårt selskap
og folket her skylder professor Piëch mye. ‒ Med dyp respekt, bøyer vi oss for hans livsverk. Vi sørger
med hans familie og slektninger. Og vi vil for alltid ha ham og hans livsverk som
et hederlig minne. Vi minner Piëch med et utvalg av bilene han var ansvarlig
for, og her er noen skikkelig perler. Les også: