I forrige uke ble det klart at Hedda Hosås blir den kvinnelige føreren til JBXE-laget, og får dermed to lagkamerater som er intet mindre enn tidligere Formel 1-førere.
Det laget eies nemlig av tidligere F1-verdensmester Jenson Button, og som de mannlige føreren under årets Extreme E-sesong får Hosås tidligere F1-fører Heikki Kovalainen som lagkamerat.
-->
Så en bedre duo å samarbeide med kunne knapt det 22 år gamle norske talentet drømt om, og på toppen av det hele får hun også en blid nordmann som hun kan veksle erfaringer med.
Extreme E er en helelektrisk rallyserie hvor de superpotente terrengbilene konkurrerer på klimautsatte steder, og det hele foregår på et forhåndsdefinert område. Så her smelter rally og rallycross litt sammen til en heseblesende elektrisk serie rundt en spesialdesignet bane.
Så i tillegg til å være ekstremt god til å kjøre en bil gjelder det også å ha rallycrossegenskapene i orden.
Og Andreas Bakkerud har alt dette så mye på plass at Extreme E like godt har hanket han inn som offisiell mesterskapsfører. Det betyr at han ikke er tilknyttet et lag, men vil også være klar til å overta om noen av teamene trenger en mannlig fører.
De som har sett på Extreme E vet at det meste kan skje når de bilene dundrer rundt banen, og det er ikke uvanlig at bilene for eksempel tar rundkast etter rundkast.
Så sjansen for å se Bakkerud bak rattet i løpet av sesongen er ganske store, men det er altså ikke hovedrollen han og italienske Tamara Molinaro får. Hun har for øvrig allerede kjørt mange Extreme E-løp, og har blant annet vært innom på pallen.
Som offisielle mesterskapsførere får Bakkerud og Molinaro rådgivende roller, de skal teste banene og hjelpe til med å lage disse på en best mulig måte.
Og altså steppe inn om noen av lagene skulle trenge en erstatning i løpet av noen av de fem X Prix-helgene og totalt 10 rundene som skal kjøres i 2023.
Bakkerud var faktisk en av førerne som var aktuell som Extreme E-fører før den første sesongen i 2021, men han endte opp med å kjøre Euro RX og sikret seg sin tredje EM-tittel det året.
I fjor kjørte deltok han i Nitro Rallycross, og vant også en av rundene i det mesterskapet.
‒ Jeg ble oppjaget da jeg ble spurt om å bli mesterskapsfører, sier nordmannen.
‒ Jeg har testet bilen før, men å komme til et løp og se galskapen er bare fantastisk. Dette er absolutt ikke som noe annet jeg har opplevd i motorsport, og jeg tror det kommer til å bli kjempebra.
Både rallycross og rally foregår på grus og asfalt, men Extreme E byr på mye annet ‒ som dyp sand som den første runden byr på.
‒ Løypen er veldig annerledes, og jeg aldri har kjørt på sand. Å rase på stranden, ved siden av havet, er veldig annerledes, sier bergenseren.
‒ Banen her har noen komplekse funksjoner, og med trange svinger og portaler må førerne være smarte når de gir full gass. Om førerne risikerer for mye, kan vi ende opp med å se noen som ruller.
Med seg som rådgiver og reservefører får han altså Tamara som kjørte for Xite Energy Racing i fjor, og sammen med racing-legenden Timo Scheider ble de nummer to under Island X Prix.
‒ Det er også flott å jobbe med Tamara, som har lang erfaring i Extreme E. Jeg har lært mye av henne, og alle har fått meg til å føle meg veldig velkommen i paddocken. Jeg gleder meg til å se det hele utfolde seg.
Mesterskaps-ansvarlig James Taylor sier at de to får viktige roller.
‒ Vi er glade for å ønske Andreas og Tamara velkommen som Extreme E. Begge er erfarne offroad-proffer med uvurderlig erfaring, og ikke bare det ‒ Tamara har en pallplass da hun gjorde henne utrolig løpsdebut i Neom, sier han.
‒ Rollen som mesterskapsførere i serien er viktig. Ikke bare stoler vi på deres enorme racingekspertise når vi designer våre utfordrende terrengbanene ‒ de er uvurderlige for lagene når de trenger en erstatningssjåfør.
Det hele braker løs alle til helgen, og slik er årets Extreme E-sesong: